Restricţiile de călătorie impuse au decimat sectorul turismului

0
177

Turismul se numără printre sectoarele cele mai afectate de pandemia de COVID-19. Sezonul turistic 2020 a fost cel mai atipic din ultimii ani. Toate calculele şi proiecţiile pozitive făcute de organizatorii de vacanţe din România la ȋnceputul anului trecut, au fost date complet peste cap de izbucnirea pandemiei şi introducerea restricţiilor de călătorie. La 18 mai 2020, 100 % din destinaţiile turistice de pe glob introduseseră restricţii temporare de călătorie ca răspuns la pandemie, 75 % dintre acestea interzicând complet turismul internaţional. Companiile aeriene sunt supuse în continuare unei presiuni fără precedent. La nivelul României, traficul aerian a înregistrat fluctuaţii majore negative, cu precădere în lunile martie-iunie 2020, având în vedere măsurile de combatere a răspândirii noului coronavirus, cu impact direct şi asupra Aeroportului Craiova. Decizia privind destinaţia de concediu va depinde în acest an de măsurile anti-Covid în vigoare şi, desigur, de situaţia pandemică şi de procentajul de persoane vaccinate din ţara respectivă.

Industria turismului a fost printre cele mai afectate industrii din cauza pandemiei. De la zboruri anulate, la hoteluri închise şi evenimente reprogramate sau anulate, industria turismului a avut  anul trecut o scădere de peste 50%. Companiile din sector s-au confruntat cu probleme grave de lichidităţi, din cauza numărului foarte mic de rezervări noi şi al numărului mare de cereri de rambursare ca urmare a anulărilor. Şi astăzi există multe incertitudini. Ce se întâmplă cu mutaţiile coronavirusului? Vor putea fi ţinute în frâu? Se va impune ideea introducerii certificatului de vaccinare anti-Covid? Ce restricţii de călătorie vor fi în vigoare? Şi cu toate aceste întrebări, la care momentan nu avem răspunsuri, românii vor să călătorească, vor să se relaxeze.

Ramada Craiova : 85% din evenimentele programate, anulate

Ramada face parte din cel mai mare lanţ hotelier din lume, Wyndham, şi este în continuare cea mai mare reţea internaţională din ţară. Pandemia aproape că a pus la pământ afacerea. Povestea Ramada a început în Craiova pe 24 noiembrie 2015, când pe scheletul fostului Hotel Jiul, după doi ani de construcţ ii, a renăscut ca o veritabilă pasăre Phoenix, un hotel unic, clasificat cu patru stele +, Ramada Plaza Craiova, singurul din ţară de acest tip, în afara celui din capitală. Dacă în urmă cu un an nu găseai niciun loc liber în parcarea hotelului, acum, era în parcare doar vreo 6 maşini. “Este un hotel de business, 85% dintre clienţi erau străini : cei mai mulţi fiind englezi, suedezi, germani, mulţi erau de la Ford, din Germania şi desigur, americanii de la Deveselu. Acum, din 162 de chei, sunt date vreo 40 şi toţi cei care s-au cazat sunt români. Avem pierderi foarte mari de peste 700.000 de euro. Am anulat peste 85% din evenimente şi am disponibilizat cam 30% din personal. O parte s-au reprofilat, de exemplul barmanul a plecat în domeniul construcţiilor. Din păcate, noi nu am fost declaraţi eligibili pentru Măsura 2 – Granturi pentru capital de lucru, avem nişte datorii, pentru că noi am făcut investiţii foarte mari şi nu le-am amortizat. Aşadar, ne-am descurcat singuri în pandemie. Iar pe Măsura 3 – Granturi pentru investiţii nu am mai aplicat. Cred că ceea ce ar putea să facă Guvernul pentru acest domeniu ar fi să flexibilizeze aceste programe. Să analizeze mai cu atenţie fiecare aplicaţie în parte. Ne-am şi reprofilat puţin. Am creat serviciul de delivery, pentru a putea să avem un venit în plus şi pentru a putea depăşi acest moment. Ar fi de mare folos şi aceste vouchere, deşi, istoric noi nu am lucrat cu ele, dar dispunem de o sală de masaj şi de piscină. Momentan, nici piscine nu e deschisă, dar aşteptăm noi direcţii. Noi suntem mai mult un hotel de business, dar dacă Oltenia ar fi promovată mai mult turistic, inclusiv Craiova, atunci, clienţii noştri nu ar mai fi doar oamenii de afaceri, ci şi simpli turişti. În acest moment, nici barul nu este deschis, doar cafenelele şi am transformat barul în restaurant…, a precizat Victor Berceanu, managerul Hotelului Ramada Plaza din Craiova.

“Nu vreau să-mi mai aduc aminte de anul 2020”

