Recital al cvartetului „Ad Libitum” în Festivalul „Craiova Muzicală”

0
795

Festivalul Internaţional „Craiova Muzicală” – ediţia a XXXIX-a, organizat de Filarmonica „Oltenia” între 9 noiembrie şi 3 decembrie, continuă cu un recital susţinut, astă-seară, de la ora 19.00, de cvartetul „Ad Libitum” al Filarmonicii „Moldova” din Iaşi. În interpretarea muzicienilor Alexandru Tomescu (vioara I), Şerban Mereuţă (vioara a II-a), Bogdan Bişoc (violă) şi Filip Papa (violoncel) puteţi audia Cvartetul nr. 2 în Re major, de Alexander Borodin, şi Cvartetul nr. 9 în Do major, op. 59, nr. 3, „Razumovsky”, de Ludwig van Beethoven. Biletele se găsesc la Agenţia Filarmonicii şi costă 15 lei (pentru elevi, studenţi şi pensionari – 8 lei).

Cvartetul Ad Libitum

Povestea „Ad Libitum” a început în anul 1988, la Universitatea Naţională de Muzică din Iaşi. Patru tineri muzicieni – violoniştii Adrian Berescu şi Şerban Mereuţă, violistul Bogdan Bişoc şi violoncelistul Filip Papa – îşi porneau ascensiunea. Primul care a simţit scânteia, energia generată de aceşti artişti a fost profesorul şi mentorul lor, maestrul Bujor Prelipcean, membru al celebrului Cvartet „Voces”. Aprecierea a venit apoi şi din partea altor cvartete de renume ale lumii, precum „Fine Arts”, „Juilliard” sau „Amadeus”.

Alexandru Tomescu – cel mai nou membru al cvartetului – a fost un împătimit al muzicii de cameră încă din copilărie, când susţinea recitaluri alături de tatăl său, Adrian Tomescu. A studiat muzica atât în România, cât şi în străinătate, în Elveţia şi SUA. Din anul 2006 a început să cânte în formulă de trio, susţinând concerte în zeci de oraşe din ţară şi străinătate. Pentru toate aceste motive şi nu numai a fost onorat şi extrem de fericit să accepte invitaţia de a face parte din cvartetul „Ad Libitum”.

Şerban Mereuţă face parte din cvartet de la începuturile acestuia, iar dăruirea lui pentru muzica de cameră este însăşi energia care îi alimentează talentul. Deşi la început a crezut că unirea destinului său cu al celorlalţi trei membri „Ad Libitum” a fost o întâmplare, avea să descopere curând că nimic nu este arbitrar, o întâlnire de o clipă transformându-se într-o poveste de o viaţă.

Bogdan Bişoc, după ce şi-a finalizat studiile la Universitatea Naţională de Muzică din Iaşi, în anul 1994 s-a alăturat cvartetului „Ad Libitum”. Îşi aminteşte adesea de momentul în care a acceptat, fără a-şi imagina atunci cât de mult se va schimba viaţa sa în urma acelei decizii. Drumul de la primele repetiţii şi până la câştigarea marilor concursuri internaţionale a fost dificil, dar astrele au fost decise că aceasta era formula câştigătoare.

Filip Papa, cel care ghidează sufletul ascultătorilor prin vibraţia caldă a violoncelului său, nu a avut nici o îndoială că vor reuşi în această formulă. Aveau dorinţa, voinţa şi puterea. Varianta ratării nu a fost niciodată o posibilitate. Cu cine au concurat? Cu toată lumea! Ce i-a diferenţiat? Determinarea, talentul şi orele nesfârşite de repetiţie.

 

„Lumea cvartetelor de coarde este una cu un statut special în universul muzicii clasice. Dacă în repertoriul solo poţi face cu uşurinţă alegeri repertoriale de bravadă, dacă în cea a orchestrelor este posibil să impresionezi doar prin selectarea unor lucrări spectaculoase, iată că în domeniul cvartetului nu te poţi eschiva. Cvartetul este ca un tablou clasic, în care – în toată bogăţia de detalii – există acea goliciune a tuşei, care permite ochiului să găsească orice defect. Repertoriul de cvartet este cel al curăţeniei şi simplităţii elaborate, spaţiul democraţiei perfecte, în care fiecare instrument este esenţial, fiecare sunet este de neînlocuit. Dacă poţi cânta bine într-un cvartet, atunci drumul tău ca muzician se află deja pe culmi”. („Ad Libitum”)