Raport privind starea sistemului de învățământ românesc și perspective europene privind creșterea accesibilității și calității în educație

0
187

Vicepreședintele Comisiei pentru Educație și Cultură din Parlamentul European, Victor Negrescu, a atras atenția în prezentarea raportului său privind educația asupra faptului că învățământul din România a rămas în urmă ca urmare a modului în care a fost gestionată pandemia de către autorități.

Educația nu a fost o prioritate pentru cei care guvernează. Astăzi plătim slabul management al educației în contextul pandemiei, incapacitatea de a digitaliza adecvat procesul educațional, blocajele în implementarea proiectelor europene, cel mai mic buget pentru educație din ultimii ani, lipsa de măsuri sanitare și de echipamente medicale pentru școli și absența dialogului cu actorii relevanți din domeniu. Educația din România a rămas în urmă ca urmare a modului în care a fost gestionat învățământul în timpul pandemiei. Scăderea nivelului de pregătire va cântări adânc asupra perspectivelor de dezvoltare ale României. Trag un puternic semnal de alarmă că, fără o gândire strategică și o alocare bugetară adecvată, nu putem să ne revenim, iar situația riscă să fie tot mai rea” a declarat eurodeputatul Victor Negrescu.

În cadrul documentului se face o analiză preliminară asupra situației la zi a zonei educaționale și se prezintă o serie de idei extrase din consultările publice realizate de europarlamentarul român. Raportul prezintă, de asemenea, o listă amănunțită cu proiectele și inițiativele europene ce pot constitui repere pentru decidenții din România, dar și programe și apeluri de proiecte ratate de România.

Este prioritar să avem un diagnostic real a ceea ce se întâmplă în sistemul educațional din România și să admitem situația dramatică pe care o traversăm. Abandonul școlar, scăderea calității procesului educațional, o digitalizare deficitară reprezintă doar simptomele unui grav deficit organizatoric la nivelul sistemului educațional și incapacitatea celor care ne-au guvernat în ultimul an în a reacționa rapid la probleme întâmpinate. Exemplul cel mai clar este strategia pentru digitalizare lansată public, fără să existe o evaluare reală a resurselor necesare și un posibil calendar de implementare. Copiii noștri nu trebuie să mai fie o nouă generație de sacrificiu” a adăugat europarlamentarul român.

În cadrul raportului dat publicității, reprezentantul României în Parlamentul European prezintă un program detaliat privind modul în care pot fi redeschise școlile în condiții de siguranță. Din punct de vedere medical, susține crearea unui program național de testare pentru educație, o campanie de informare dedicată privind importanța vaccinării, dar și alocarea de resurse suplimentare pentru echipamentele medicale necesare. În logica programului educațional, eurodeputatul prezintă modul în care se pot recupera cursurile și solicită adaptarea programei școlare și a examenelor naționale la noile condiții.

Raportul a fost rezultatul unui proces amplu de consultări publice. Profesorii, elevii, studenții, experții, părinții și comunitățile locale trebuie să devină co-creatori ai procesului educațional. Trebuie să setăm standarde de performanță și de competență ridicate, să dezvoltăm un sistem de stimulare a actului educațional și să descentralizăm decizia pentru a reda școala celor care sunt principalii preocupați de bunul mers al învățământului. Primul pas este depolitizarea educației. Nu în ultimul rând, trebuie să ne racordăm la dezbaterile europene în materie și să înțelegem că trebuie să modernizăm educația, prin consens, pentru ca viitorul României să fie unul mai bun” a conchis vicepreședintele Comisiei pentru Educație și Cultură din Parlamentul European, Victor Negrescu.

Pentru a consulta raportul făcut public:  https://cutt.ly/7jAZ5mm