„SpectActor”, mai mult decât o revistă: de 10 ani, document de istorie teatrală

0
374

Împlinirea a 10 de ani de existenţă a revistei de cultură „SpectActor”, editată de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, a prilejuit, ieri, în spaţiul „Ia te uită!” al instituţiei, o întâlnire a celor interesaţi de fenomenul teatral craiovean. Începuturile publicaţiei, provocările pe care le lansează celor care scriu în paginile ei, importanţa parcursului neîntrerupt de 10 ani pentru teatru, dar şi pentru fiecare dintre membrii colectivului redacţional şi colaboratori, posibila diversificare a conţinutului, prin includerea unor cronici muzicale, au fost subiecte de discuţie la aniversare. Că este nu numai o revistă, ci un document de istorie al Naţionalului craiovean – prezent azi în rândul marilor teatre ale lumii – a fost opinia generală şi motiv suficient ca „SpectActor” să adune multe numere în viitor. Cel mai recent, 30, a fost lansat în acest cadru colocvial.

Primul număr al revistei „SpectActor” a fost lansat pe 23 septembrie 2006, odată cu deschiderea stagiunii 2006-2007 a Teatrului Naţional din Craiova (TNC). «A fost o iniţiativă a secretarului literar de la vremea respectivă, Patrel Berceanu, şi a directorului teatrului, Mircea Cornişteanu, dar mi-a revenit mie onoarea de a o pune în practică. Iar primul număr l-am scris integral, fapt care a stârnit ironia lui George Popescu (n.r. – profesor, scriitor şi traducător), care a sugerat că aş putea primi, totuşi, o mână de ajutor… Însă lucrurile se întâmplau vara, iar eu primisem această temă pentru toamna. Aşa se face că primul număr este unul de autor… Nu mă laud cu el, dar nici nu îl reneg. Este scris de un amator, care tocmai văzuse Festivalul „Shakespeare”», a povestit, la întâlnirea de ieri, Nicolae Coande, secretar literar al TNC şi cel care a şi dat numele revistei. „Mă bucur că eu, poet fiind, am pus umărul la o revistă de teatru. Nu credeam că mi se va întâmpla asta vreodată!”, a adăugat acesta.

„Este şi un pic ingrat să scrii atunci când un spectacol nu îţi place…”

În cei aproape 10 ani care au trecut, s-a schimbat nu numai tipul de scriitură al lui Nicolae Coande, ci şi formatul şi grafica revistei, numărul apariţiilor anuale – atunci patru, acum trei. Și, evident, s-a constituit un colectiv redacţional, din scriitorii Cornel Mihai Ungureanu şi Mihai Ene, cărora li s-au alăturat apoi Marius Dobrin şi Lia Boangiu. Revista s-a bazat şi se bazează în continuare şi pe colaboratori locali, majoritatea scriitori sau oameni de teatru.

„Apariţia acestei reviste mi-a prilejuit să fiu aproape de Teatrul Naţional din Craiova în ultimii 10 ani şi să văd toate spectacolele. Și asta este o şansă! Revista este un bun document de istorie a teatrului, unde pot fi găsite impresii proaspete despre un spectacol ale unor oameni mai mult sau mai puţin avizaţi, dar care depun mărturie despre ceea ce s-a întâmplat în vremea respectivă”, a afirmat Cornel Mihai Ungureanu. A publica în „SpectActor” „este un lucru bun şi frumos care mi se întâmplă, dar este şi un pic ingrat să scrii atunci când un spectacol nu îţi place, când un actor are o seară mai proastă sau când un regizor face ceva cu care nu eşti de acord”, a mai spus redactorul. Ceea ce nu înseamnă că spectacolele TNC nu au parte şi de critică! Dovadă: articolele semnate de Marius Dorbrin despre „Omul din La Mancha” în regia lui Cezar Ghioca (2008) ori despre recenta premieră „Spargerea” în regia lui Dragoş Alexandru Muşoiu.

„A fost o provocare, pentru că eu însumi am început să învăţ!”

„Mie nu-mi vine să cred că au trecut 10 ani! Parcă săptămâna trecută discutam despre începuturile revistei…”, a declarat redactorul Mihai Ene. „Eu am învăţat foarte mult tot acest timp. Teatrul, dramaturgia nu erau în vizorul meu atunci când am început să scriu în această revistă. Lecturile mele erau cele ale unui literat, dar nu exista o preocupare specială pentru dramaturgie. Pentru spectacole, da, pentru că mi-a plăcut dintotdeauna să vin la teatru. Propunerea de atunci a lui Nicolae Coande m-a luat prin surprindere şi m-am gândit dacă am ce să caut în această formulă de revistă. A fost o provocare, pentru că eu însumi am început să învăţ! Experienţa scrisului nu ştiu cât de utilă a fost pentru revistă sau pentru teatru, dar pentru mine ştiu sigur a fost foarte utilă!”, a afirmat acesta.

În cei 10 ani, „SpectActor” şi-a propus să reflecte activitatea artistică a teatrului craiovean prin cronici de teatru, interviuri cu actori şi regizori, informaţii despre turneele şi festivalurile la care teatrul a participat, dar să fie atentă şi la noutăţile şi evenimentelor teatrale naţionale şi europene. În plus, a generat unul dintre cele mai de succes proiecte ale TNC, „Întâlnirile SpectActor” – o serie de conferinţe susţinute de personalităţi ale culturii.

Continuitate cu diversitate?

În timp ce Nicolae Coande şi ceilalţi redactori ai revistei vorbesc despre perseverenţă şi continuitate în rândul publicaţiilor specializate de teatru – puţine la număr şi acum 10 ani, ca şi acum –, noul manager al teatrului, Alexandru Boureanu, întrevede unele schimbări în conţinutul revistei „SpectActor”. Acesta a propus, ieri, ca paginile acesteia să reflecte şi activitatea altor instituţii de cultură ale Craiovei – Opera Română, Filarmonica „Oltenia”, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri”, ba chiar şi Ansamblul Folcloric „Maria Tănase”, „pentru că spectatorul nu este doar al Teatrului Naţional, ci al tuturor evenimentelor culturale ale oraşului”. „Ar fi foarte interesant dacă această revistă s-ar diversifica în spectacole muzicale, de teatru, de operă”, a mai spus acesta, venind imediat cu o altă propunere: „Mi se pare foarte interesant a deschide această revistă chiar către un public care să scrie despre spectacolele noastre nu cronici, ci păreri”. Reacţiile nu au fost însă tocmai entuziaste. „Rămân la părerea că revista şi cărţile trebuie concepute şi scrise de profesionişti”, i-a replicat Nicolae Coande.