Ieri a fost aprobată reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi creează baza legală pentru alocarea de fonduri de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. pentru finanţarea activităţii de mentenanţă a infrastructurii feroviare. În nota de fundamentare a acestui proiect de ordonanţă de urgenţă, MTI arată că această subvenţie socială se va constitui ca o completare a veniturilor proprii ale companiei obţinute din taxa de utilizare a infrastructurii şi va fi utilizată pentru suportarea contravalorii întreţinerii şi menţinerii funcţionalităţii infrastructurii feroviare. În prezent, veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii acoperă circa 34,72% din cheltuielile pentru întreţinerea şi menţinerea functionalităţii infrastructurii.
400.000.000 lei – asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare
„Un alt argument foarte important în susţinerea acestei modificări este acela că, în urma punerii în funcţiune a tronsoanelor de cale ferată modernizate de pe Coridorul IV paneuropean, viteza de circulaţie a crescut, iar parametrii tehnici impun o verificare şi întreţinere mult mai exigentă. În lipsa fondurilor necesare, Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. nu va putea întreţine, la parametrii stabiliţi prin construcţie, aceste tronsoane, ceea ce va duce la pierderea garanţiei lucrărilor şi, pe cale de consecinţă, la adoptarea de măsuri restrictive în scopul asigurării siguranţei circulaţiei” se precizează într-un comunicat de presă al MTI. Sumele necesare pentru întreţinerea, reparaţia şi exploatarea infrastructurii publice care trebuie asigurate de la bugetul de stat anual sunt în valoare de aproximativ 1.400.000.000 lei. Pentru anul 2011 necesarul minim care trebuie asigurat de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii prognozate de CNCF „CFR” SA este de 400.000.000 lei, pentru a asigura funcţionarea infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010.