Colegiul „Ştefan Odobleja”: Un anacronism nu poate fi tratat cu alt anacronism!

4
1122

Povestea dezagreabilă de la Colegiul „Ştefan Odobleja” din Craiova, despre care se discută aprins, prea aprins, frecvent în Consiliul de Administraţie al respectivei unităţi de învăţământ, face dificilă separarea părţii de bună credinţă de cea de eroare. E prea mult talmeş-balmeş, un exces de febrilitate, întreţinut premeditat, ca să nu se înţeleagă mai nimic. În pofida semnalelor de toate felurile, nu mai eram tentat să enunţ vreun punct de vedere, fiindcă oricum armonizarea taberelor beligerante este dificilă, dacă nu chiar imposibilă. Din cele 85 de cadre didactice cu norma de bază la „Ştefan Odobleja”, „aripa rebelă” adună un procent de 20-25%. Ce doreşte ea imperativ? Diminuarea duratei orei de curs de la 50 de minute la 40 de minute, invocându-se insuficienţa sălilor, pe motivul instalării într-un corp al clădirii –aparţinând domeniului public al municipiului Craiova– al Colegiului „Voltaire”. Este adevărat, numărul sălilor de clasă de la Colegiul „Ştefan Odobleja” (se păstrează deocamdată denumirea, de colegiu, după retrogradarea la statutul de liceu, cauza aflându-se pe rol la instanţele de judecată), a fost diminuat, după ce Colegiul „Voltaire” s-a văzut obligat să părăsească spaţiul (907 mp) atribuit iniţial la Facultatea de Mecanică, proprietate a Universităţii din Craiova, la finele anului de învăţământ 2017-2018, dar nu până acolo, încât să nu existe spaţiile aferente necesare bunei desfăşurări a procesului de instruire. De altfel, inclusiv Decizia 2827 / 17 decembrie 2019 a Secţiei de contencios administrativ şi fiscal, din cadrul Curţii de Apel Craiova, are o abordare pertinentă şi lămuritoare asupra acestui „malentendu”. Actualul Consiliu de Administraţie n-a luat o decizie pe problema reducerii duratei orei de curs, făcând trimitere la legislaţia expresă existentă în materie. De altfel, prin Ordinul ministrului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice nr. 5079 din 31 august 2016 privind aprobarea regulamentului cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ pre-universitar, parte integrantă din respectivul ordin, se stipulează că „pentru clasele din învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi din învăţământul post-liceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute; După ora a treia de curs se poate stabili o pauză de 10-15 minute. În situaţii speciale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza Hotărârii Consiliului de Administraţie al unităţii de învăţământ cu informarea Inspectoratului Şcolar”. Activitatea pedagogică la Colegiul „Ştefan Odobleja” este una complexă, cuprinzând cinci forme de învăţământ, fiecare cu propria experienţă acumulată în timp. Cu un curriculum şcolar, evident diversificat. Conducerea actuală a Colegiului „Ştefan Odobleja” reprezentată de directorul Sorin Drăgoi Hantea s-a adresat, în scris, ISJ Dolj, ITM, Camerei de Conturi Dolj, solicitând lămuriri, în privinţa faptului dacă poate semna ştatul de plată ce consfinţeşte 40 de minute ora de curs. Un răspuns explicit n-a primit, atât ITM, cât şi Camera de Conturi eschivându-se cu tact. Spuneam că situaţia rămâne staţionară, adică învolburată, deşi nu întotdeauna cei mai vocali sunt şi cei mai inteligenţi sau plini de tact. În primul rând, din toate investigaţiile redactorilor noştri, rezultă că orele de curs nu se ţin cu rigoare, îndeosebi la cursul seral, unde simularea Bac 2020 (0% promovabilitate) anunţă rezultate catastrofale. Mai sunt şi alte carenţe. Din raţiuni asupra cărora nu trebuie mult insistat, situaţia locativă a Colegiului „Voltaire” n-ar mai trebui adusă, cu obstinaţie, în discuţie. Cel puţin momentan. În schimb, ce absolvenţi formează sau mai detaliat ce are educaţia de făcut la „Ştefan Odobleja” sunt doar două întrebări dintre altele posibile, care merită puse. Dacă împărtăşim ideea că, şi aici, capitalul uman este esenţial, şi elevii au dreptul la cea mai bună educaţie posibilă, nu putem trece cu vederea că etica didactică are multă suferinţă. Şi s-a ajuns aici prin absenţa oricărei intervenţii metodologice, din partea ISJ Dolj.

