Personalitate a urbei – scriitor, secretar literar al Teatrului Național din Craiova vreme de 16 ani, director al Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri” în perioada 1997-2006, cadru universitar –, Patrel Berceanu a fost evocat, zilele trecute, printr-un festival de poezie ce îi poartă numele. O ediție-pilot, al cărei program s-a desfășurat la Craiova și în Băilești, orașul natal al poetului, anunțând un eveniment și mai amplu în viitor, „care să includă totalitatea aspiraţiilor și operei prietenului nostru”, potrivit organizatorilor. Cu acest prilej a fost decernat Premiul Excepțional „Patrel Berceanu” pentru poezie, care a revenit poetului Marian Drăghici, invitat special al evenimentului, și s-a lansat antologia de versuri „Şase feluri de frică, şapte feluri de curaj” – ediție îngrijită de Doina Pologea Berceanu și apărută la Editura AIUS, ce recuperează „integralitatea textelor cenzurate în perioada totalitară, precum și texte neincluse în volume”.
Prima ediție a Festivalului de Poezie „Patrel Berceanu” a fost organizată de Primăria Municipiului Băileşti şi Casa de Cultură „Amza Pellea”, în parteneriat cu filiala locală a Uniunii Scriitorilor din România (USR) și cu Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, și s-a deschis la Craiova, pe 18 aprilie 2019, chiar cu o zi înainte de împlinirea a 68 de ani de la nașterea poetului. «A trebuit să treacă ceva timp după ce, la Teatrul Național Craiova, am iniţiat acea întâlnire de suflet, de minte, de inimă, de literatură, la 10 ani după plecarea nedreaptă a poetului dintre noi, pentru a face o ediţie-pilot a Festivalului de Poezie „Patrel Berceanu”. Am putea să îl extindem, să includă totalitatea aspiraţiilor și operei prietenului nostru, adică şi ceva legat de teatru, poate şi de… piscicultură, pentru că era un înveterat al pescuitului!», a declarat poetul Nicolae Coande, în prezent șef Serviciu Dramaturgie în cadrul Teatrului Național Craiova.
Președintele Filialei Craiova a USR, Ioan Lascu, a precizat, în același cadru, că festivalul dedicat lui Patrel Berceanu face parte din inițiativele acestei instituții de evocare a unor personalități ale locului: «Așa este și Ion D. Sîrbu şi vom încerca, în 27-28 iunie 2019, să punctăm Centenarul „Ion D. Sîrbu” printr-o serie de manifestări. Altul este Marin Sorescu: avem speranţa că, odată cu venirea scriitorului Radu Sorescu ca președinte al Fundaţiei „Marin Sorescu”, îi vom putea dedica un program de evenimente. Iar altul este Alexandru Macedonski, care a avut legături cu comuna Goieşti, unde este conacul unde a copilărit. Pe 13-14 iunie 2019 vom avea un Festival „Alexandru Macedonski”, la 165 de ani de la naşterea scriitorului. Şi, în perspectivă, împreună cu Primăria Goieşti, urmărim să restaurăm, prin atragerea de resurse financiare, conacul, care este aproape în ruină», a spus Ioan Lascu.
Patrel Berceanu a fost evocat printr-un recital poetic al actorilor Angel Rababoc, Anca Dinu şi Tamara Popescu, de la Teatrul Național Craiova, ca și de oameni care l-au cunoscut, l-au citit sau i-au fost prieteni. „E dificil pentru mine să vorbesc despre Patrel Berceanu, fiindcă este o viaţă de om în care el a ars precum o torţă şi Dumnezeu a făcut ca o parte din viaţa lui să se întâlnească cu viaţa mea şi cu mari realizări ale Teatrului Național din Craiova”, a spus Emil Boroghină, director al Naționalului craiovean între anii 1988-2000.
În cea de-a doua zi a festivalului, 19 aprilie 2019, despre poetul, omul de teatru și prietenul Patrel Berceanu s-a vorbit în Băilești, acolo unde programul evenimentului a continuat. Cu acest prilej a fost decernat Premiul Excepțional „Patrel Berceanu” pentru poezie, care a revenit poetului Marian Drăghici, pentru „eminența în timp a poeziei sale, pentru prietenia peste timp cu Patrel Berceanu”. Trofeul festivalului a fost realizat de sculptorul Marcel Voinea. Marian Drăghici (n. 25 februarie 1953, Osica de Sus, Olt) a absolvit Școala postliceală de Biblioteconomie din București (1974), iar în prezent este redactor al revistei „Viața Românească”. Este membru al USR și membru fondator al Asociației Scriitorilor Profesioniști din Romania (ASPRO), distins cu numeroase premii pentru activitatea sa literară.
De asemenea, a fost lansat volumul „Şase feluri de frică, şapte feluri de curaj” (Editura AIUS, 2019), ce reunește aproape 100 de poeme, grupate în 5 capitole, de la „poeme de sertar, poeme mutilate de cenzură și reconstituite, inedite” la cele din anii ’80-’90 și până la ultimele poezii, din 2003. „În perioada comunistă i s-au tăiat nu cuvinte, nu versuri, ci hălci întregi de poeme. Acum, eu am găsit manuscrisele şi am comparat fiecare manuscris cu varianta apărută. Mi-am dat seama că a fost o crimă ce s-a întâmplat acolo: atât de mult a tăiat cenzura încât s-a pierdut din sensuri, s-a pierdut această revoltă a unui om care credea în adevăr, credea în libertate şi nu le vedea în viaţa de zi cu zi”, a declarat soția poetului, Doina Pologea Berceanu, care s-a ocupat de apariția antologiei. În Prefața lucrării, Paul Aretzu subliniază că îngrijitoarea ediției „folosește criteriul recuperării, motiv pentru care poemele au o diversitate mare, unele ironic circumstanțiale, altele învăluit satirice, unele de un dramatism tulburător, altele exprimând propria artă poetică, altele premonitorii”.
