DIAL- un apel la incluziune

0
2447

În perioada august 2022- iulie 2023, la Şcoala Gimnazială Ostroveni, din județul Dolj, s-a derulat proiectul Erasmus+ Incluziune și digitalizare (Digital and Inclusion-DIAL). Acesta se încadrează în acțiunea cheie KA1- proiecte pentru mobilitatea celor care doresc să învețe și a personalului din învățământul școlar,cofinanțat și derulat sub tutela Uniunii Europe, cu aprobarea Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale din România și cu sprijinul reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Dolj, Departamentul Proiecte europene.

Este prima inițiativă de acest gen de care beneficiază personalul Școlii Gimnaziale Ostroveni, deși, de-a lungul timpului instituția a fost un partener nelipsit în alte categorii de proiecte europene.

Pilonul central în jurul căruia a fost construită întreaga arhitectură a proiectului la scară mică, DIAL, este incluziunea.Ideea a venit dintr-o nevoie a instituției care se confruntă cu situația în care o parte dintre elevii care provin din grupuri dezavantajate se află în pericolul de a absenta progresiv de la cursuri și, în final, de a abandona școala. Proiectul și-a propus ca, prin perfecționarea cadrelor didactice în ceea ce privește educația incluzivă, să reducă absenteismul la nivelul elevilor, să creeze activități interesante, să creeze un mediul școlar și mai atractiv, să întărească și mai mult colaborarea din triunghiul elev-părinte-școală, să fie împărtășite exemplele de bune practici provenite de la alte instituții, să lărgească sfera partenerilor educaționali, astfel încât, la final, experiența tuturor beneficiarilor să fie una care face diferența pe mai multe paliere: personal, profesional și, nu în ultimul rând, uman.

Școala Gimnazială Ostroveni, reprezentată de director Pîrvu Viorica, este situată la 65 de km de Craiova, în sudul extrem al țării, are 30 de cadre didactice și 341 de elevi. Statisticile arată o scădere semnificativă în timp a populației școlare, ceea ce face ca atragerea copiilor spre mediul educațional și continuitatea lor de la un ciclu de învățământ la altul să reprezinte o prioritate în planul de învățământ. Prin acest proiect au fost create activități de diseminare la toate nivelurile de studiu: preșcolar, primar și gimnazial- activități în care, pe lângă elevi, au participat și alte cadre didactice din unitate și din județ.

Pornind de la acest fapt, obiectivele proiectului au vizat:dezvoltarea competențelor cadrelor didactice din școală în ceea ce privește educația incluzivă, integrarea unui procent dintre elevii defavorizați în activitățile specifice derulate în acest sens, dezvoltarea competențelor didactice în utilizarea pedagogiei digitale, creșterea motivației, a stimei de sine, a sentimentului de împuternicire pentru elevi, precum și creșterea dimensiunii internaționale a școlii.Astfel, activitățile principale ale proiectului au fost: două sesiuni de cursuri de perfecționare derulate în Spania și Cipru, la care au participat nouă cadre din unitate, în cadrul cărora am avut ca parteneri Asociația Edu2Grow din Portugalia și Euducate din Spania; o activitate de job-shadowing, derulată la școala Mithat-Fethi Büyükdalgiç İlkokulu, din orașul  Edremit, regiunea Balikesir, Turcia, la care au participat două cadre și un invitat expert internațional în școală, în persoana dnei. Andreia Teixeira, curs de formare la care au participat majoritatea cadrelor didactice care nu s-au putut deplasa în celelalte mobilități.

Diversitatea rezultatelor obținute susțin bogata activitate derulată în acest proiect la toate nivelurile: local, județean și interjudețean, național și internațional. Astfel, au fost dobândite o serie întreagă de metode și tehnici non-formale incluzive, au fost create  instrumente digitale; s-au dezvoltat competențele cadrelor în aplicarea lor, avându-se în vedere construirea armonioasă a grupului, a strategiei interculturale incluzive creative, a utilizării de aplicații virtuale educaționale, a îmbunătățirii competențelor lingvistice și a tehnicilor de comunicare generale, dezvoltarea cunoștințelorîn domeniul cooperării europene prin intermediul programelor Erasmus+, creșterea motivației cadrelor de a participa la asemenea programe, de a iniția și decolabora în parteneriate internaționale.

Dincolo de organizare, scopuri și rezultate, există emoția pe care fiecare participant la proiectul Incluziune și digitalizare a simțit-o. A fost o experiență atât de personală, cu un impact atât de mare asupra fiecăruia, încât este potrivită afirmația unuia dintre cursanți: Erasmus+ chiar schimbă vieți.

 

Semnat: Echipa de proiect DIAL