O parte din tramvaiele noi, care vor fi cumpărate cu fonduri europene (170 milioane de lei), ar putea sosi în acest an. Primarul Mihail Genoiu crede că licitația de achiziție, care este derulată în prezent de Ministerul Dezvoltării, va fi finalizată la termen, astfel că primele mijloace de transport vor ajunge la Craiova chiar până la sfârșitul anului.
Contractul pentru achiziția celor 17 tramvaie noi a fost scos la licitație de către Ministerul Dezvoltării, la mijlocul acestei luni, adică într-un timp destul de scurt, lucru care avantajează municipalitatea, a subliniat primarul Mihail Genoiu, într-o conferință de presă pe care a susținut-o, miercuri, la sediul instituției. „Ceea este foarte important de reținut este faptul că contractul de achiziție a tramvaielor, în acel parteneriat pe care îl avem cu Ministerul Dezvoltării, se află pe SEAP. Aceste tramvaie au un termen de livrare de maxim 7 luni de la transmiterea ordinului de începere. Asta înseamnă că avem șanse mari să beneficiem, în cursul anului 2019, de un număr de tramvaie noi în Craiova”, a declarat edilul-șef al Craiovei.
Cum vor arăta noile tramvaie
Costurile de achiziție au fost estimate la suma de 170 milioane de lei, însă este de așteptat ca prețul să mai scadă, dat fiind faptul că unul dintre criterii este prețul mai scăzut – criteriul financiar reprezintă 80% din punctaj, la evaluarea ofertelor. Primarul Mihail Genoiu a oferit și detalii despre cum vor arăta noile tramvaie. Potrivit acestuia, vagoanele pentru călători vor fi dotate cu instalații de aer condiționat, cu sistem de numărare a călătorilor, instalație auto-video în interior, instalație electrică și de monitorizare a echipamentelor de e-ticketing, echipament wireless, un echipament ce nu permite plecarea din stații cu ușile deschise, echipament de monitorizare și urmărire prin GPS, instalații de supraveghere video, la interior și exterior. De asemenea, sistemul de e-ticketing cu care vor fi dotate tramvaiele, din fabricație, trebuie să fie compatibil cu sistemul care a fost deja achiziționat de SC RAT Craiova SRL.
Garanție obligatorie de 5 ani
În datele licitației se mai spune că tramvaiele trebuie să aibă o lungime de 25 de metri și o capacitate de cel puțin 50 de persoane pe scaune și 140 de persoane în picioare. Scaunele din interior sunt nerabatabile. Ofertanții vor fi punctați suplimentar dacă vin cu tramvaie cu o capacitate mai mare, care poate ajunge până la 58 de locuri pe scaune și 160 de locuri în picioare. De asemenea, tramvaiele trebuie să beneficieze și de o garanție obligatorie din partea producătorului, de 350.000 de kilometri sau 5 ani de la data punerii în exploatare. Cele 17 tramvaie noi sunt primele de care beneficiază Craiova, de foarte mulți ani nu a mai fost cumpărat nici un astfel de mijloc de transport. Operatorul de transport public s-a limitat doar la modernizarea, în regie proprie, a vagoanelor uzate, cele care se află acum în trafic.
Cele 38 de autobuze electrice, cumpărate tot prin minister
Vești buni există și despre autobuzele noi, care, de asemenea, vor fi achiziționate cu fonduri europene. Inițial, municipalitatea se gândise să demareze procedura de una singură, dar s-a revenit la această decizie. Pentru o mai bună operativitate, autoritățile spun că vor adopta aceeși procedură ca și la tramvaie, în speță se va întocmit un protocol de colaborare cu Ministerul Dezvoltării Regionale, acesta fiind cel care va organiza licitația de achiziție. „Se lucrează, la această oră, la finalizarea protocolului pentru cele 38 de autobuze electrice și finalizarea celorlalte tronsoane de reabilitare a căii de rulare”, a dezvăluit edilul-șef al Craiovei. Reamintim că municipalitatea și-a propus să cumpere, inițial, autobuze de tip hibrid, care ar fi puțin mai ieftine, dar apoi s-a ajung la concluzia că piața auto este într-o continuă schimbare. Deși sunt mai scumpe – un autobuz electric costă 450.000 de euro – autoritățile din Bănie și-a propus acum ca toate cele 38 deautobuze noi, care vor fi luate pe fonduri europene (prin Programul Operațional Regional – POR) să fie de tip electric. Licitația va fi organizată, prin urmare, de către același minister.
Achiziția prin BERD, avansată
În ceea ce privește autobuzele Euro 6, care vor fi cumpărate dintr-un credit pe care Primăria Craiova îl contractează de la BERD – Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, reprezentanții municipalității au precizat că lucrurile sunt avansate și în această privință. Auroritățile locale au avut, recent, o întâlnire cu conducerea BERD România, care a pus la dispoziția municipalității un model de caiet de sarcini pentru achiziția celor 40 de autobuze Euro 6. „Caietul de sarcini va trebui finalizat până în data de 27 februarie. Este data-limită când trebuie să fie, deci, gata și apoi va fi urcat pe SEAP, pentru achiziția propriu-zisă. Zece autobuze noi cumpără și RAT Craiova, cu fonduri proprii.