Activitățile ce vor fi desfășurate de poliţiştii doljeni pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a cadrelor didactice în incinta și în zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar, în anul şcolar 2023-2024, au fost prezentate, astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, la sediul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj. Mesajul principal transmis de IPJ Dolj este “parteneriatul şcoală – familie – instituţii ale Ministerului Afacerilor Interne”.
În anul școlar 2023-2024, activitățile ce vor fi desfăşurate în unităţile de învăţământ sunt în conformitate cu PLANUL NAŢIONAL CADRU DE ACŢIUNE pentru siguranța școlară, întocmit la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, prevederi ce au fost transpuse și la nivel local în cadrul Planului Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară. În judeţul Dolj, în anul şcolar 2023 – 2024, funcţionează un număr de 560 unităţi de învăţământ preuniversitar (223 cu personalitate juridică şi 337 fără personalitate juridică), 192 în mediul urban (117 cu personalitate juridică şi 75 fără personalitate juridică) şi 368 în mediul rural (106 cu personalitate juridică şi 262 fără personalitate juridică). Dintre acestea, 530 unităţi de învăţământ se regăsesc în sistemul de învăţământ de stat, iar 30 unităţi de învăţământ, în cel privat.
După tipul unităților de învățământ, din mediul urban, respectiv rural, situaţia acestora se prezintă astfel:
- 266 grădiniţe, dintre care 88 în mediul urban şi 178 în mediul rural;
- 225 şcoli primare/gimnaziale, dintre care 48 în mediul urban şi 177 în mediul rural;
- 45 licee/colegii, dintre care 37 în mediul urban şi 8 în mediul rural.
- 24 alte unități de învățământ care fac parte din rețeaua școlară (cluburi sportive/cluburi ale copiilor, şcoli postliceale etc.), din care 19 în mediul urban și 5 în mediul rural. Premergător începerii anului școlar 2023-2024, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Dolj, au fost executate următoarele activități:
- Au fost organizate acțiuni de verificare a modului de asigurare a pazei și protecției unităților de învățământ preuniversitar, ocazie cu care au fost constatate următoarele:
- 539 dintre unitățile de învățământ dețin analiză de risc la securitatea fizică (185 în mediul urban și 354 în mediul rural);
- 188 unități de învățământ au implementat măsurile de securitate stabilite în analiza de risc la securitatea fizică (113 în mediul urban și 75 în mediul rural);
- 199 unități de învățământ au implementat cerințele minimale de securitate, prevăzute în art. 81 din Anexa la H.G. nr. 301/2012 (120 în mediul urban și 79 în mediul rural);
- 432 unități de învățământ dispun de sisteme de securitate (pază umană și sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției) (178 în mediul urban și 254 în mediul rural).
- 335 dintre unitățile de învățământ sunt dotate exclusiv cu sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției (94 în mediul urban și 241 în mediul rural);
- 97 unități de învățământ dispun, concomitent, atât de pază umană, cât și de sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției (84 în mediul urban și 13 în mediul rural);
- 128 unități de învățământ nu dispun de sisteme de securitate (pază umană și sisteme tehnice de alarmare împotriva efracției) (14 în mediul urban și 114 în mediul rural).
Măsuri de siguranţă
Cu această ocazie, au fost stabilite măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, conform prevederilor Instrucțiunilor M.A.I. nr. 9/2013 privind efectuarea analizelor de risc la securitatea fizică a activităților ce fac obiectul Legii nr. 333/2003 Rep. privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, fiind aplicate și 5 sancțiuni contravenționale, în valoare de 15.000 lei, pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 333/2003 și H.G nr. 301/2012;
- Au fost organizate acțiuni pentru verificarea și identificarea deficiențelor de semnalizare rutieră în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, ocazie cu care au fost identificate 38 de deficiențe, procedându-se la informarea administratorului drumului public în vederea remedierii deficiențelor constatate;
- Au fost organizate acțiuni pentru verificarea autovehiculelor destinate efectuării transportului școlar, fiind identificate 122 microbuze, dintre care 5 sunt nefuncționale, iar 21 nu dețin certificat de transport în cont propriu și copie conformă. Cu această ocazie, au fost instruiți 117 conducători ai acestor tipuri de autovehicule cu privire la conduita preventivă pe timpul efectuării transportului elevilor, precum și 97 de coordonatori ai activităț Odată cu începerea noului an școlar, au fost organizate și acțiuni de verificare în trafic a acestor tipuri de autovehicule, fiind identificate pe raza comunelor Vela și Coțofenii din Față 2 microbuze care nu dețin ceritificat de transport în cont propriu și copie conformă, aplicându-se măsura reținerii certificatelor de înmatriculare, a plăcuțelor de înregistrare, suspendarea dreptului de utilizare pentru 6 luni, precum și sancțiuni contravenționale în valoare de 18.000 lei.
- Unitățile de învățământ preuniversitarau fost incluse în itinerariile de patrulare ale polițiștilor din cadrul dispozitivelor de menținere a ordinii și siguranță publice, ca punct de staționare, pe timpul afluirii și defluirii elevilor, la și de la cursuri;
- Unitățile de învățământ preuniversitar au fost incluse în itinerariile de patrulare ale echipajelor de poliție rutieră pe timpul afluirii și defluirii, la și de la cursuri;
- Au fost menținute cele 32 patrule mixte care acționează cu caracter permanent pe timpul procesului educativ, zilnic, de luni până vineri, în intervalul orar 07:00 – 15:00, respectiv 12:00-20:00, din care:
- 27 în municipiul Craiova (11 patrule mixte cu jandarmi din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile Craiova la 11 unități de învățământ, 5 patrule mixte cu jandarmi din cadrul Inspectoratului Județean de Jandarmi Dolj la 9 unități de învățământ și 11 patrule de polițiști locali din cadrul Poliției Locale Craiova la 9 unități școlare, dintre care 2 funcționează în câte două sedii distincte);
- 5 patrule mixte cu jandarmi din cadrul Inspectoratului Județean de Jandarmi Dolj la 8 unități de învățământ din municipiile Băilești, Calafat şi oraşele Filiași, Segarcea și Dăbuleni.
