Înşelătorii la vânzările cu preţ redus

0
321

reduceriAutoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat, în perioada 03–19.08.2016, o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora – soldare, lichidare, promoţionale etc. Au fost verificaţi 553 de operatori economici, iar la 342 din cei controlaţi s-au depistat abateri de la prevederile legale. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Sud-Vest Oltenia (Craiova) a verificat 47 de agenţi economici şi a aplicat amenzi, ce au totalizat 59.800 lei.

          Comerţul actual abundă cu mesaje dintre cele mai incitante, pentru a ne scoate banii din buzunare. Una dintre strategiile puse în practică de agenţii economici este de a folosi campanii de vânzare cu preţ redus. Cum ne-am obişnuit, acestea nu sunt întocmai, ceea ce ar trebui să fie. Iar inspectorii de la Protecţia Consumatorilor, în raziile lor periodice, constată că, încă, suntem înşelaţi. Astfel, în perioada 03–19.08.2016, o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora – soldare, lichidare, promotionale etc – au fost verificaţi, la nivelul întregii ţări, 553 de operatori economici. La 342 din cei controlaţi s-au depistat abateri de la prevederile legale. Au fost aplicate, la nivel naţional, 364 sancţiuni pentru nerespectarea legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor: 217 amenzi contravenţionale, în valoare de 778.200 lei  şi 147 avertismente.radu preda

Minciuni pe bandă rulantă

          Principalele tipuri de deficienţe constatate au fost: nerespectarea regulilor de fixare a preţurilor; preţul practicat nu reprezenta cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, ci dimpotrivă, preţul cel mai mare; preţuri promoţionale care fuseseră reduse în 2015 şi care nu mai puteau fi considerate “preţuri reduse”. Şi aici, inspectorii de la Protecţia Consumatorilor avertizează că, se consideră reducere de preţ, doar dacă aceasta are loc în ultimele 30 zile dinaintea debutului campaniei promoţionale.

          În multe cazuri au fost depistate produse cu preţ redus cu 20-50%, fără a fi, însă, afişat preţul nou, consumatorii fiind informaţi că preţul redus va fi calculat la casă; articole textile cu titlu de reducere 20% şi 30%, fără a fi menţionat pe eticheta “preţ vechi/preţ nou” sau nefiind afişat niciun preţ. Nu au lipsit nici produse aflate pe rafturi diferite cu procente diferite de reducere – pe un raft reducere de 30%, pe un alt raft 40%, pe altul 50%! Nerespectarea prevederilor legale privind combaterea practicilor incorecte în cazul publicităţii – diverse pachete promoţionale, care anunţau reducere de 50% pentru unul dintre produsele supuse promoţiei, informaţie, care însă nu s-a confirmat; nerespectarea prevederilor privind vânzările de soldare – regulile de publicitate a preţurilor nu erau respectate, existând doar preţul nou, fără a se putea face o comparaţie. Totodată, nu au fost respectate prevederilor privind vânzările de lichidare, dar fără informarea consumatorilor privind durata acestora; nerespectarea prevederilor privind vânzările promoţionale – se practicau reduceri de preţ la diverse produse, fără a informa consumatorii, că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil sau că produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate.reduceri 2

În Oltenia, amenzile au urcat la 59.800 lei

          “La nivelul Regiunii Sud-Vest Oltenia, în perioada 3 – 19.08. 2016, a avut loc acţiunea de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent că este vorba de soldare, lichidare, promoţionale sau orice alte modalităţi specifice. Au fost verificaţi 47 de operatori economici. În urma verificărilor s-au constatat abateri la 28 dintre ei. Valoarea produselor oprite temporar de la comercializare este de 2.790 de lei. Numărul sancţiunilor aplicate este de 28. Să mai precizăm că amenzile au totalizat 59.800 de lei, fiind aplicate şi 12 avertismente”, ne-a declarat Radu Preda, comisar şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Sud-Vest Oltenia (Craiova).

Sfaturi pentru consumatori

          Conducerea CRPCR Sud-Vest Oltenia – Craiova avertizează şi sfătuieşte totodată consumatorii să fie atenţi atunci când se decide să achiziţioneze produse supuse regimului de vânzare cu preţ redus. “Oamenii să ştie, că orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip – de soldare, de lichidare, promoţionala etc. trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei: “soldare/soldări/solduri”, “lichidare”, “promoţii” etc, însoţită de data de debut şi de durata acesteia. Totodată, clienţii mai trebuie să ştie că, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai “in limita stocului disponibil”, ne-a mai precizat Radu Preda.

          Cumpărătorii sunt sfătuiţi să verifice, dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv; să verifice dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală – la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, dacă preţul afişat este cel facturat; la achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul “3 la preţ de 2”, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional. reduceri 1

Preţul vechi şi cel nou, prezente obligatoriu

          Cumpărătorii trebuie să solicite informaţii suplimentare, atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace –în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site etc; să ştie că orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile “preţ nou”, “preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou, care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus – soldare, lichidare, promoţionale etc.