Liceul “Charles Laugier” din Craiova, proiect european prin “Erasmus +”

0
362

Un proiect european, care se înscrie în “BUNE PRACTICI DE DEZVOLTARE DURABILĂ PENTRU A TRĂI MAI BINE MÂINE” – este implementat , prin Erasmus+ , de Liceul ’’Charles Laugier’’ din Craiova. Proiectul a luat naștere în urma conștientizării urgenței planetare , constituite de evoluția pământului nostru în fața dezastrelor anunțate, și anume reducerea biodiversității, regresia adaptabilității florei și faunei noastre, degradarea climatului global, lucru care a determinat  umanitatea să implementeze acțiuni concrete și durabile pentru a trăi mai bine pe planeta noastră.

Intitulat „Influența activității umane asupra mediului nostru” , proiectul este realizat de Collège Pierre de Coubertin, în asociere cu patru parteneri europeni (inclusiv unul francez) localizați în Portugalia, România, Croația și Guadelupe. Acesta propune un proiect comun în domeniul dezvoltării durabile și al tranziției ecologice, care are ca scop conștientizarea și educarea tinerilor în acțiuni ecologice, făcându-i astfel mai responsabili. După cum se precizează, fiecare unitate „va studia o temă diferită și îngrijorătoare pentru localitatea sa, cu referire la cele 17 obiective de dezvoltare durabilă stabilite de ONU. Alături de cei patru parteneri,   Liceul ,, Charles Laugier” din Craiova încearcă   educarea tinerilor  în gesturi ecologice, concrete, vizibile și responsabilizarea pentru acțiunile noastre. S-a decis ,astfel,  construirea  unui proiect cu cinci localități europene, în domeniul dezvoltării durabile și, mai ales, în tranziția de mediu.  S-a  urmărit variaţia  din punct de vedere climatic (tropical, oceanic, temperat, continental), cat  și la nivelul unităților și al elevilor: o școală primară, un liceu și trei colegiile sunt două cu ULIS (Unități de incluziune școlară localizate).  Astfel, metropola franceză  studiază tranziția ecologică: consumul, cultivarea  responsabila și dezvoltarea  biodiversităţii. Guadelupa se va concentra pe o agricultură rațională, o alimentație mai sănătoasă, fără pesticide și prin limitarea importurilor și consumului de animale (pește, carne), ținând cont de recomandările acordurilor de la Stockholm. Tema României  se  concentreaza  pe tranziția de la energiile primare la energiile regenerabile precum energia termică și mașinile hibride și energia solară. Cât despre cei din Portugalia și Croația, se vor concentra pe problema  apei, cu lipsa acesteia în Portugalia și înaintarea mării pe uscat în Croația.  Întâlnirile elevi /adulti,  propun  studierea prealabila a uneia dintre temele prezentate de țara în cauză. Construirea  unei  fresce comune, furnizate la fiecare întâlnire, din obiecte reciclate, construirea  unei  povesti în colaborare despre o familie care trăiește pe o planetă ideală , construirea  împreună a unui model al pământului ideal al viitorului constituie câteva din activităţile proiectului. Rezultatele așteptate vor fi:  o reală conștientizare a urgenței schimbării obiceiurilor noastre, atât la nivel de solidaritate europeană, gestionarea deșeurilor noastre, conservarea naturii, cât și schimbarea tipului de energii. O multitudine  de acțiuni, de inițiative ecologice se desfășoară în cadrul instituțiilor, dar și în fiecare dintre casele elevilor și profesorilor noștri, pentru a oferi generațiilor viitoare, o planetă mai curată și mai curată.

