Concert cu trei prime audiţii, sub conducerea muzicală a dirijorului şi compozitorului Christopher Petrie

0
365

Muzician inovator, ce desfăşoară o importantă carieră artistică în dubla ipostază de compozitor şi dirijor, Christopher Petrie (Anglia) urcă astă-seară pe scena celei de-a 40-a ediții a Festivalului Internațional „Craiova Muzicală”, într-un concert vocal-simfonic cu trei prime audiții.

Christopher Petrie

Își dau concursul Orchestra de cameră și Corul de cameră ale Filarmonicii „Oltenia” (maestru de cor: Manuela Enache). Solistul serii este Dorin Comșa (violă) – absolvent al Academiei de Muzică „George Enescu” din Iaşi în 1981, an în care a devenit membru al Orchestrei Filarmonicii „Oltenia” şi profesor la Liceul de Artă din Bănie. Concertul are loc în sala Filarmonicii craiovene, cu începere de la ora 19.00, iar un bilet costă 15 lei (pentru elevi, studenți, pensionari – 10 lei).

Tot astă-seară, de la ora 19.00, și tot în cadrul Festivalului „Craiova Muzicală”, la Liceul de Arte „Marin Sorescu” are loc un concert susținut de elevi ai instituției, sub genericul „Acordurile Toamnei” și sub conducerea muzicală a prof. Florian-George Zamfir. Mâine, 19 noiembrie, sunteți așteptați să reveniți la Filarmonică: la ora 19.00 este anunțat recitalul „Playing-dancing” prezentat de Duo Ana Topalovic (violoncel) și Bojana Zdravkovic (pian), cu creații de Chopin, Stravinski, Rahmaninov, Piazzolla ș.a.

Două dintre primele audiții oferite publicului în cadrul concertului din această seară sunt compoziții ale muzicianului Christopher Petrie. „Invisible Cities” / „Oraşele invizibile” a fost inspirată de subiectul romanului omonim al lui Italo Calvino și a fost compusă iniţial pentru orchestră mare, fiind prezentată în primă audiţie de Royal Academy of Music Symphony Orchestra (septembrie 2011). Versiunea pentru orchestră de cameră a lucrării este preferată în programele concertelor, repurtând un deosebit succes în Anglia, Ţara Galilor şi, nu cu mult timp în urmă, în interpretarea Vienna Tonkunstler Orchestra la Grafenegg Festival din Austria. În această seară, publicul prezent în sala de concert a Filarmonicii „Oltenia” va avea ocazia să asculte lucrarea în primă audiţie naţională.

Dorin Comșa

„Lautari Cappricio”: „Whistle Hora” / „Hora Fluierului” („Hora Spiccato”) își are sursa de inspiraţie folclorică în „Hora Fluierului” de Grigoraş Dinicu. Aranjamentul orchestral realizat de Christopher Petrie pe această temă melodică este primul dintr-un set aflat în curs de finalizare. „Hora este plină de energie, de pasiune şi evocatoare pentru spiritualitatea românească. Aranjamentul de faţă evidenţiază instrumentele cu coarde, în fond Dinicu era în primul rând violonist”, a explicat compozitorul. În versiunea pentru orchestră de cameră, hora nu a mai fost niciodată prezentată într-un concert, în această seară urmând să fie ascultată în premieră absolută!

Născut în Essex, lângă Londra, după o perioadă petrecută în Ţara Galilor Christopher Petrie s-a stabilit definitiv la Londra, unde trăieşte şi în prezent. Şi-a definitivat studiile de specialitate la Royal Welsh College of Music and Drama şi Royal Academy of Music (Londra). Pe parcursul activităţii sale de dirijor şi de compozitor a colaborat cu unele dintre cele mai prestigioase ansambluri instrumentale europene. Actualmente, deţine statutul de compozitor asociat la Eltham College şi pe cel de director de evenimente clasice în cadrul Monmouth Festival. Proiectele sale curente vizează promovarea creaţiei muzicale româneşti în Marea Britanie, finalizarea unor compoziţii solicitate de diferite ansambluri (printre care şi un cvartet pentru clarinet, vioară, violoncel şi pian) şi inaugurarea Philharmonic Chamber Orchestra of London (PCOL) – eveniment ce va avea loc în luna decembrie, la Cadogan Hall.

Cea de-a treia lucrare din programul concertului de astă-seară – o primă audiție la Craiova – este Suita pentru violă, orchestră de cameră şi cor de cameră „Flos Campi” („Floarea câmpurilor”), definitivată de compozitorul Ralph Vaughan Williams (1872-1958) în anul 1925. Prima audiţie a avut loc în acelaşi an (10 octombrie), cu participarea Queen’s Hall Orchestra, sub bagheta lui Sir Henry Wood. Lucrare destul de stranie şi „incertă” din punctul de vedere al stilului componistic, ea nu se poate încadra în tipologia concertelor instrumentale pure, dar nu poate fi asimilată nici ca piesă corală cu acompaniament orchestral.