CJRAE Dolj – 12 ani de activitate

0
1634

 

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj a împlinit luna aceasta 12 ani de activitate. Conducerea instituţiei a marcat momentul printr-un eveniment organizat la Muzeul Olteniei – Secția de Istorie-Arheologie din Craiova, fiind invitaţi reprezentanţi ai Consiliului Judeţean Dolj, ISJ Dolj, organizația „Salvaţi Copiii” şi jurnalişti din presa scrisă şi audio-vizuală. CJRAE Dolj este o unitate conexă a învăţământului preuniversitar, cu personalitate juridică, subordonată Ministerului Educaţiei Naţionale și coordonată de Inspectoratul Școlar Judeţean Dolj.                

CJRAE Dolj s-a înfiinţat la 1 februarie 2006, în baza unei  Hotărârii Guvern. Doina Alina Dascălu, directorul CJRAE Dolj, a vorbit despre serviciile de consiliere psihopedagogică şi orientare şcolară şi profesională şi a menţionat că la instituţia pe care o conduce se fac eforturi considerabile pentru o educaţie de calitate. “Anul acesta CJRAE împlineşte 12 ani de existenţă şi ne-am gândit să aniversăm acest moment împreună, dar nu înainte de a vorbi  despre activitatea acestui Centru şi despre ceea ce facem noi în fiecare zi şi cum ne străduim să fie lucrurile foarte bune în ceea ce priveşte educaţia. Am invitat-o astăzi pe doamna Adriana Rotaru, care a înfiinţat CJARE acum 12 ani. Îi mulţumim mult şi noi vrem să preluăm din experienţa şi echilibrul domniei sale, motiv pentru care eu m-am gândit să începem discuţia cu doamna Adriana Rotaru”, a subliniat Doina Alina Dascălu.

„În 1991 sunt alocate pentru prima data posturi de profesori-consilieri”

A urmat aşadar, o discuţie despre istoria acestor Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională , despre rolul psihopedagogului în şcoli şi despre viitorul acestor  practici. Adrian Rotaru, membru fondator al CJRAE a vorbit în faţa profesorilor – consilieri despre modul în care au apărut aceste centre şi despre regulamentul de funcţionare a lor. “Atunci când vorbim de CJRAE ar trebui să vorbim mai exact despre consilierea psihopedagogică şi orientare şcolară şi profesională în ţara noastră. Şi o vorbă spune că “nu poţi să ai viitor, dacă nu-ţi cunoşti trecutul” şi atunci e binevenit să trecem puţin în revistă istoria acestui Centru, pentru că puţini dintre dumneavoastră ştiţi că în anii 1970, existau în România laboratoare de orientare şcolară şi profesională, care încercau să facă o bună parte din sarcinile actuale ale psihologului şcolar. Din păcate, ele au fost desfiinţate şi a fost anulată orice formă de activitate psihologică în educaţie. Ne întoarcem în timp şi ajungem undeva în anii 1990, când cu toţii cei care am răbdat timp de 15-20 de ani toate frustrările de a nu putea să ne practicăm profesia pentru care ne angajasem, am avut surpriză să vedem că se redeschid acele laboratoare, în condiţiile care nu exista nicio bază materială şi nicio continuitate. În 1991 sunt alocate pentru prima data posturi de profesori-consilieri. De abia în 1994 am reuşit să avem şi un regulament propriu şi să se înfiinţeze Centrele Judeţe de Asistenţă Psihopedagogică. Foarte curând au apărut şi cabinetele interşcolare şi încet-încet reţeaua a crescut…”, a menţionat Adrian Rotaru

***

Serviciile oferite de CJRAE – cu posibilitatea unor acţiuni mobile, adaptate specificului local :

  • servicii de consiliere psihopedagogică şi orientare şcolară şi profesională, prin Centrele judeţene şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică;
  • servicii de terapie a tulburărilor de limbaj, prin Centrele şi cabinetele logopedice interşcolare;
  • servicii de sprijin pentru copiii cu cerinţe educative speciale integraţi în unităţile de învăţământ de masă, prin Centrele şcolare pentru educaţie incluzivă;
  • servicii de mediere şcolară, prin mediatorii şcolari;
  • servicii complexe de educaţie pentru copiii cu deficienţe, prin Centrele şcolare pentru educaţie incluzivă;
  • servicii de informare şi consiliere pentru cadre didactice, copii, părinţi, alţi membri ai comunităţii;
  • servicii de orientare a formării iniţiale şi continue prin parteneriate cu instituţiile abilitate să ofere formare iniţială şi continuă;
  • servicii de terapii specifice oferite prin Centrele judeţene şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică şi prin Centrele şcolare pentru educaţie incluzivă.