***
«Această antologie de poeme pornește de la ideea că, deși poetul a avut de înfruntat rigorile cenzurii comuniste și nu întotdeauna a ieșit biruitor, în schimb poezia sa, interzisă, mutilată de cenzură, îngălbenită prin sertare și-a aflat și-și va afla în continuare calea spre lumină. Unele din aceste poeme au răzbit (verb care-i era drag poetului) prin furcile cenzurii, altele au fost scoase la lumină în volumele publicate ulterior de autor, de altele însă poetul nu a mai putut să se ocupe, fiindcă timpul nu a mai avut răbdare. Am selectat în acest volum poezii care au păcălit vigilența cenzurii, poezii de sertar recuperate de poet în volumele publicate după evenimentele din 1989, plus douăzeci și șase de poezii inedite, culese după manuscrise, zece poezii recuperate din periodice sau antologii și șase poezii reconstituite după manuscrise prin adăugarea (sau corectarea) versurilor cenzurate, precum și ultimele poezii din secțiunea „Cer secund” a antologiei gândite de autor în 2003, care nu au apărut separat în vreun volum, pe care le oferim acum spre cuminecare (alt verb drag poetului) cu cititorii». (Doina Pologea Berceanu, în volumul „Şase feluri de frică, şapte feluri de curaj”, Editura AIUS, 2019)
***
Patrel Berceanu s-a născut la 19 aprilie 1951, în Băilești, unde a fost elev al Liceului Teoretic „Mihai Viteazul”. În 1980 a obţinut licenţa la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică (secţia Teatrologie-Filmologie). În perioada studenţiei a frecventat Cenaclul „Amfiteatru”, iar mai târziu a fost unul dintre participanţii activi de la Cenaclul „Ramuri” condus de scriitorul Marin Sorescu. A debutat publicistic cu poezie în „Preludiu” (suplimentul literar-artistic al „Scânteii tineretului”, nr. 31/1969). A fost un prestigios secretar literar al Teatrului Naţional din Craiova (1990-2006), în linia edificată de nume ca Liviu Rebreanu, Adrian Maniu, Ion D. Sîrbu, dar şi director al Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri” (1997-2006) şi secretar al Filialei Craiova a USR (1994-1996) și cadru universitar asociat la Departamentul de Teatru al Universității din Craiova (1998-2005). A fost membru al Uniunii Scriitorilor din România, al UNITER şi al secţiei române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru. S-a stins din viaţă pe 2 mai 2006, în Bucureşti.
A debutat editorial cu volumul de poezie Sentimentul baricadei (Ed. „Scrisul Românesc”, Craiova, 1976). A mai publicat volumele de poezie Poeme în mărime naturală (Ed. „Scrisul Românesc”, 1983), Întâmplarea cea mare (Ed. „Eminescu”, 1984), Lacrimi civile (Ed. „Scrisul Românesc”, 1991), Planetă de poet, antologie (Ed. MJM, Craiova, 2003), precum şi monografiile teatrale Titus Andronicus – monografia unui eveniment teatral (Ed. „Aius”, 1997) şi Ubu Rex cu scene din Macbeth (Ed. „Aius”, 2000). Împreună cu Doina Pologea, soţia sa, a semnat volumul Noi povestiri după piesele lui Shakespeare (Ed. „Dionysos”, 1992). Postum îi apar volumele Teatrul în dialog cu veacul (Ed. AIUS, Craiova, 2006), prefațat de Natalia Stancu, și Puricele cosmonaut, versuri pentru copii, părinți și bunici (Ed. Mitropolia Olteniei, Craiova, 2006).
Este prezent cu poezie în antologiile Young Poets of a New Romania („Forest Books”. London & Boston, 1991), Day after Night („Criterion Publishing”, SUA, 1999), Sorescu’s Choice, („Bloodaxe Books”, Irlanda, 2002). A colaborat la revistele „România literară”, „Ramuri”, „Luceafărul”, „Amfiteatru”, „Viaţa studenţească”, „Teatrul”, „Vatra”, „Familia”, „Suplimentul literar-artistic al « Scânteii tineretului »”, „Viaţa Românească”, „Tribuna” etc. În străinătate a publicat în revistele „Belvedere” (Franţa, 1995) şi „Wiener Festwochen” (Austria, 1993).
A fost distins cu premiile revistelor „Luceafărul” (1974), „Amfiteatru” (1976, 1980) şi „Ramuri” (1984), Premiul U.T.C. (1984), Premiul Filialei Craiova a USR (1991, 1992). În 2004 Preşedinţia României i-a conferit Medalia Meritul Cultural clasa a III-a, categoria F – pentru „Promovare a culturii”. A participat la Simpozionul liderilor de teatre din Europa de Sud-Est (Budapesta, 1993), la Reuniunea ataşaţilor de presă din cadrul Convenţiei Teatrale Europene (Paris, 1999) şi la Seminarul teatrului universitar şi şcolar (Universitatea din Corsica, Bastia, 1999). În 1994 a beneficiat de un stagiu de cercetare la Centrul dramatic naţional din Caen (Franţa).
Pe 10 mai 2016, Teatrul Național „Marin Sorescu”, alături de prieteni scriitori, actori, muzicieni, artiști plastici, l-a omagiat pe poetul și pe omul de teatru în cadrul evocării Patrel Berceanu – 10 ani după (Subțire-n umeri și schimbător din fire).