Soarta avionului Malaysia Airlines, tot incertă după zece zile de la dispariţie

0
350

Soarta avionului Boeing 777 aparţinând companiei Malaysia Airlines rămâne necunoscută, la zece zile de la dispariţie, iar ancheta a refăcut filmul tragic al ultimelor ore cunoscute ale zborului, din care lipseşte însă total epilogul. Anchetatorii sunt convinşi că aparatul, ale cărui sisteme principale de comunicare au fost dezactivate „deliberat”, a fost deturnat de la traseul său iniţial şi a continuat să zboare mai multe ore. Aproximativ 25 de ţări participă la operaţiunile de căutare, în două zone din nordul şi sudul Oceanului Indian. Agenţia France Presse prezintă filmul evenimentelor, potrivit scenariului confirmat în mare parte de autorităţile malayeziene. Sâmbătă, la 8 martie, zborul MH370 decolează de la Kuala Lumpur la ora locală 00.41 (16.41 GMT, vineri) având la bord 239 de persoane, dintre care 227 de pasageri, cu destinaţia Beijing. Zborul de noapte era asigurat de comandantul Zaharie Ahmad Shah, 53 de ani, cu 30 de ani de experienţă în cadrul companiei Malaysia Airlines, şi de copilotul Fariq Abdul Hamid, în vârstă de 27 de ani. Avionul Boeing 777-200 dispune de suficient carburant pentru a zbura opt ore: şase ore până la Beijing şi două ore de rezervă, conform normelor în vigoare ale aviaţiei civile. Sistemele de mesaj ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System), care transmit companiei mesajele privind eventualele defecţiuni tehnice sau privind oprirea sistemului, nu mai emit începând cu ora locală 01.07. Dezactivarea sistemului ar fi putut fi făcută doar de pilot sau de o persoană cu experienţă, potrivit experţilor. După puţin timp, turnul de control malayezian îi anunţă pe piloţi că urmează să iasă din spaţiul aerian al ţării şi vor intra în spaţiul aerian vietnamez. Controlorii de trafic au înregistrat atunci ultimul mesaj din cabina piloţilor: „Noapte bună”. Identitatea celui care a vorbit nu este cunoscută (ar fi putut fi pilotul, copilotul, sau o persoană străină), dar se ştie că sistemele ACARS au fost dezactivate. În plus, dispozitivele care oferă informaţii în timp real în legătură cu localizarea şi altitudinea avionului au fost dezactivate 14 minute mai târziu, după sistemele ACARS, la ora 01.21. Spre deosebire de sistemele ACARS, întreruperea dispozitivelor privind localizarea şi altitudinea avionului este o operaţiune relativ uşoară, acestea fiind întrerupte şi în cazul a trei dintre cele patru avioane deturnate la 11 septembrie 2001 în Statele Unite. Avionul dispare de pe ecranele radarelor civile malayeziene la ora 01.30, dar continuă să apară pe radarele militare până la ora 02.15, fără a fi însă identificat ca fiind zborul MH370. La jumătatea traseului între coastele Malayeziei şi Vietnamului, avionul face o schimbare bruscă de traseu, spre vest, în direcţia peninsulei malayeziene, iar ulterior spre nord-vest. Potrivit „The New York Times”, avionul şi-a schimbat de mai multe ori direcţia şi altitudinea, după pierderea contactului cu turnul de control. Astfel, avionul ar fi urcat până la altitudinea de 13.700 de metri, cu mult peste limita autorizată pentru un Boeing 777, înainte de a coborî neregulat în apropiere de Penang, o insulă malayeziană. Informaţiile nu au fost însă confirmate de autorităţi.