Mica Unire în scenariul elevilor

0
239

Unirea Principatelor Române sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza din 24 ianuarie 1859, act prin care s-a constituit statul român modern, a fost sărbătorită, ieri, şi în unităţile de învăţământ din judeţul Dolj.

La Şcoala nr 30 „Mihai Viteazul” din Craiova, momentul unirii a fost marcat chiar în cancelarie. Programul festiv a deschis de un şcolar de clasa a II-a B, Dragoş Nica, care printr-un discurs liber, a rememorat principalele evenimente petrecute în urmă cu 153 de ani. „La 5 ianuarie 1859 cu voinţa poporului a fost ales ca domn al Moldovei, Alexandru Ioan Cuza, unul din fruntaşii revoluţiei de la 1848. La 24 ianuarie 1859 s-a hotărât alegerea domnului şi în Muntenia, arătând că astfel s-a înfăptuit unirea cea mult dorită de paşoptişti. Înfăptuirea unirii a avut un larg răsunet în întreaga Europă. După doi ani de tratative, Cuza a convins Marile Puteri să recunoască actul unirii. Noul stat s-a numit România, capitala a fost stabilită la Bucureşti, iar domnitorul a început un amplu program de reforme”, a spus răspicat Dragoş.

Rezumatul a fost completat cu momente artistice. Elevii de la Grupul Şcolar „Malu Mare” au pus în scenă povestea lui Ion Creangă,  „Moş Ion Roată şi Unirea”, iar cei de la Şcoala 30 au interpretat pe „Moş Ion Roată şi Vodă Cuza”, scenete împletite cu poezii şi cântece. Nu a lipsit nici hora unirii.

Concurs cu premii pentru elevi

În cea de a doua parte a programului s-a derulat şi un concurs de cunoştinţe generale la care au participat şase echipaje de elevi de la Şcoala „Mihai Viteazul”, Şcoala 21 „Gheorghe Ţiţeica”, Liceul de Artă „Marin Sorescu”, Grupul Şcolar „Traian Demetrescu”, Şcoala 39 „Nicolae Bălcescu”. Pe baza răspunsurilor s-au dat şi premii. Locul I a fost ocupat de elevii de la Liceul „Marin Sorescu”, locul al II-lea a revenit şcolilor 30 şi 39, iar pe locul al III-lea a luat de cei de la Grupul Şcolar „Malu Mare”. Premiile au constat în cărţi de istorie scrise de profesori de specialitate şi apărute sub tiparul editurii Arves.

„Actul de la 24 ianuarie 1859 a reprezentat unul din primele momente de solidaritate ale românilor.  Acest mesaj trebuie transmis şi tinerei generaţii, care trebuie să înţeleagă semnificaţia unor astfel de evenimente pentru perpetuarea lor în conştiinţa naţională. Programul activităţilor de azi se înscrie în cadrul unui parteneriat educativ încheiat în toamna acestui an între şase unităţi şcolare în sprijinul cărora  a venit şi Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman” dar şi Muzeul Olteniei. Fondatorii acestui parteneriat vor continua acest tip de manifestări care au ca obiectiv cunoaşterea istoriei şi a tradiţiilor poporului român”, a precizat prof. Georgică Bercea-Florea de la Grupul Şcolar Malu Mare.