„Coaliţia 52“ deschide calea pentru respect şi dialog

0
358

„Coaliţia 52” s-a născut din dorinţa de a propune soluţii decidenţilor politici, oferindu-le ocazia să-şi recâştige credibilitatea. Totodată, la Craiova, a fost anunţată strategia de amendare a Legii 52/2003, privind transparenţa decizională în administraţia publică. Coaliţia 52 a prezentat, în cadrul unei mese rotunde organizată vineri, 17 februarie a.c., ceea ce îşi doreşte societatea civilă română de la decidenţii politici. Mai exact o responsabilizare in dialogul cu cetăţenii şi, mai ales, o responsabilizare a cheltuirii banului public. La acţiune au fost prezenţi parlamentari, reprezentanţi ai Consiliului Judeţean Dolj, ai Consiliului Local Craiova, precum şi ai partidelor politice, acre au avut ocazia să-şi exprime opinia faţă de demersul Coaliţiei. Reprezentanţii Coaliţiei 52 din Craiova, consideră că trebuie îmbunătăţit dialogul între societatea civilă şi autorităţile publice. Amendamentele propuse de coaliţie vizează mărirea perioadei de consultare publică, organizarea dezbaterilor publice după o procedură unică, sancţiuni directe pentru şefii instituţiilor în care nu se respectă Legea 52/2003.

Soluţiile de schimbare a Legii 52/2003 au venit ca urmare a rezultatelor unei cercetări la nivel naţional, care arată că aplicarea legii este în prezent una formală, deficitară şi nefuncţională. “Coaliţia 52 este formată la nivel naţional, fiind compusă din organizaţii non-guvernamenatale, din asociaţii, din sindicate, dar şi din simplii cetăţeni, iar până la ora actuală numără 350 de membrii. Formarea Coaliţiei 52 a venit ca urmare a manifestărilor stradale care au demonstrat încă odată lipsa de comunicare a decidenţilor cu societatea civilă. Cei mai mulţi dintre cetăţeni s-au plâns de lipsa de înţelegere a forului decizional în ceea ce-i priveşte. Am considerat că modificarea Legii 52/2003 ar împlinii multe din aceste cerinţe şi ar veni în sprijinul decidenţilor de a-şi face cunoscute promovările legislative, putând să le aducă tuturor la cunoştinţă. Astăzi (n.r. – Vineri 17 februarie a.c.), la nivel naţional se desfăşoară masa rotundă, tema acţiunii fiind “Respect şi responsabilitate pentru dialog”. Este vorba despre respectul nostru, al societăţii civile, pentru decidentul care este dispus să dialogheze cu noi şi viceversa. Este modul cel mai propice de comunicare şi de înţelegere a oricărui demers legislativ de la organizaţiile publice locale până la minister. La nivel naţional stăm destul de rău din acest punct de vedere”, a declarat Mariana Ciobanu, membru fondator al Coaliţiei 52.

“Ne propunem să introducem sancţiuni pentru factorii decizionali”

