Noul Ford Ranger Raptor își face debutul european la Salonul de Vehicule Comerciale IAA din Hanovra

0
78

Noul Ford Ranger Raptor – cea mai dură și mai peformantă versiune a celui mai vândut pick-up din Europa – se lansează în forță în cadrul Salonului de Vehicule Comerciale din Hanovra, Germania, acolo unde îndrăznețul model poate fi admirat în premieră de vizitatorii europeni.

Dezvoltată de divizia Ford Performance și dedicată adevăraților entuziaști off-road, prima versiune Raptor din istoria lui Ranger va fi disponibilă la mijlocul anului 2019 pentru clienții europeni care caută senzații tari, alături de o versiune Bi-turbo a motorului diesel Ford EcoBlue de 2.0 litri, ce dezvoltă 213 CP și 500 Nm și de noua cutie de viteze automată cu 10 trepte.

Prezența dominantă data de dimensiunile impozante ale lui Ranger și de designul extrem este completată de un șasiu unic semnat de Ford Performance și optimizat pentru viteză în off-road și pentru capacități care-i permit să atace orice fel de traseu.

“Uitați tot ce credeați că știați despre pick-up-uri”, spune Leo Roeks, directorul diviziei europene Ford Performance. “Noul nostru Ranger Raptor este o specie nouă – un amestec de mașină sport dedicată deșertului și de off-roader dedicat stilului de viață extrem care poate să extragă cele mai bune elemente ale ambelor lumi în cele mai dificile condiții de exploatare”.

Robust, dar rafinat

Construită pentru a rezista în fața celor mai dure provocări în off-road, structura unică ranforsată și ultra-puternică a șasiului lui Ranger Raptor utilizează aliaje de oțel de înaltă rezistență pentru a face față rulării sportive în off-road.

Suspensiile lui Raptor, inspirate din lumea sporturilor cu motor, au fost construite special pentru a ataca suprafețe grele de rulare la viteză ridicată, permițând în același timp păstrarea unui nivel înalt de control și confort. Noul model are un ecartament mai mare și o gardă la sol ridicată cu 56 de milimetri față de versiunea standard a lui Ranger.

Amortizoarele FOX cu Position Sensitive Damping permit forțe mai mari de amortizare în condiții extreme pentru capacități off-road fără egal, opunând rezistență mai mică în condiții moderate pentru un comportament confortabil pe șosea. Cursa amortizoarelor față a crescut cu 32%, iar cea a amortizoarelor spate cu 18%.

Amortizoarele de înaltă performanță, ce au pistoane cu diametrul de 46.6 milimetri, sunt dublate de brațe de control din aluminiu cu turnuri proeminente ale amortizorului în partea frontală și de o așezare de tip coilover (arcuri elicoidale care îmbracă amortizorul) pe puntea spate, cu legături Watt integrate ce permit mișcarea verticală a punții cu un joc lateral limitat.

Sistemul de frânare pe puntea față beneficiază de etriere cu pistoane duble, cu un diametru de 51 de milimetri al pistoanelor, cu 20% mai mare decât al versiunii standard a lui Ranger, și de discuri ventilate cu dimensiunea de 332 pe 32 de milimetri. Performanțele sistemului de frânare de pe puntea spate au fost și ele îmbunătățite cu ajutorul unor etriere spate cu diametrul de 54 de milimetri și cu discuri ventilate de 332 pe 24 de milimetri.

Anvelopele BF Goodrich all-terrain cu dimensiunea 285/70 R17 au fost dezvoltate special pentru Ranger Raptor. Cu un diametru de 838 de milimetri și cu o lățime de 285 de milimetri, acestea oferă un flanc rezistent care permite un nivel de încredere ridicat pe suprafețe neobișnuit de dificile. Tiparul agresiv al benzii de rulare oferă un nivel excelent de aderență în condiții umede, în noroi, în nisip și pe zăpadă.

“Experiența unică pe care o oferă Ranger Raptor este dată, fără îndoială, de faptul că mașina poate fi testată la maximum în off-road, în timp ce te face să te simți ca un milionar pe șosea”, spune Damien Ross, inginerul-șef al lui Ranger Raptor. “Toate elementele lui Ranger Raptor au la bază senzațiile sofisticate și capacitățile funcționale deja fabuloase ale lui Ranger, mergând însă mai departe de acestea. Din punct de vedere dinamic, vorbim despre un vehicul cu adevărat excepțional”.

