Trei noi birouri de informare şi consiliere pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă au fost deschise în judeţul Dolj, în localităţile Cetate, Catane şi Amărăştii de Jos, la sfârşitul săptămânii pe care tocmai am încheiat-o. Vorbim de o investiţie de 97.500 de lei numai în reabilitarea clădirilor în care funcţionează aceste birouri, bani europeni, obţinuţi prin intermediul proiectului „Îmbunătăţirea calităţii resurselor umane în mediul rural şi promovarea antreprenoriatului în activităţi non-agricole”, cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Proiectul este implementat de Centrul European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor (CEPIR) şi este al treilea pe care ONG-ul îl derulează în Dolj.
Inaugurarea birourilor a avut loc în prezenţa autorităţilor locale din Cetate, Catane şi Amărăştii de Jos, a numeroşi invitaţi „de la centru” şi, mai ales, a viitorilor beneficiari ai şedinţelor de consiliere şi cursurilor de calificare profesională, veniţi să afle cum pot fi ajutaţi concret şi ce urmează să se întâmple în acele spaţii atât de moderne şi cu o dotare cum n-au prea văzut prin comuna lor. Şi era şi normal să fie curioşi din moment ce, aşa cum a subliniat managerul acestui proiect, Mirela Sandu (vicepreşedinte CEPIR), şi au recunoscut şi edilii locali, unele dintre spaţiile puse la dispoziţie de primării pentru înfiinţarea birourilor erau atât de degradate şi părăginite încât ar fi fost mai înţelept să fie demolate. „Ştiţi cum arăta această clădire, că nu erau geamuri, nu erau uşi, nici tavanul nu era în totalitate, iar pe jos era pământ şi totul stătea să cadă. Era degradată 80%”, le-a reamintit Mirela Sandu locuitorilor din Catane, şi „uitaţi-vă ce s-a realizat cu aproape 40.000 de lei, mai exact 39.958 lei. Vorbim doar de reabilitarea celor trei încăperi care compun biroul, pentru că toate dotările pe care le vedeţi aici şi care sunt aceleaşi cu cele de la Cetate şi Amărăştii de Jos – respectiv calculatorul, copiatorul multifuncţional, videoproiectorul, telefonul, aparatul de aer condiţionat, frigiderul, scaunele şi tot mobilierul au însemnat alţi bani, asiguraţi tot prin proiect. Vă spun sincer că sunt deosebit de bucuroasă că am reuşit să redau comunităţii această clădire, de care mi-a fost drag de la început, pentru că are o arhitectură deosebită”.
Reabilitare în loc de demolare
Situaţia n-a fost deloc mai bună nici la Amărăştii de Jos, unde primăria a pus la dispoziţia CEPIR sediul unei foste şcoli, lăsat, de multă vreme, pradă capriciilor vremii şi oamenilor. „Când am venit prima oară la dumneavoastră nimeni nu credea că voi reuşi. Cred, totuşi, că nu v-am dezamăgit. Oamenii îmi spuneau, referitor la această clădire, „doamnă, ne e şi frică să trecem prin curte, că sunt buruienile mai mari decât clădirea”. La fel erau şi înăuntru. Nu mai avea nici acoperiş, pereţii abia se mai ţineau, nu exista nici un fel de geam”, a mărturisit managerul de proiect în faţa oamenilor veniţi la inaugurare, care descopereau, uimiţi, noua faţă a clădirii. Chiar şi primarul Ion Dinu a răsuflat uşurat când a văzut ce a ieşit, recunoscând că se bucură „că am reuşit să scoatem această clădire dintr-o situaţie foarte rea, practic era în situaţie de demolare, şi să-i dăm o folosinţă”. Pentru asta a fost nevoie de 36.341 de lei, bani cu care s-a pus tâmplărie PVC, ziduri despărţitoare şi uşi, au fost reparaţi şi consolidaţi pereţii şi înlocuit tavanul. La Cetate, unde biroul se află tot într-o şcoală, dar una perfect funcţională, amenajarea spaţiului nu a necesitat decât 21.293 de lei.
