iYouth – Empowering Europe’s Young Innovators – the desire to innovate

0
78

Şcoala Gimnazială „Gheorghe Ţiţeica” are deja o tradiţie în câştigarea şi implementarea de proiecte europene. Astfel, în a vara anului 2016 s-a început implementarea unui nou proiect Erasmus+, iYouth -Empowering Europe’s Young Innovators – the desire to innovate-KA2-2016-1-RO01-KA201-024399. Coordonatorul acestui proiect este prof. Camelia Buzatu, cadru didactic care a mai coordonat alte cinci proiecte europene, Comenius sau Grundtvig câştigate atât de Şcoala „Gheorghe Ţiţeica”, cât şi de Asociaţia „Gheorghe Ţiţeica”implicată alături de unitatea şcolară în realizarea diverselor activităţi extracurriculare.

titeicaÎn prezent mulţi oameni vorbesc despre „inovaţie” şi despre cum „ar trebui să se schimbe şcolile”. Asta se întâmplă deoarece şcolile se demodează rapid, nefiind capabile să ofere tinerilor direcţiile de dezvoltare de care aceştia au nevoie. Din acest motiv, Comisia Europeană invită şcolile şi alte instituţii să facă experimentul „cum se pot schimba şcolile” şi – în consecinţă – cum pot fi interesaţi tinerii de inovaţie. În acest context a fost creat proiectul iYouth, un proiect finanţat de Comisia Europeană. După cum se vede, titlul său înseamnă tineret inovator.

Acest proiect, ca şi altele, a încercat să facă experimente în şcoli în legătură cu modalităţi de învăţare şi mai ales experimente care oferă tinerilor posibilitatea de a afla ce este inovaţia şi cum pot fi ei interesaţi de aceasta. Pentru a câştiga interesul tinerilor în inovaţie şi a găsi noi forme de activităţi, ei vor trebui fi implicaţi pe tot parcursul celor doi ani de proiect. Mai mult, ei sunt stimulaţi pentru a fi actorii principali în derularea proiectului.  După cum se ştie, în şcoli se primesc cunoştinţe de la profesori şi din manuale, dar în acelaşi timp nu se inventează şi nu se gândesc alternative, situaţie care duce la monotonie. Această stare de lucruri trebuie schimbată.

Cum se procedează? Cei implicaţi în aceste proiecte vor fi stimulaţi să pună întrebări şi să fie critici, să găsească noi moduri de rezolvare a problemelor reale, să inventeze, să experimenteze, să identifice situaţii în care lucrurile nu funcţionează şi propună schimbările necesare. Astfel, se vor face paşi către a descoperi nevoile reale ale comunităţii.

Avantajele implicării în proiect:

  • copiii vor experimenta un nou mod de a lucra în şcoală;
  • vor fi implicaţi în multe lucruri care se întâmplă în Europa;
  • vor lucra în echipă cu alţi oameni şi instituţii;
  • vor afla ce sunt formele de lucru online;
  • vor experimenta lucruri care pot fi importante pentru şcoală şi pentru ceea vor dori să facă după şcoală;
  • vor exersa engleza (şi poate alte limbi străine) în mod natural şi diferit faţă de situaţia de predare;
  • vor călători în Polonia şi vor petrece aproape o săptămână lucrând cu colegi din alte ţări;
  • vor fi implicaţi în obţinerea rezultatelor ce vor fi împărtăşite în toată Europa.

Ce trebuie să ştie copiii înainte de a intra în proiect?

În primul rând, ei se vor implica de bună voie. Participarea nu trebuie privită ca o obligaţie şi nimeni va forţa pe nimeni să aibă un anumit comportament. Tot ce trebuie este interes şi curiozitatea.

Totuşi, câteva întrebări sunt necesare înainte:

  • Sunt pregătit să fac muncă în plus?
  • Sunt cu adevărat interesat să încerc aceste lucruri noi?
  • Mă cred în stare să urmăresc şi să mă implic pe toată durata proiectului?

Dacă răspunsul la aceste întrebări este afirmativ, tinerii sunt bineveniţi la proiectul iYouth!

Proiectul se va desfăşura în patru etape lungi, fiecare participant implicându-se în activităţi care vor pregăti etapa următoare, după cum urmează:

ETAPA 1 – Vom cunoaşte proiectul şi vom crea mici activităţi în comunităţile locale, care vor fi coordonate de proiect.

ETAPA 2 –  Echipele de tineri din ţările participante vor hotărî ce fel de activităţi de inovaţie vor să desfăşoare şi cum. Vom învăţa cum să lucrăm cu celelalte echipe online.