Designul unic al șasiului este dublat de o geometrie off-road optimizată care vine cu o gardă la sol de 283 de milimetri, cu un unghi de atac de 32.5 grade și cu unghiuri de rampă și de degajare de 24 de grade, elemente care îi permit mașinii să atace orice fel de traseu.

De asemenea, sub șasiu, Ranger Raptor este dotat cu elemente speciale care protejează mașina în fața obstacolelor din off-road. Scutul frontal este construit din tablă din oțel de înaltă rezistență cu grosimea de 23 de milimetri, aceasta adăugându-se protecției standard a motorului și a cutiei de transfer de pe Ranger.

Impresionant în formă și funcție

Disponibil în nuanțele Ford Performance Blue, Colorado Red, Absolute Black, Frozen White și Conquer Grey cu elemente contrastante Dyno Grey, Ranger Raptor oferă un design agresiv care la bază are elemente de performanță și de funcționalitate.

Noua grilă spectaculoasă este inspirată din primul pick-up de performanță oferit de un constructor auto – Ford F-150 Raptor – și domină spațiul dintre blocurile optice cu faruri Xenon, fiind așezată deasupra spoilerului față care face corp comun cu structura șasiului. Spoilerul frontal permite un nivel de durabilitate și de performanță ridicată în condiții vitrege de rulare, așa cum sunt dunele din deșert, integrand totodată luminile de ceață LED cu canale de aer funcționale care facilitează curgerea curenților de aer în jurul caroseriei.

Protecțiile evazate impresionante ale aripilor sunt construite din materiale compozite și concepute pentru a elimina potențialele daune în off-road și pentru a permite atât o cursă mai lungă a suspensiilor, cât și anvelope de dimensiuni mari. Scările laterale sunt construite cu scopul declarat de a preveni ca ploaia de pietriș generată de roți pe teren accidentat să atingă zona posterioară a mașinii și sunt prevăzute cu puncte de drenaj pentru nisip, noroi și zăpadă.

Ranger Raptor rămâne un adevărat cal de povară. Spoilerul spate redesenat integrează un cârlig de remorcare care are capacitatea de tractare de 2500 de kilograme. Cele două cârlige de amarare frontale pot să tragă până la 4500 de kilograme, în timp ce cele din spate au capacitatea de a mișca 3800 de kilograme. Bena măsoară 1560 pe 1743 de milimetri și a fost imaginată cu exploratorii de weekend în minte, fiind capabilă să găzduiască motociclete enduro sau jet-ski-uri alături de unelte și provizii. Pentru un acces convenabil în benă, ușa EZ Lift Tailgate folosește balamale noi care permit o reducere cu 66% a forței necesare pentru închiderea acesteia.

ADN-ul Ford Performance este prezent peste tot la interior în cabina care oferă materiale cu asamblări de calitate, culori armonioase și suprafețe durabile concepute să rămână în aceeași formă indiferent dacă mașina este condusă la altitudine înaltă sau în cercuri înalte. Scaunele confortabile sunt construite special pentru off-road la viteze înalte, oferind sprijin lateral și confort de top printr-o pernă cu două niveluri de fermitate și materiale de inspirație Alcantara care îmbunătățesc nivelul de aderență al șezutului.

Cusăturile albastre și inserțiile din piele sunt elemente care pot fi regăsite peste tot la interior. Clapetele de schimbare a vitezei sunt construite din magneziu în spiritul celor din motorsport și sunt ușor de accesat în spatele “mânerelor aderente” ale unui volan construit special pentru Ranger Raptor. Acesta este prevăzut cu un marker central care îi ajută pe șoferi să știe poziția roților în off-road și vine cu logo-ul Raptor imprimat în relief.

Reglat pentru toate tipurile de teren

Ranger Raptor le permite șoferilor să aleagă între șase moduri de rulare oferite de sistemul Terrain Management System cu scopul de a permite desfășurarea pe toate tipurile de terenuri în scenarii diferite.

