Şcoala Gimnazială “Gheorghe Ţiţeica” din Craiova este parte într-un nou proiect european, alături de unităţi de învăţământ din ţări de pe continent. Acesta se numeşte ,,Ştiinţa pentru fete – Creşterea atracţiei științei pentru eleve prin școlarizarea științei deschise axată pe schimbările climatice”.
Proiectul face parte din Erasmus+ Programme: KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP PROJECT FOR SCHOOL EDUCATION , PROJECT NUMBER/ AGREEMENT NUMBER: 2020-1-SE01-KA201-077811 (ID KA201-888C1111), iar perioada de implementare este: 01 nov. 2020 – 31 oct. 2022 ( 24 luni). Partenerii în proiect sunt LINNE UNIVERSITET din Suedia – coordonator , Ita-Suomen Yliopisto, Finlanda (FI-Finlanda), Universitate de Lisboa, Portugalia, Pasvalio Levens pagrindine mokykla, Lituania , Scoala Gimnaziala Gheorghe Titeica Craiova, România, Lacko Internationella Grundskola AB Sweden (Suedia), Srednja Elektro-Racunalniska sola Maribor (Slovenia) , Working with Europe/Treballant amb Europa Associació Institut de Vilafant (Spania) . Misiunea proiectului este de a oferi școlilor gimnaziale și profesorilor de științe îndrumări realiste și utile cu privire la modul de a crea OSS bazate pe schimbările climatice pentru elevele de 12-16 ani – pentru a le permite să creeze imagini noi și mult mai atractive ale știință și să încorporeze mai flexibil acele imagini în identitățile lor. Proiectul consideră că o astfel de îndrumare poate fi făcută atractivă și utilă numai dacă este creată în comun de fete. Pentru a asigura astfel de calități, rezultatele trebuie dezvoltate prin experimentare practică, fetele fiind inima creației. Pentru a putea co-crea ghidul, echipele fetelor trebuie să-și califice contribuțiile și să își dezvolte capacitatea de a se alimenta în rezultatele proiectului care vor avea loc în fazele majore ale proiectului: MISIUNI DE SCHIMBARE CLIMATICĂ. Încercările de câteva decenii de a face educația științifică și o viață închinată științei mai atractive pentru tinerele eleve nu au avut succes. Concluzia clară:nu este nimic în neregulă cu fetele, ci cu educația științifică din școala gimnazială. Prin urmare, o concluzie din ce în ce mai evidentă este că fetele nu ar trebui să se schimbe, educația științifică ar trebui. Fetele nu ar trebui să devină băieți ca să se angajeze în știință. Aceasta înseamnă că strategiile pentru a schimba mintea fetelor cu privire la știință trebuie să schimbe educația științifică și trebuie să fie suficient de puternice pentru a se integra în identitățile feminine ale fetelor adolescente.
Profesori şi elevi mulţumiţi
Mai multe am aflat de la coordonatorul proiectului: „Participarea la acest proiect european reprezintă o bună ocazie de a implementa noţiunea de cetăţenie europeană, de a implica activ cadrele didactice şi elevii şcolii în derularea activităţilor proiectului, care vor avea un puternic caracter educativ, aceasta ducând la sporirea transparenţei şi atrăgând atenţia în susţinerea tuturor factorilor implicaţi, direct sau indirect.” – prof. Nuţă Elena-Director adjunct al Şcolii Gimnaziale „Gheorghe Ţiţeica”, Craiova . În acelaşi timp, şi elevii se arată mulţumiţi de proiect, două dintre participante vorbind despre el. „Acest proiect european este foarte interesant. În ultimii ani am început să simțim că temperaturile s-au schimbat. Cauzele acestor creșteri de temperatură sunt diverse. De exemplu, poluarea mediului înconjurător. Cu toții știm că poluarea reprezintă contaminarea mediului înconjurător cu materiale care interferează cu sănătatea umană, calitatea vieții sau funcția naturală a ecosistemelor. Dacă poluăm, încet,încet vor apărea schimbările climatice. Schimbările climatice reprezintă o schimbare în distribuția statistică a modelelor meteorologice atunci când această schimbare durează o perioadă extinsă de timp( adică ,zeci de ani până la milioane de ani). Acest proiect este bine-venit pentru noi, elevii dar și pentru profesorii noștri. Acesta trebuie să ne învețe să colaborăm pentru a putea sa combatem împreună aceste probleme.” – Sara, clasa a VII-a A ; „Schimbările climatice sunt un subiect foarte important deoarece acestea reprezintă schimbări masive ce trebuie oprite. Pentru a reuși cu adevărat, este nevoie ca toți oamenii să contribuie intr-un fel sau altul. Oamenii trebuie să înțeleagă că schimbările de climă – în special încălzirea globală – sunt ceva ce le modifică viețile, ceva ce ar putea distruge lumea, mai devreme sau mai târziu. Acest proiect la nivel european este bazat pe schimbările climatice. Activităţile proiectului au ca scop implicarea elevelor și a profesorilor din alte ţări în încercarea de a face oamenii să înțeleagă gravitatea schimbărilor climatice și de a aduce mici schimbări la nivel local. Împreună putem reuşi să salvăm planeta și să o facem un loc mai bun!”- Raisa, clasa a VII-a C.