Obiectivul principal

Obiectivul principal al proiectului este de a educa tinerii să adopte acțiuni eco-responsabile, să consume mai puțin poluanți și să-i conștientizeze cu privire la urgența de a reacționa la aceste fenomene. Pentru aceasta, ei trebuie să fie echipați pentru a avea capacitatea de a deveni cetățeni eco-responsabili. Obiectivele sunt relevante la nivel global pentru diferitele unități. Motivele construirii acestui parteneriat sunt foarte specifice, ele sunt pe de o parte pentru a acoperi toate nivelurile școlare, de la primar până la liceu, iar pe de altă parte că diferite tipuri de climă – continental, temperat, oceanic și tropical – sunt reprezentate cu două insule, una pe continentul european și cealaltă în largul Oceanului Atlantic. Dimensiunea transnațională a proiectului este dovedită și aduce o valoare adăugată foarte interesantă care nu poate fi obținută în afara unui proiect care reunește parteneri localizați în diferite regiuni. Este baza acestui proiect, fiecare dintre țări se ocupă de problema sa, Franța: tranziția ecologică, Croația: ridicarea mării și consecințele ei, Portugalia: lipsa apei și conservarea acesteia. , România: nou mai puțin tehnologii poluante și energii regenerabile: mașini hibride, panouri solare, energie termică și Guadalupe: agricultura durabilă, mâncare bio. Producțiile  numeroase și  interesante,  precum scrierea unei povești în colaborare, calendare pentru anul școlar, un model cu obiecte reciclate (piatră, moloz în mare etc.), o frescă, un poster 3D, o revistă digitală „ECO- LUME”. vor fi filmate, fotografiate și publicate pe măsură ce sunt realizate pe platforma eTwinning și puse la dispoziție utilizatorilor de internet eTwinners.

Reuniune în Guadelupe

Cea de-a treia reuniune de proiect s-a desfasurat in Franta, in insula Guadalupe, in perioada 24– 28 ianuarie 2022. Liceul “Charles Laugier” a fost reprezentat la aceasta intalnire de prof. Bîrsan Sorin, coordonatorul proiectului, prof. Panea Ludmila si prof. Marin Emilia, responsabilul cu proiecte educative al scolii. In prima zi a avut loc primirea delegatiilor din tarile partenere. Coordonatorul proiectului din partea scolii gazda, Colegiul  Reizet, Les Abymes, prof.  Kathy Vinetot                   a prezentat programul activitatilor din cadrul vizitei in Guadalupe. Activitatea proiectului a continuat cu vizionarea filmelor si a prezentarilor Power Point  realizate de catre elevii si profesorii scolilor implicate in proiect. Au fost prezentate scolile partenere, orasele si regiunile de origine, punandu-se accent in special pe zonele in care sunt amplasate acestea, de parcurile si gradinile din apropierea acestora, pe metode de conservare a biodiversitatii. Activitatile din cadrul proiectului au continuat dupa-amiaza cu prezentarea de postere, desene, fotografii facute de elevii ce participa la proiect, de  ghivece cu plante cultivate de acestia. Activitatile proiectului au continuat cu deplasarea la  Cascade aux ecrevisses, avand astfel ocazia sa descoperim parcurile si gradinile din  apropierea orasului Gossier , avand ocazia sa si vizitam aceste obiective de care se leaga o buna parte din activitatile proiectului. Ne-au fost distribuite pliante cu date importante despre vegetatia specifica zonei, despre conditiile  climaterice si despre istoria tarii. S-a pus in discutie evolutia climei si a faunei atat in mediul urban, cat si in cel rural. S-au tras concluzii referitoare la diversitatea si specificul plantelor si arborilor din imediata apropiere a Oceanului Atlantic. S-au derulat  activitati precum conferinta ,, Gradina creola ornamentala, medicala si alimentara”, unde au fost abordate diverse teme : utilizarea zaharului din trestie, prezentarea  producerii romului  in sistem ecologic, sursele diferite de apa in Guadalupe. Au fost realizate ateliere de multiplicare a plantelor si ateliere de producere a uleiului de cocos. Au avut loc discutii pe tema producerii fainii de manioc, dezbateri pe tema realizarii unei gradini naturale, vizita la gradina prof. Hector Poullet.  Joi, 27 ianuarie, s-au reluat dezbaterile pe tema proiectului, s-au intocmit rezumate ale muncii echipelor, s-au facut observatii dupa discutiile ce avuserera loc in cadrul fiecarei delegatii. S-au realizat apoi documentele de lucru in limba franceza fiind distribuite responsabilului fiecarei delegatii. Vineri, 28 ianuarie, membrii delegatiilor s-au bucurat sa descopere piete si targuri in care se comercializau produse locale realizate in sistem ecologic. “A fost o vizita  incarcata de experiente ce au contribuit la largirea orizontului de cunoastere, la constientizarea rolului pe care fiecare om il are in conservarea ecosistemului si a biodiversitatii”, a precizat prof. Sorin Bîrsan, coordonator de proiect din partea Liceului “Charles Laugier”.