  • Modul Normal – accent pe confort, pe economia de carburant și pe manevrabilitate.
  • Modul Sport – răspuns mai acut, dedicat șofatului dinamic pe șosea.
  • Modul Grass/Gravel/Snow – conceput pentru a inspira un șofat sigur și încrezător pe suprafețe neregulate și cu aderență precară în off-road.
  • Modul Mud/Sand – răspunsul mașinii este setat pentru a oferi tracțiune și cuplu optime la rularea pe suprafețe deformabile și adânci precum nisipul și noroiul.
  • Modul Rock – dedicat șofatului la viteze reduse pe teren stâncos, acolo unde cheia este controlul ușor al mașinii.
  • Modul Baja – setări concepute pentru performanțe off-road la viteză ridicată, inspirat din celebrul Baja Desert Rally.

Inginerii Ford au testat la scară largă noul sistem de propulsie al lui Ranger Raptor, format din puternicul motor EcoBlue Bi-turbo de 2.0 litri și din transmisia automată cu 10 trepte, pentru a-i confirma durabilitatea în cele mai vitrege condiții. Testele au inclus implicit forțarea turbocompresorului de presiune ridicată și a celui de presiune scăzută până când acestea au fost încinse, funcționând astfel timp de 200 de ore fără întrerupere. Cele două turbine funcționează în serie la turații reduse, pentru un cuplu mai mare și un răspuns mai rapid. La turații ridicate, turbocompresorul de capacitate mai mare, de presiune scăzută, ajută la atingerea vârfului de putere.

Transmisia automată Ford cu 10 trepte este împrumutată de pe F-150 Raptor și a fost construită din materiale precum oțelul inoxidabil, aliajele din aluminiu și composite, cu scopul de a îmbunătăți durabilitatea și masa cutiei de viteze. Plaja mai lungă a rapoartelor permite o accelerație superioară, un răspuns rapid și o eficiență îmbunătățită la nivelul consumului de carburant. O serie de algoritmi calculează în timp real și adaptează schimbările de rapoarte pentru a se asigura că transmisia selectează mereu treapta corectă. Un tip unic de calibrare include funcția Live in Drive, care îi oferă celui de la volan posibilitatea de a schimba treptele manual cu ajutorul clapetelor în orice moment.

Sistemele de asistență și siguranță sunt prezente pentru a asigura un nivel de încredere ridicat unor șoferi care se pot lovi oricând de provocări neașteptate în off-road. Pachetul include o versiune modificată a sistemului Ford de Control al Stabilității (Ford Stabilty Control) care are încorporate sistemul de Protecție la Răsturnare (Roll Mitigation Function) și sistemul electronic de control al stabilității (ESC). Sistemul de control al balansului remorcii (Trailer Sway Control), sistemul de asistență la pornirea din rampă (Hill Start Assist), sistemul de asistență la coborârea pantei (Hill Descent Control) și controlul adaptiv al încărcăturii (Load Adaptive Control) fac parte și ele din pachet.

Tehnologie practică la îndemână

Lista de tehnologii sofisticate concepute pentru a îmbunătăți nivelul de confort al lui Ranger Raptor pe șosea sau în afara ei conține sistemul de infotainment Ford SYNC 3, care le oferă celor de la volan posibilitatea de a controla sistemul audio, navigația și telefoanele inteligente conectate cu ajutorul unor comenzi vocale simple, conversaționale. Sistemul este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto și oferă SYNC AppLink pentru comanda vocală a unei game largi de aplicații de smartphone.

Ecranul tactil central de 8 inch poate fi operat cu ușurință cu ajutorul unor gesturi de glisare și oferă navigație prin satelit care devine proactivă când mașina se află în off-road în zone necartografiate, lăsând o “urmă” digitală care permite întoarcerea pe același traseu. Modemul integrat FordPass Connect permite un nivel ridicat de conectivitate pe orice traseu.

“Noul Ranger Raptor pune la dispoziția celor care caută senzații tari toate uneltele de care aceștia au nevoie”, a spus Roeks. “E ca o motocicletă de enduro, un snowmobil și un ATV comprimate într-un singur vehicul: este pick-up-ul perfect dedicat aventurii”.