Tarifele maxime pentru abonamentele acordate elevilor ce pot fi practicate de operatorii de transport rutier variază de la 10 lei (fără TVA), pentru distanţa minimă de 3 kilometri, până la 174 de lei (fără TVA), pentru distanţa maximă de 50 de kilometri. Sumele aferente fiecărei distanţe în interiorul acestui ecart (3-50 kilometri) şi metodologia de calcul a acestor tarife au fost aprobate de Guvern în şedinţa de ieri.
Reglementarea unui tarif maximal se impunea în condiţiile în care tarifele practicate de operatorii de transport public au variaţii foarte mari pentru aceeaşi distanţă, preţurile maxime fiind şi de până la 13 ori mai mari decât preţurile minime.
Actul normativ adoptat este complementar ordonanţei de urgenţă aprobată în luna octombrie, prin care operatorii de transport rutier sunt obligaţi să emită abonamente pentru transportul elevilor, decontate integral din bugetul de stat pentru distanţe de până la 50 de kilometri. Contractele de transport în curs, valabil încheiate, în baza cărora sunt practicate anumite tarife pentru serviciile publice de transport a elevilor, nu pot fi modificate până la ajungerea la termen decât prin acordul părţilor.
Tarifele maxime pentru abonamentele de transport şcolar sunt valabile până la 1 septembrie 2017. Ulterior, autorităţile competente în domeniu vor efectua o analiză amănunţită în vederea actualizării de către Guvern a nivelului tarifelor în funcţie de noile costuri ale companiilor de transport, precum şi pentru a se stabili dacă există zone omogene din punct de vedere al condiţiilor specifice furnizării serviciului de transport, care să justifice stabilirea de tarife diferenţiate. Tariful maxim per kilometru se va stabili pe baza unor standarde de cost emise de autorităţile cu atribuţii de reglementare pe pieţele serviciilor de transport de persoane.
Decizia face parte din măsurile de combatere şi reducere a abandonului şcolar, în condiţiile în care principala cauză o reprezintă costurile aferente participării la cursuri. Conform datelor existente la nivelul Ministerului Educaţiei, în anul şcolar 2015-2016 peste 125.000 de elevi au făcut naveta zilnic folosind transportul rutier pentru a ajunge la cursuri.
În acelaşi timp, măsura a fost luată având în vedere că România este a treia ţară din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte părăsirea timpurie a şcolii, 19,1% din populaţia de 18-24 de ani, rată care a crescut de la 17,3% în 2013. De asemenea, s-a avut în vedere şi faptul că unul din cinci elevi din învăţământul secundar superior face naveta pentru a ajunge la ore, peste jumătate din populaţia cu vârsta cuprinsă între 15-19 ani locuieşte în mediul rural, iar liceele şi şcolile profesionale sunt situate în general în zona urbană.