- Au fost desfășurate acțiuni de inventariere a agenților economici din incinta sau din zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, fiind în desfăşurare controale punctuale pentru verificarea respectării preverilor legale.
- A fost asigurată prezența polițiștilor la festivitățile dedicate deschiderii noului an școlar, precum și prezentarea de către aceștia a mesajului Ministrului Afacerilor Interne. Totodată, polițiștii din cadrul Biroului Siguranța Școlară și Serviciului Rutier au organizat, în zona adiacentă a unităților de învățământ, patrule școlare, elevilor fiindu-le prezentate principalele reguli de circulație ce trebuie respectate pentru a fi în siguranță în momentul în care sunt angajați în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni.
- Au fost menținute cele 32 patrule mixte care acționează cu caracter permanent pe timpul procesului educativ, zilnic, de luni până vineri, în intervalul orar 07:00 – 15:00, respectiv 12:00-20:00, din care:
Ce urmează
Pe parcursul anului școlar 2023-2024, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Dolj, vor fi întreprinse următoarele măsuri:
- Adaptarea dispozitivelor de menținere a ordinii și siguranței publice în raport de evoluția situației operative în vederea creșterii eficienței acestora în prevenirea și combaterea faptelor antisociale în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar.
- Dimensionarea corespunzătoare și asigurarea unei prezențe active a polițiștilor rutieri pe principalele artere de circulație, îndeosebi din proximitatea unităților de învățământ, în punctele cu risc ridicat de accidente și la orele semnalate cu trafic intens, pentru prevenirea accidentelor rutiere, evitarea blocajelor și fluidizarea circulației rutiere;
- Inițierea de către Biroul Siguranța Școlară și derularea de activități informativ-preventive în cadrul Campaniei pentru prevenirea traficului și consumului de droguri în incinta unităților de învățământ preuniversitar, în colaborare cu Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Dolj și Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Campania va fi desfășurată, în perioada septembrie – decembrie 2023, în cadrul tuturor liceelor/colegiilor din municipiul Craiova și va avea drept scop creșterea gradului de informare, conştientizarea şi sensibilizarea elevilor și a cadrelor didactice cu privire la riscurile asociate consumului și traficului de substanțe psihoactive.
- Inițierea de către Biroul Siguranța Școlară și derularea de activități informativ-preventive, cu sprijinul polițiștilor din cadrul structurilor de ordine publică, în cadrul Campaniei ,,Ia ATITUDINE, spune STOP VIOLENȚEI!” pentru prevenirea violenței fizice și psihologice în unitățile de învățământ preuniversitar de pe raza județului Dolj. Campania se va desfășura pe tot parcursul anului școlar 2023-2024 în toate unitățile de învățământ preuniversitar de pe raza județului Dolj și are drept scop creşterea gradului de informare al elevilor, atât cu privire la consecinţele săvârşirii de infracţiuni şi contravenţii, cât şi cu privire la conduita preventivă pe care trebuie să o adopte în vederea reducerii riscului de victimizare în domeniul violenţei fizice şi psihologice (bullying).
- Organizarea de activități specifice în domeniul rutier și al siguranței publice în zona unităților de învățământ, pe timpul afluirii și defluirii, la și de la cursuri, a elevilor și a părinților sau însoțitorilor;
- Organizarea de acțiuni de verificare a autovehiculelor destinate transportului școlar, atât în trafic, cât și în punctele de îmbarcare/debarcare elevi, în vederea asigurării unui climat de siguranță rutieră;
- Asigurarea intervenției specifice de către structurile de ordine publică în cazul producerii unor evenimente în incinta sau în zonele adiacente unităților de învățământ;
- Întocmirea de către Biroul Siguranța Școlară a rapoartelor de analiză post-cauzală a fiecărui incident și stabilirea unor direcții de acțiune în vederea prevenirii unor incidente similare;
- Menținerea nivelului ridicat de acțiune în cadrul activităților de control sistematic și prezență activă, în mediile și locurile din apropierea unităților de învățământ, în vederea prevenirii fenomenului de absenteism școlar;
- Abordarea, în cadrul orelor de curs, a unor tematici de natură juridică, adaptate mediului școlar, prin care elevii să conștientizeze drepturile, obligațiile și consecințele faptelor ilegale.
- Monitorizarea modului de implementare a măsurilor stabilite pentru remedierea deficiențelor constatate, ca urmare a desfășurării acțiunilor privind verificarea modului de asigurare a pazei și protecției tuturor unităților de învățământ din județul Dolj.
Parteneriatul poliţie – şcoală – familie este primordial
Comisar – şef de poliţie Laurenţiu Dumitrescu, inspector – şef al IPJ Dolj a precizat: “ Prin toate aceste măsuri ne dorim să întărim parteneriatul poliţie – şcoală – familie, siguranţa în şcoli reprezentând o prioritate pentru Inspectoratul de Poliţie Judeţean Dolj. Este nevoie de o colaborare intensă între toţi aceşti factori implicaţi”. La rândul său, inspector principal de poliţie, Mihaela Popescu, coordonator al Biroului de Siguranţă Şcolară , a menţionat: “Am avut, avem şi sunt convinsă că o vom avea o colaborare extraordinară cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, cu toate conducerile instituţiile de învăţământ preuniversitar din judeţ, şi trebuie, împreună, să reducem fenomenul infracţional, iar familia are un rol important”.