Alexandru Badea, managerul Agenţiei de Turism Tropical Tour din Craiova nu vrea să-şi mai aducă aminte de 2020, el spune că a fost cel mai crunt an pentru turism. Cu toate acestea nu a renunţat la niciun angajat... “Nu vreau să-mi mai aduc aminte de anul 2020. Îmi imaginez că nu a existat. Am fost nevoiţi să anulăm absolut tot. Am discutat cu fiecare turist în parte, unii şi-au primit banii înapoi, alţii au primit vouchere de vacanţă, pentru că am depins foarte mult de furnizori. Ce pot să vă spun este că nimeni nu a pierdut niciun ban. Nu am renunţat nici la angajaţi. E foarte greu să găseşti angajaţi în acest domeniu pentru că se lucrează pe multe platforme. Noi facem rezervări peste tot în lume. Anul acesta au apărut schimbări importante.  Pe de o parte, în fluxurile pentru turişti, iar pe de altă parte,  în comportamentele consumatorilor, de la decizia de cumpărare a unei vacanţe, la preferinţele legate de locaţii şi dotările acestora. Acum se merge foarte mult pe destinaţii de tipul Republica Dominicană, Zanzibar, Maldive şi mai ales Egipt. Adică, destinaţiile mai safe. În ceea ce priveşte Egiptul e foarte căutat şi pentru că se pleacă de pe Aeroportul din Craiova. Nu se mai fac rezervări pe termen lung aşa cum eram obişnuiţi. De exemplu, acum sunt foarte puţini cei care rezervă vacanţe pentru la vară. Majoritatea fac rezervări pentru plecări peste o lună, maxim două. Au dispărut aproape definitiv city break-urile.

Când vine vorba de soluţiile venite de la Guvern, operatorii din turism spun că voucherele de vacanţă ar fi fost soluţia, pentru că până în 2023 nu se întrevăd mari speranţe de a reveni la turismul de dinaintea pandemiei. “Am primit acele finanţări de la Guvern, au fost bune, dar acum ne afectează treaba cu voucherele. Turismul nu îşi va reveni până în 2023 şi cred că turismul local va ţine în viaţă turismul. Dar acum cu suspendarea acestor vouchere, nu ştiu ce să zic. Mulţi vor renunţa la vacanţe…, a mai spus managerul Agenţiei Tropical Tour.

Traficul total de pasageri în anul 2020, a înregistrat o scădere de 69% față de anul 2019

Traficul total de pasageri în anul 2020, a înregistrat o scădere de 69% faţă de anul 2019. Astfel, au fost înregistraţi un număr total de 159.552 pasageri, faţă de cei 514.544  pasageri în anul 2019. “Scăderea semnificativă a traficului de pasageri în 2020 comparativ cu anul  anterior, este justificată de contextul nefavorabil şi imprevizibil al răspândirii globale a cazurilor de infectare a populației cu noul coronavirus SARS-CoV-2 (sau COVID-19) precum și de măsurile restrictive de călătorie impuse de statele naționale de la nivel european și internațional, a spus Oana Răducănoiu, Departamentul Marketing and Public Relations, Aeroportul Internaţional Craiova. De asemenea, numărul de mişcări înregistrate la nivelul anului 2020, a fost în scădere cu 45% faţă de anul 2019. Scăderea traficului a condus la pierderi financiare semnificative pentru  Aeroportul Internaţional Craiova.

De pe Craiova se zboară doar către Luton-Anglia

În cursul anului 2020 pe Aeroportul Internaţional Craiova a operat zboruri regulate operatorul aerian Wizz Air, către urmatoarele destinaţii: Londra Luton, Milano Bergamo, Barcelona, Bologna, Roma Ciampino, Paris Beauvais, Koln, Bruxelles Charleroi, Madrid şi Birmingham. Începând cu luna aprilie 2020, compania a suspendat cursele către Bruxelles Charleroi şi Paris Beauvais, aceste zboruri nefiind reluate nici în prezent. Începând din a doua jumătate a lunii martie şi până în luna mai, au fost suspendate toate zborurile de pe aeroport, având în vedere starea de urgenţă decretată la nivel naţional. Zborurile catre Londra Luton, Barcelona şi Madrid au rămas suspendate şi în luna iunie. Zborurile catre  Barcelona au mai fost operate în lunile iulie şi august, iar în perioada septembrie-decembrie au fost anulate. Cursele de Bologna si Roma au fost suspendate din luna octombrie până la sfârşitul anului. Zborul de Birmingham a fost introdus de compania Wizz Air în luna octombrie a anului 2020.

„UE trebuie să salveze vara turistică a Europei !”

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, coordonatorul grupului PPE în Comisia pentru transport și turism din Parlamentul European, a solicitat anul trecut Comisiei Europene să elaboreze protocoale la nivel european pentru călătorii şi standarde sanitare comune pentru hoteluri, restaurante, muzee şi personalul acestora, pentru a da asigurări că infrastructura turistică este rezistentă la COVID-19. Sectorul turismului din Europa are nevoie de 375 de miliarde de euro pentru a se redresa de pe urma crizei generate de pandemai de coronavirus şi pentru a-şi relua operaţiunile. Totul este în mod egal afectat, deoarece întregul lanţ valoric din turism este interconectat. De la vasele de croazieră, la alţi operatori, şi în special companiile aeriene, toată lumea înregistrează pierderi masive, cu scăderi de la 45% pentru operatorii aerieni la 70% pentru hoteluri şi restaurante. Trebuie să călătorim în siguranţă şi liber, având cel mai mic risc posibil de răspândire a virusului. UE trebuie să salveze vara turistică a Europei! Frontierele interne europene trebuie redeschise nediscriminatoriu pe intreg teritoriul UE, iar în prealabil trebuie să luăm măsuri ţintite pentru sprijinirea masivă a industriei turismului, profund afectată după pandemie….”, a explicat deputatul european.http://<


Acest articol a fost publicat pe PressHUB și Cuvântul Libertății în cadrul proiectului
“COVID-19 FactsNotFake -The Emergency Newsroom. Infodemic Lie Detector”, un proiect Freedom House Romania, în parteneriat cu Trinitas TV, Radio Trinitas, Ziarul Lumina și Agenția de Știri Basilica, finanțat de Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a Ambasadei Marii Britanii. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.