„Nu vă vom impune noi nici un curs”
Prin intermediul acestor birouri, persoanele inactive, aflate în căutarea unui loc de muncă, care nu au venituri proprii, care sunt implicate în agricultura de subzistenţă sau în activităţi casnice şi care sunt dependente de familii, şomerii tineri, şomerii peste 45 de ani din Cetate, Catane şi Amărăştii de Jos vor avea posibilitatea să stea de vorbă cu un psiholog acreditat în psihologia muncii – care le va face consiliere individuală, va încerca să le descopere aptitudinile, să afle nivelul de calificare de care au nevoie – să urmeze, gratuit, un curs de calificare într-o meserie cerută pe piaţa muncii (beneficiind, tot gratuit, de suportul de curs şi rechizite, de echipamentul şi ustensilele necesare efectuării practicii, plus o subvenţie de 1.200 de lei pentru cele trei luni cât durează cursul) şi să se informeze în legătură cu locurile de muncă vacante la nivel judeţean şi regional (deoarece aceste birouri se află într-o strânsă colaborare cu Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Dolj). „Vorbim de 450 de persoane consiliate individual, din care vom alege 135 pentru a le înscrie la cursuri. Vom face câte trei cursuri pe fiecare localitate, în meserii pe care dumneavoastră vi le doriţi şi care sunt cerute acum pe piaţa muncii. Vreau să vă asigur că nu vă vom impune noi nici un curs şi, deşi suntem autorizaţi să ţinem cursuri în 16 meserii, nu va fi o problemă să ne autorizăm şi în alte meserii dacă dumneavoastră ne cereţi. Singurele cursuri pe care le-am stabilit noi sunt cele de IT şi educaţie antreprenorială, unde vom avea câte 20 de persoane înscrise. Tot prin intermediul acestui proiect ne-am propus să organizăm mai multe întâlniri între cursanţii noştri şi operatori economici din judeţ, pentru a facilita găsirea unui loc de muncă”, le-a explicat Mirela Sandu celor prezenţi la inaugurări.
Deputatul Ion Călin, prezent la inaugurarea biroului de informare şi consiliere de la Amărăştii de Jos:
„Am venit cu mare plăcere aici, pentru că o apreciez pe doamna Sandu. Adică să aduci, totuşi, formele de pregătire profesională din Europa la tine acasă, la Amărăştii de Jos, la Catane, la Cetate, este un lucru extraordinar, pentru că o faci pentru oameni. Mi se pare excepţional ce s-a făcut aici. De la dărăpănătura care era acum câteva luni şi care, până la urmă, ori se demola, ori se făcea ceva cu ea, şi până la ce e acum… Uitaţi-vă ce eleganţă, ce centru de formare a ieşit”.
Ştefan Ciurea, primarul comunei Catane:
„Sperăm ca acest birou să aibă o viaţă cât mai lungă şi să vină în ajutorul tuturor celor care vin aici”.
Viorel Balaci, viceprimarul din Catane:
„Vă mulţumesc pentru ce am făcut împreună şi sper să obţinem şi rezultate, să fie mai mulţi angajaţi decât ne-am propus”.
Viceprimarul comunei Cetate, Florescu Trincă Fibia:
„Vrem să-i ajutăm pe tinerii care nu lucrează, care sunt beneficiari de ajutor social, să se integreze în societate, să aibă un loc de muncă. Dacă vor să meargă în străinătate să aibă un certificat cu care să poată merge în orice ţară din Uniunea Europeană. Noi vrem să colaborăm în continuare cu asociaţia, care ne-a sprijinit cu atâtea echipamente, care s-au dat aici la birou, şi cu specialiştii care vor funcţiona aici”.
Primarul comunei Amărăştii de Jos, Ion Dinu:
„Astăzi, în viaţa comunei noastre are loc un eveniment important. E o mare realizare pentru noi acest centru pentru tinerii care îşi caută un loc de muncă, dar şi pentru cei mai în vârstă. Ei îşi vor căpăta o diplomă de aici, care să-i ajute să profeseze o meserie. Sper ca, cu ajutorul acestui birou, să deschidem şi un atelier multifuncţional, în mai multe meserii, mai ales în domeniul mecanicii, având în atenţie faptul că zona noastră este una agrară”.
Mirela Sandu, managerul proiectului:
„Vom încerca să mediatizăm cât mai mult activitatea acestor birouri, care se adresează tuturor persoanele care vor formare profesională, reconversie profesională, şomeri tineri, şomeri peste 45 de ani. Am rugămintea la dumneavoastră, la toţi, să spuneţi mai departe despre aceste birouri, să le vorbiţi şi elevilor din localitate, mai ales celor de clasa a XII-a, despre ele, să-i îndrumaţi spre noi, ca să-i ajutăm să-şi găsească un loc de muncă. În fiecare zi, de luni până vineri, de la 8 la 16, coordonatorii angajaţi de noi vă stau la dispoziţie cu informaţii şi sfaturi, iar psihologii vor veni la dumneavoastră în localitate ori de câte ori îi veţi solicita. Dacă ştiţi persoane care cunosc limba engleză, la nivel mediu, spuneţi-le că se pot adresa, de asemenea, coordonatorilor noştri locali, pentru că avem o oportunitate acum de a-i putea trimite în Grecia şi în Cipru pe toate regimurile hoteliere. Asta înseamnă cameristă, bucătar, brutar, ospătar, până şi în grădinărit. Dar să dea dovadă de seriozitate, pentru că noi garantăm pentru ei”.