ETAPA 3 – Se va lucra cu ceea ce trebuie schimbat în comunitate, ce nu merge bine sau ce este nevoie şi nu există încă. Va fi foarte interesant, deoarece mizăm că vom descoperi de ce are nevoie comunitatea.

ETAPA 4 – Se numeşte Inovează la MAX. În această etapă se va aduna tot ce s-a învăţat în primele 3 etape. Este momentul în care participanţii devin experţi. Se vor crea o mulţime de lucruri interesante folosind tehnologia creativă. Apogeul acestei etape va fi o perioadă de 5 zile petrecute în Polonia: cei 40-50 de tineri implicaţi în proiect vor lucra împreună pentru obţinerea rezultatelor finale ale proiectului.

Provocările date de comunitate sunt situate în zona resurselor de care au nevoie elevii pentru a realiza ce şi-au propus, în găsirea de sponsori pentru aceste activităţi. Mai târziu provocările vor fi multiple deoarece elevii vor lucra cu membrii comunităţii în cam toate acţiunile lor de „a inova”.

În faza GO INNOVATE 1 elevii au stabilit după o analiză de nevoi, adică ceea ce vor să „inoveze”. Astfel, au stabilit care sunt activităţile pe care vor să le implementeze, care vor fi resursele necesare şi cum vor reuşi să facă aceste activităţi.

Elevii au găsit deja nişte firme, asociaţii, ONG cu care să colaboreze pentru a strânge fondurile necesare implementării activităţilor. Pentru activitatea „Mica grădină” au acordul  conducerii unităţii şcolare, iar pentru celelalte activităţi s-au purtat discuţii şi nu există obiecţii. Poate singurele dificultăţi au fost date de elevi care au trebuit să înţeleagă ceea ce au de făcut şi că nu este uşor, că ne bazăm pe ei, că trebuie să fie inventivi şi să se implice foarte mult.

  1. „Mica grădină”

Amenajare curte unitate şcolară – Şcoala Gimnazială „Gheorghe Ţiţeica”. Activitatea constă în plantare de flori, realizându-se o mică gradină îngrijită de elevi. Vasele de flori sunt realizate de elevi din pietre de râu şi din cauciucuri de automobile uzate (Ion Alexandru). Imaginea este completată de căsuţe de păsărele confecţionate tot de elevi şi de o parcare de biciclete. Elevi au venit cu propuneri de surse de finanţare a activităţii (Victor Strâmbeanu).

  1. „Să ne convingem să fim ECO”

Activitatea constă în schimbarea mentalităţii cetăţenilor din cartierul vecin şcolii în sensul unui comportament civilizat şi respect faţă de mediul înconjurător. Este compusă din activităţi mai mici: colectare selectivă deşeuri – se confecţionează saci imprimaţi cu numele proiectului, se împart cetăţenilor din cartier pentru ai umple cu deşeuri şi la o dată fixată se strâng, se apelează la firme specializate care colectează deşeurile; ecologizare-adunarea gunoaielor din cartier (elevă Constantinescu Alexandra, clasa a VII-a B), realizarea de activităţi de „propagandă” în scopul de propagării aceste idei, cu scopul de a convinge şi a câştiga adepţi la a fi „ECO”; realizarea unui Marş ECO în cartier, elevii costumaţi adecvat, costume verzi, cu pancarte şi trâmbiţe se plimbă prin cartierul de locuinţe de lângă unitatea şcolară; realizarea unui panou „Aşa DA, aşa NU!” cu exemple de bună practică şi exemple negative.

  1. „O mână întinsă pentru fiecare”

Donaţie pentru elevii săraci dintr-o  unitate şcolară din mediul rural din judeţul nostru, donaţie la spitalul de bătrâni, ambele activităţi sunt întregite şi de spectacole caritabile (Biolan Alexandru, Predoi Alexia). Elevii vor strânge sponsorizări vor realiza pachete atractive pentru elevii săraci şi îi vor înveseli pe aceştia cu un spectacol amuzant.

  1. „Uite aşa salvăm o viaţă”

Activitatea constă în convingerea a cât mai multe persoane să vină în sprijinul Centrului de donaţii de sânge din Craiova. Se întocmesc liste cu persoanele care vor merge să doneze sânge pentru persoanele bolnave (elev Neagoe Gabriel).

  1. Şi elevii pot să predea”

Realizarea de meditaţii gratuite cu elevii din clasele a V-a – a VI-a care au nevoie de ajutor la lecţii deoarece provin din familii defavorizate care nu îi pot îndruma în demersul didactic. Elevii implicaţi în proiect selectează un grup de elevi şi realizează cu aceştia temele la disciplinele mai dificile (eleva Gherghe Smaranda).

Prof. Camelia Buzatu, Şcoala Gimnazială „Gheorghe Ţiţeica” Craiova