4 COMENTARII

  1. Nici eu eram tentata sa mai enunt vreun punct de vedere, dar pentru ca sesizez o schimbare de ton ( nu si de perspectiva, tendentioasa din pacate) fac cateva precizari. Apreciati ca ” aripa rebela” din Odobleja “aduna” 25%, dar ceea ce nu vi s- a spus (probabil) este ca ea este sustinuta de cca 80% din corpul profesoral. Acest lucru este mai mult decat evident in procentul la vot, in cadrul Consiliului profesoral, ori de cate ori se dezbat problemele fierbinti din scoala. Spuneti apoi ca spatiile necesare bunei desfasurari a procesului de instruire sunt suficiente, iarasi cred ca sunteti dezinformat, sau aveti o perspectiva bizara asupra standardelor la care ar trebui sa functioneze o scoala. Copiii de la Odobleja nu au sala de clasa de aproape doi ani de zile, si asta pare sa fie un aspect derizoriu pentru ISJ si pentru toti directorii pe care i- a numit in perioada sus-mentionata la Odobleja. Institutiile s- au acoperit cu hartii, cu sali de clasa facute din pix ( acesta este si motivul pentru care Sectia de contencios administrativ din cadrul Curtii de Apel Craiova a dat o Hotarare care perpetueaza situatia precara de la Odobleja, avand o abordare bazata strict pe documente, nu pe investigatie in teren), iar copiii au ramas pe drumuri. Pozitionarea clara in sensul apararii drepturilor acestor copii nu pare sa intre in sfera eticii didactice, in perspectiva dvs. Sesizarile facute de directorul Hantea Dragoi catre diverse institutii, ca dealtfel si alte initiative de pe pozitii de forta si uneori la limita legalitatii, ale d.sale, nu fac decat sa confirme faptul ca se incearca in continuare intimidarea, dezbinarea si -in masura posibilului- sanctionarea profesorilor de la Odobleja pentru culpe inventate.
    Cat despre comparatiile tendentioase pe care le faceti intre licee, incercati sa nu uitati cum s- a nascut ( din spuma marii) liceul Voltaire, cum ( si de unde) au fost adusi elevii care au constituit ulterior generatia de aur ( prima si ultima) a unui proiect esuat in fasa. Haideti sa nu fim ipocriti, sa nu comparam mere cu pere. Va propun un pariu, daca tot va permiteti sa evaluati activitatea didactica: sa comparam, la vara, promovarea la BAC de la Voltaire cu cea de la Odobleja- teoretic. Apoi pe cea de la tehnologic, cu cea a oricarui liceu tehnologic din oras. Apoi pe cea de la seral, cu cea de la seralul altui liceu din Craiova. Ca va incurcati usor in criterii, cum s- au incurcat si cei de la Minister cand ne- au retras titlul.

  2. Domnul Clanțăr pare că a renunțat la cuvintele pompoase…
    E ciudat că nu se scrie nimic despre “Carol”. Și acolo a început “răzmelița”. Elementul comun al celor două colegii este un membru al consiliilor lor de administrație: domnul Dirdirigă.
    Să vedem! Având în vedere condițiile “precare” în care se învață la “Carol” ce se va întâmpla cu acest colegiu? Probabil îl vor demola!

  3. Domnul Clanțăr pare că a renunțat la cuvintele pompoase…
    E ciudat că nu se scrie nimic despre “Carol”. Și acolo a început “răzmelița”. Elementul comun al celor două colegii este un membru al consiliilor lor de administrație: domnul Dirdirigă.
    Să vedem! Având în vedere condițiile “precare” în care se învață la “Carol” ce se va întâmpla cu acest colegiu? Mai întâi vor “salva” colecțiile de cărți, de fluturi și alte valori inestimabile, ale Craiovei și ale școlii, apoi… vor demola!

  4. Domnule Cântar, când jigniți profesorii din Colegiul Stefan Odobleja ne jigniți și copiii,lucru pe care ,eu ca părinte nu vi l permit.
    Cand ne am dus cu copiii in prima zi de școală de ce nu am fost anunțați că sunt probleme cu cele două licee?
    Cu ce drept faceti aceste afirmații, luati de bun tot ce va spune TOV. Dindirica? Acest om care nu are nici cel mai mic RESPECT față de doamnă dir.adj si o jigneste la fiecare consiliu de administratie.
    Cine este acest Dindirica? Daca este în PSD, se crede DUMNEZEU?

Comments are closed.