Reprezentanţii Coaliţiei 52 consideră că între Guvern, cetăţeni şi asociaţiile legal constituite, nu există un dialog real pentru că: <<în Legea 52/2003 lipsesc sancţiuni directe şi imediate aplicabile conducătorilor autorităţilor publice pentru nerespectarea cesteia; termene rezonabile de dialog; reguli minimale unitare de dialog. Fără aceste sancţiuni Legea 52/2003 va fi sistematic încălcată de către autorităţile administraţiei publice, de la nivel local până la nivel central. Proiectul de lege privind comasarea alegerilor, spre exemplu, a fost adoptată de către guvern cu încălcarea Legii 52, respectiv cu încălcarea: art. 6, alin. 7, prin neorganizarea unei dezbateri publice, la solicitarea expresă a Academiei Advocacy; art. 11 alin 3, prin netransmiterea justificărilor în scris cu privire la un număr de 10 opinii scrise înaintate ministerului, prin intermediul platformei virtuale „Vocea ta” >>. De asemenea, reprezentanţii Coaliţiei 52 atrag atenţia asupra faptului că peste 90% din autorităţile publice monitorizate atunci când respectă Legea 52/2003, prevăd termenul minimal pentru colectarea de opinii. Majoritatea anunţă proiectele de acte normative vinerea, astfel încât, din cele 10 calendaristice rămân 6 zile lucrătoare. Soluţia propusă: alinierea la principiile şi standardele europene în domeniul transparenţei decizionale, prin extinderea termenului de consultare publică la 90 de zile. Neavând reguli minimale unitare de dialog, procesul de consultare publică pierde foarte mult în consistenţă şi conţinut, demotivând şi demobilizând participarea civică. Pentru a contribui la creşterea încrederii societăţii civile în procesul democraţiei participative, precum şi pentru a potenţa interesul autorităţilor publice în a stimula participarea civică şi a consolida transparenţa procesului deliberativ în spaţiul public, Coaliţia 52 propune instituirea unei proceduri minimale unitare de consultări publice, la nivelul tuturor autorităţilor publice, prin completarea cu o anexă în acest sens a Legii 52/2003. “Prin lansarea acestei coaliţii ne propunem, ca prin lege să fie adoptat un set minim de proceduri de consultare, propunem majorarea termenelor de consultare a cetăţenilor la 30 de zile la 90 de zile, precum şi termenul în care se pot formula propuneri de la 10 zile la 30 de zile, tocmai pentru ca aceste asociaţii să aibă timp să se documenteze şi să propună puncte de vedere pertinente. De asemenea, ne propunem să introducem sancţiuni nu doar pentru funcţionarii publici, ci chiar pentru şefi, pentru factorii decizionali”, spun membrii fondatori ai Coaliţiei 52.

“Fără sancţiuni Legea 52/2003 va fi sistematic încălcată”

Senatorul liberal, Mario Ovidiu Oprea a precizat că îşi doreşte modificarea Legii 52/2003, considerând că în momentul de faţă este o lege care “stabileşte nişte reguli procedurale minime aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale”. “Coaliţia 52 este o iniţiativă legislativă de modificare Legii 52/2003 care se referă la transparenţa decizională în cazul autorităţilor administraţiei publice, centrale şi locale. Îmi doresc modificarea Legii 52 şi am argumentele necesare. Împărtăşesc această modificare, Coaliţia 52 care asigură grupurile legitime de interese în amendarea actelor normative relevante şi mobilizează participarea acest grupuri de interese legitime în elaborarea politicilor publice. Legea 52/2003 este o lege care stabileşte nişte reguli procedurale minime aplicabile pentru asigurarea acestei transparenţe decizionale. E vorba de instituţii centrale şi locale, de toate instituţiile publice care utilizează resurse financiare publice în raporturile stabilite între ele cu cetăţenii şi asociaţiile legal constituite. Scopul Coaliţiei este să crească gradul de responsabilitate al conducătorilor acestor instituţii, să sporească gradul de transparenţă la nivelul administraţiei publice. Avem o lege a dialogului cu cetăţenii. De ce noi considerăm că nu există un dialog real cu cetăţenii în forma actuală a legii? Sunt trei alemente care trebuie schimbate şi adăugate: sancţiuni directe şi imediate aplicate autorităţilor publice pentru nerespectarea legii, e vorba de termene rezonabile de dialog şi e vorba de reguli minimale unitare de dialog. Fără sancţiuni Lege 52/2003 va fi sistematic încălcată de către autorităţile administraţiei publice”, a declarat senatorul Mario Ovidiu Oprea.


Coaliţia 52 este formată din cetăţeni şi asociaţii legal constituite ale acestora, care cunosc şi au exersat aplicarea Legii 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică din România, cu precădere în cadrul proiectului “Partener activ şi implicat”. În 2012, la Coaliţia 52 au aderat peste 190 de reprezentanţi ai organizaţilor neguvernamentale, membrii de sindicat şi de patronate din toată ţara.


Lege 52/2003 a fost încălcată şi în cazul altor acte normative importante, cum ar fi, spre exemplu, în perioada septembrie 2011-ianuarie 2012: legea energiei electrice; legea gazelor; OUG pentru modificarea şi completarea Legii privind Codul Fiscal; OUG pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind instituţiile de credit, act ce prevede crearea unei bănci „punte” pentru instituţiile de credit aflate în dificultate; HG pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plata pe 2012; modificarea condiţiilor pentru promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie; sectoarele de activitate unde se vor negocia şi încheia contracte colective de muncă; legea privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice.

ALINA DRĂGHICI ŞI MARIN TURCITU