Managerul Mircea Cornișteanu: „Publicul craiovean nu a fost și nu este pregătit să vadă acest spectacol. 15 reprezentații sunt arhisuficiente pentru Craiova!”
Ultimele două reprezentații care vor mai fi jucate vreodată la Craiova cu spectacolul „Rinocerii”, după piesa lui Eugene Ionesco, în regia celebrului regizor american Robert Wilson, încheie astăzi stagiunea artistică 2014-2015 la Teatrul Național „Marin Sorescu”. Montarea – una costisitoare, necesitând suplimentarea fondurilor alocate teatrului de Ministerul Culturii – va fi una scumpă și la vedere de-acum înainte.
Costurile prea ridicate pentru prezentarea spectacolului, impuse îndeosebi de închirierea unor echipamente tehnice, au determinat conducerea instituției să decidă ca „Rinocerii” să nu mai iasă la rampă în Craiova, ci doar în țară și în străinătate. Pe de altă parte, cei care trebuia să vadă spectacolul l-au văzut deja, consideră managerul Mircea Cornișteanu, nu mai puțin de 15 reprezentații fiind oferite, în total, de la premiera din 2 iulie 2014. „S-a jucat în Craiova de 12 ori anul trecut, plus aceste trei reprezentații de final de stagiune. E arhisuficient pentru Craiova! Dar, dacă vor exista cereri, fără îndoială că îl vom relua”, a declarat Cornișteanu.
Acesta rămâne la părerea că „publicul craiovean nu a fost și nu este pregătit să vadă un asemenea spectacol” și, cu toate dificultățile întâmpinate în prezentare și toate costurile implicate, susține că nu va regreta niciodată realizarea acestei producții la Craiova și invitarea aici a unuia dintre cei mai importanți regizori ai lumii.
Craiovenii care nu au apucat să vadă sau cei care doresc să revadă „Rinocerii” lui Eugen Ionesco reinventați de regizorul Robert Wilson, de colaboratorii săi din şapte ţări și de echipa actoricească de excepție de la Craiova sunt așteptați astăzi la ultimele două reprezentații, de la orele 18.00 și 20.30, în Sala „Amza Pellea” a Teatrului Național. Biletele, la prețuri promoționale, se găsesc la Agenţia teatrală sau online, pe www.tncms.ro, și costă 50 lei (categoria I), 40 lei (categoria a II-a) și 30 lei (categoria a III-a).
„Din păcate, spectacolul nu poate fi jucat decât pe puține scene românești”
Complexitatea producției, din punct de vedere tehnic, face ca aceste două reprezentații să fie anunțate ca ultimele de la Craiova. „E un spectacol care nu poate fi jucat la fel ca toate celelalte, pentru că efortul tehnic nu poate fi menținut permanent. Avem nevoie de o serie de echipamente pe care nu le deținem și pe care trebuie să le aducem chiar și din străinătate. De aceea îl jucăm în calupuri. L-am prezentat anul trecut în iulie, apoi în toamnă de câteva ori și, iată, din nou, acum”, a declarat managerul TNC, Mircea Cornișteanu.
Acesta a anunțat că, în perioada următoare, „Rinocerii” vor ajunge prin țară, iar la anul, în primăvară, și în străinătate. „Din păcate, spectacolul nu poate fi jucat decât pe puține scene românești. Cea a Naționalului craiovean este una dintre cele mai mari ale României și cel mai bine dotate. Însă nu prea găsim altele asemănătoare…”, a mai spus managerul. Cu certitudine „Rinocerii” vor putea fi văzuți în octombrie la Tg. Mureș, iar în primăvara anului viitor, la un festival din Ljubljana (Slovenia), al cărui director se află chiar zilele acestea la Craiova pentru un prim contact cu echipa artistică și tehnică. Pe listă este și Bucureștiul, însă până în acest moment nu a fost identificată o scenă compatibilă.
Astă-seară, probă de rezistență pentru actori!
