Neville Gabie: live performance la Muzeul de Artă

0
308

muzeul de artaLa Muzeul de Artă se are loc astăzi, ora 19.00, al treilea performance live din cadrul expoziţiei „NeXus: Fuziuni deschise”, curatoriată de Simona Nastac şi vernisată la Craiova pe 18 august a.c., unul dintre cele mai semnificative evenimente dedicate Anului Brâncuşi. Evenimentul este organizat de muzeul craiovean în colaborare cu Fundaţia Interart TRIADE, Paul Neagu Estate România şi cu sprijinul Galeriei Jecza din Timişoara.

Potrivit organizatorilor, „expoziţia readuce în discuţie influenţa ideilor lui Brâncuşi asupra artei lui Paul Neagu (1938-2004), urmărind totodată amprenta sensibilităţii creative a acestuia asupra sculptorilor britanici Anish Kapoor şi Tony Cragg, care i-au fost studenţi în Londra, şi afinităţile cu artişti care i-au fost prieteni, care i-au cercetat opera sau cu care s-a intersectat în planul ideilor, postum”. Incluzând aproximativ 50 de lucrări de Paul Neagu, Sărutul lui Brâncuşi şi lucrări de desen, video şi performance de Anish Kapoor, Tony Cragg, Nigel Rolfe, Marianne Eigenheer, Neville Gabie, Vlad Nancă şi Nona Inescu, expoziţia este deschisă publicului până pe 9 octombrie a.c.

După performance-urile susţinute la vernisaj de Nigel Rolfe, Vlad Nancă şi Nona Inescu, artistul Neville Gabie va performa live în spaţiul expoziţiei o acţiune din seria „Experimente în alb şi negru”, creată pe durata unei rezidenţe de un an la Cabot Institute, Bristol University. Seria examinează impactul crizei climatice a secolului 21, reflectând asupra proceselor interdependenţei şi limitelor universului uman şi natural. Artistul a lucrat cu trei materii organice: petrol, gheaţă şi cretă.

În expoziţia „NeXus”, Gabie este prezent cu documentaţia video a performance-ului cu gheaţă, filmat în Africa de Sud, iar astăzi va performa experimentul cu cretă, „într-un gest de reevaluare a materiei şi imperativelor vitale în Antropocen şi postumanism”.fuziuni 1

«Neville Gabie a studiat sculptura la Royal College of Art din Londra, fiind interesat de tânăr de Brâncuşi, procesul de esenţializare a formei şi exploatarea energiilor conţinute în materie. În 1982, încercând să afle mai mult despre ansamblul de la Târgu Jiu, i-a scris artistului Paul Neagu. Acesta i-a răspuns frust: „dacă într-adevăr vrei să înţelegi, trebuie să mergi să îl vezi”. Călătoria în România comunistă a fost un şoc, dar lucrările lui Brâncuşi au avut un impact decisiv, în mod special relaţia cu specificitatea locului şi modul în care Brâncuşi a imaginat experienţa publicului în spaţiul lucrărilor», se precizează într-un comunicat de presă al Muzeului de artă Craiova.

În următorii 25 de ani, Gabie a examinat şi integrat în practica sa geografia fizică, emoţională şi culturală a fiecărui loc în care a lucrat, deseori în colaborare cu comunităţile respective sau cu alţi artişti, scriitori, oameni de ştiinţă. Artistul a creat proiecte participative în Parcul Olimpic din Londra, la Staţia de cercetare Halley din Antarctica împreună cu echipa British Antarctic Survey; pe şantierul Cabot Circus din Bristol; în Liverpool, într-un bloc turn brutalist, ce a fost demolat prin implozie controlată.