Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: „Este timpul ca Uniunea Europeană să aibă propriul sau sistem de navigaţie civilă”

0
367

Noul sistem ar putea fi extins la o gamă largă de servicii noi în domenii precum siguranţă rutieră, rezervări online, apeluri de urgenţă, planificarea terenurilor în agricultură şi protecţia mediului. „Este timpul ca Uniunea Europeană să aibă propriul său sistem de navigaţie civilă, pentru a evita astfel să depindă de sistemele de navigaţie ale unor ţări terţe”, a declarat Marian-Jean Marinescu, deputatul care a condus negocierile cu Consiliul. 

Marian-Jean Marinescu

7% din PIB-ul european – 27 depinde deja de sistemul de navigaţie prin satelit, în cele mai multe cazuri de tehnologia americană GPS din domeniul militar. Raportorul a subliniat că rolul Parlamentului a fost crucial pentru a face acest sistem de navigaţie vizibil în viaţa de zi cu zi a cetăţenilor. De asemenea, raportorul a insistat pentru a face posibile investiţiile în dezvoltarea de aplicaţii şi pentru eşalonarea bugetului alocat pe diferite segmente de proiect, aspect care va fi esenţial pentru limitarea costurilor şi pentru o mai bună gestionare a fondurilor. Ambele sisteme permit crearea unui număr impresionant de noi aplicaţii de navigaţie prin satelit, care pot spori siguranţa, eficienţa şi fiabilitatea activităţilor din domenii precum, aviaţia, agricultura, sectorul maritim şi rutier, de aceea reprezintă un vast potenţial pentru industrie şi noi locuri de muncă în Europa.

„În 2014, cetăţenii europeni vor beneficia de primele servicii de navigaţie”

Sistemul Galileo ar putea fi utilizat în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, colectarea taxelor, managementul parcărilor, managementul flotei, apelurile de urgenţă, localizarea şi urmărirea bunurilor, rezervările online, siguranţa navigaţiei, tahografele digitale, transportul animalelor, planificarea utilizării durabile a terenurilor în agricultură, gestionarea resurselor şi protecţia mediului pentru a uşura viaţa cetăţenilor şi a permite creşterea economică. „UE trebuie să propage informaţiile despre sistemul european de navigaţie prin satelit şi să propună un set de stimulente pentru toţi utilizatorii, cu scopul de a utiliza tehnologiile existente puse la dispoziţie de Galileo şi EGNOS. Patru sateliţi au fost lansaţi până acum şi până la sfârşitul anului 2014, alţi 18 sateliţi sunt programaţi pentru a fi lansaţi. În 2014 cetăţenii europeni vor beneficia de primele servicii de navigaţie. Obiectivul programului Galileo este de a realiza o infrastructură de 30 sateliţi pana in 2018”, a declarat Marian-Jean Marinescu.

60 de dosare referitoare la politicile UE

Acest acord este cu atât mai important cu cât acesta este primul dosar legislativ finalizat în conformitate cu noul regulament privind Cadrul Financiar Multianual, deschizând calea pentru alte aproximativ 60 de dosare referitoare la politicile UE planificate pentru perioada 2014-2020. „Am avut şansa unei bune colaborări cu Comisia, Consiliul şi raportorii celorlalte grupuri politice din Parlamentul European”, a adăugat deputatul european. Acordul provizoriu poate fi în cele din urmă aprobat de Parlament numai după ce se va ajunge la o concluzie privind cadrul bugetar (cadrul financiar multianual,CFM).