Ultimele două reprezentații de la Craiova, ambele în aceeași seară, sunt, totodată, o probă de rezistență pentru actori. „Ne pregătim pentru viitoarele deplasări ale spectacolului. Încercăm să vedem în ce măsură e posibil să se joace de două ori într-o zi – pentru actori și pentru tot mecanismul pe care îl implică. Spre exemplu, machiajul e înspăimântător de complicat, mai ales al actorilor care stau în fosă și scot pe scenă doar capetele: la fiecare dintre ei durează cel puțin două ore! La acest spectacol avem șase machiori, în condițiile în care, în mod normal, avem doi… Așadar, vrem să vedem dacă rezistă actorii, dar și acest machiaj. Pentru că fiecare zi în plus de spectacol ar reprezenta costuri – cu echipamentele pe care le închiriem, cu toți colaboratorii, chirii de sală. Deci, este un experiment. Fără a face această probă ne-ar fi foarte greu să ne angajăm să jucăm două spectacole într-o zi, în altă parte”, a explicat Cornișteanu.
Costurile producției încă nu au fost făcute publice
Managerul Teatrului Național „Marin Sorescu” afirmă că s-a știut de la bun început că „Rinocerii” în regia lui Robert Wilson „va fi o producție deosebită de toate celelalte” și că „vom întâmpina dificultăți cu prezentarea ei”, însă „ni le-am asumat împreună cu Ministerul Culturii (…), conștienți fiind de faptul că prezența în România a unui asemenea creator este o onoare pentru țară”. Mircea Cornișteanu a evitat să spună cât a costat producția spectacolului, afirmând doar că bugetul teatrului a fost suplimentat special, anul trecut, în acest scop și că personal a purtat îndelungi discuții cu miniștrii Culturii care s-au succedat în perioada respectivă, toți fiind „conștienți de importanța evenimentului”.
Mare parte din fondurile destinate montării au fost folosite însă pentru procurarea de echipamente de lumini și sunet, care au rămas în teatru, mai spune acesta. „S-au cumpărat sute de proiectoare, lavaliere și altele. Nu am cumpărat câteva elemente pentru care chiar dacă aș fi avut bani nu i-aș fi aruncat. (…) Dar aproximativ jumătate din cheltuielile pentru acest spectacol le reprezintă echipamentele, care ne vor rămâne de-acum înainte spre folosință. Pot să vă spun că în momentul de față TNC are echipamente de lumini și sunet dintre cele mai performante din țară”, susține Cornișteanu. Confidențiale rămân, desigur, și onorariile primite de Wilson și echipa de specialiști a acestuia, din România, Austria, Franța, Germania, Canada, Italia, Polonia și S.U.A.
Managerul TNC: „Nu aș regreta niciodată că am montat aici acest spectacol!”
Obstacolele financiare și tehnice întâmpinate pe parcurs devin însă nesemnificative în comparație cu reușita aducerii la Craiova a lui Robert Wilson – regizorul nominalizat la Premiul Pulitzer pentru dramaturgie și declarat de New York Times cel mai avangardist om de teatru din Statele Unite și chiar din lume. „Nu aș regreta niciodată că am montat aici acest spectacol! El ne vorbește într-o altă limbă teatrală. Nu se poate să nu fii impresionat de ceea ce oferă”, este de părere managerul TNC. „Într-un interviu, celebrul regizor Andrei Șerban spunea că un asemenea spectacol nu numai craiovenii, dar nici bucureștenii nu au mai văzut niciodată. Și că toată cultura românească ar trebui să ne rămână îndatorată nouă, celor de la Craiova, că l-am adus aici pe Robert Wilson, mărturisind că el însuși, când a fost directorul Naționalului bucureștean, prin anii ’90, a încercat și nu a reușit acest lucru”, a subliniat Mircea Cornișteanu, reamintind faptul că a fost pentru prima dată când Wilson a montat în România.
La un an de la premiera cu „Rinocerii”, managerul Teatrului Național din Craiova declară însă că viziunea celebrului regizor american asupra scrierii lui Eugen Ionesco este una la un nivel mai greu accesibil pentru publicul larg. „Înainte de a face acest spectacol știam că publicul craiovean nu este pregătit pentru el. Nu a fost pregătit și nu este. Dar nu numai publicul iubitor de teatru, nici cel de cea mai elevată înălțime culturală nu e pregătit să vadă un asemenea spectacol! Totul stă, după opinia mea, în deschiderea fiecăruia în a fi gata să primească ceva despre care nu știe nimic”, consideră Mircea Cornișteanu.