Proiecte inedite, după ore întregi de muncă, la Hackathonul de la Craiova

0
500
Alături de alte 200 de orașe din lume, și Craiova a luat parte, în acest week-end, la Hackathonul Internațional „Space Apps Challenge 2019”, desfășurat sub înaltul patronaj al NASA, Agenția Spațială Americană. Cea de-a doua ediție din Bănie a fost un succes care l-a depășit pe cel înregistrat în anul anterior, organizatorii punctând entuziasmul și implicarea participanților, care au venit cu idei extrem de creative și au lucrat o zi și o noapte, pentru a le pune în practică.
Muzeul Olteniei, Secția de Istorie – aripa nouă a fost gazda celei de-a doua ediții a Hackathonului Internațional „Space Apps Challenge 2019”, care s-a deschis vineri seara, concomitent cu semnalul oficial pe care NASA l-a dat tuturor participanților înscriși în competiție, din toată lumea. La Craiova, s-au înscris 50 de pasionați de spațiu, dar și de sistemele de programare, competiția fiind o combinație între domeniul IT și cel spațial. În majoritate, competitorii au fost tineri de liceu care au venit fiecare cu laptopul de acasă, dar și cu dorința de a-și pune în practică ideile, unele de-a dreptul inedite. Au fost primiți cu brațele deschise de către organizatorii care le-au oferit toate condițiile tehnice pentru a lucra.
Hackatoniștii au lucrat zi și noapte
În funcție de cele cinci teme mari ale concursului, participanții au fost grupați în zece echipe, fiecare propunându-și un proiect cu totul și cu totul nou. Hackathoniștii au pornit lucrul efectiv, sâmbătă dimineața, puțin după ora 10.00, și nu s-au oprit decât a doua zi, duminică, atunci când juriul a declarat închis concursul și a trecut la deliberarea proiectelor. Fiind un maraton, participanții au avut și ocazia de a lucra pe tot parcursul nopții, organizatorii punându-le la dispoziție locația, cu toate echipamentele necesare. Prinși de proiectele lor, tinerii au profitat de această oportunitate și au lucrat intens. Au făcut echipă bună și cu cei 12 mentori, asigurați de organizatori, în speță cei mai buni programatori din Craiova.

Proiect pentru curățarea de gunoaie a oceanelor
Ediția din acest an nu a dus lipsă de idei, proiectele propuse de participanți încântându-i pe organizatori. Echipa „The Legaly Blind” a propus, spre exemplu, un sistem inedit pentru curățarea de gunoaie a râurilor și chiar a oceanelor. Programatorii și-au imaginat un sistem de filtre, pe baza unor bile, dispuse în formă de V, sistem care, montat în albia apelor curgătoare, mărilor și oceanelor, să scoată la suprafață toate gunoaiele depuse de-a lungul anilor. Participanții au arătat că ingeniozitatea proiectului lor constă în faptul că „scheletul” bilelor este confecționat din magneziu, care este mai fiabil decât aluminiul.
Echipa „Dark Matter” a lucrat intens la proiectul „Atlas”, care constă într-o aplicație de mobil prin care utilizatorii să poată să exploreze sistemul solar. Aplicația îi ajută pe elevi să înțeleagă natura fiecărei planete, dacă poate sau nu să susțină viața, au arătat programatorii.
Roboțelul care poate pleca pe Lună
Un proiect spectaculos și-au imaginat cei din echipa „Soft Hoarders”. Tinerii hackathoniști au lucrat, zi și noapte, la realizarea un mini-robot care să exploreze suprafața Lunii și să ia mostre de sol de acolo. Componentele din plastic ale robotului au fost lucrate de programatori cu ajutorul unei imprimante 3D.
Un proiect inedit, de internet matricial, pe bază de baloane, au propus și cei din echipa „Veda”, care au avut oportunitatea a-l avea ca mentor pe Philip Petrescu, de la firma IT, Caphyon. O altă echipă, „Demeterra”, a dezvoltat o aplicație grafică care arată ce animale trăiesc, în anumite zone de pe planetă. Inedit a fost mai ales modul de prezentare, informațiile fiind ambalate grafic, în stil sandwich, alcătuind corespondențe între o arie geografică definită a pământului și partea diametral opusă.
Cum pot fi oprite defrișările ilegale de păduri
Hackathoniștii de la Craiova și-au pus și problema defrișărilor ilegale care au loc în munții patriei. Echipa „Oxylus” a creat o aplicație web prin care, pe baza unor informații specifice, referitoare la vignietă și plăcuțele de înmatriculare, să poată identifica transporturile ilegale de lemne. Cei din echipa ”Garbage Ninja” au dezvoltat, la rândul lor, o aplicație prin care au încercat să conștientizeze asupra efectelor pe care poluarea le poate avea asupra mediului înconjurător. Pe protejarea mediului au mers și cei din echipa „Teen Titans”, care au realizat și ei o aplicație interactivă cu scopul de a-i educa pe copii să strângă gunoaiele, astfel încât acestea să nu mai ajungă în oceane.

Cei mai buni programatori, alături de participanți
Juriul, alcătuit din profesori universitari și de cei mai buni programatori din Craiova, a deliberat între cele zece proiecte, trimițând în finala pe România pe cele mai bine realizate, dar și mai inedite, din punct de vedere al concepției. „Hackathonul Internațional NASA Space Apps Challenge 2019 revine pentru a patra oară în România. S-a desfășurat timp de 48 de ore, simultan în București, Cluj-Napoca și Craiova, alături de peste 200 orașe din întreaga lume. Principalul scop al acestuia este de a corela datele NASA, într-o manieră colaborativă, cu persoane implicate din toată lumea care pot găsi soluții la aceste provocări. Vârsta participanților a scăzut față de anul trecut, însă, ceea ce mă bucură este faptul că sunt la fel de muncitori și de implicați. Participarea la hackathonul din acest an a fost gratuită, acest lucru fiind posibil datorită sponsorilor noștri – Chenist Cybersecurity, Caphyon, Syncrosoft și StarStorage”, a declarat Ramona Manda, organizator.
***
SpaceApps Challenge este un program inovator de incubare al NASA, organizat anual începând cu 2012 în hub-uri din întreaga lume. În cadrul ediției din 2018 au fost înscriși peste 18.000 de participanți din 75 de țări, iar în România, un număr de 300 de participanți au luat parte la hackathon. La ediția din 2018 au fost desemnate 8 echipe finaliste din România, iar una dintre cele din Cluj s-a numărat printre finalistele internaționale la categoria ”Impact galactic”.