Târgu Jiu : Lucrările la varianta ocolitare, amânate cu aproape un an

0
390

Compania Națională de a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat în toamna anului 2020 contractul pentru finalizarea lucrărilor la Varianta Ocolitoare a municipiului Târgu Jiu, un proiect în valoare de 207 milioane lei. C.N.A.I.R. a semnat contractul având ca obiect cu ofertantul declarat câstigător Asocierea Secol Societa Edile Costruzioni E Lavori S.A. – Secol Romania S.R.L. Valoarea contractului fiind de 207.000.000,00 lei făra TVA. Traseul are o lungime de 20 de kilometri, iar banii sunt asigurați din fonduri europene. Durata contractului este 18 luni perioada de execuție a lucrărilor, 84 de luni perioada de garanție a lucrărilor. Adică, termenul de finalizare ar fi trebuit să fie 15 august 2022, numai că, din păcate, nici de data aceasta italienii nu au reuşit să respecte planul de execuţie asumat, dar solicită mereu înțelegere.

Istoria acestui proiect este una controversată. În urmă cu 9 ani de zile,  contractul de execuţie a centurii Târgu Jiu a fost adjudecat de italienii de la COLLINI LAVORI SpA, care, cinci ani mai târziu, l-au abandonat la un grad de execuţie de 40%. Acum , antreprenorul, reprezentanți ai CNAIR-ul, reprezentanți ai administrației publice locale, au purtat  numeroase discuţii și au făcut propuneri de prelungire a perioadei stabilite inițial pentru execuția lucrărilor. Dar, din păcate, nu s-au înțeles asupra termenului. Problema ar fi legată de modul în care au fost elaborate documentațiile : studiul de fezabilitate, respectiv proiectul tehnic.

Explicații există, dar ele nu justifică întârzierea, indiferent că se vorbește despre  forța de muncă, insuficientă și nepregătită; despre cantitatea de balast necesară, despre neconcordanțelor semnificative identificate între proiectul tehnic şi situaţia din teren (estimarea unei cantități de geogrile de circa 40 de ori mai mică față de necesarul real pentru edificarea lucrărilor, neasigurarea accesului proprietarilor la o serie de imobile situate în proximitatea viitoarelor pasaje), falimentului CITY INSURANCE sau neînțelegerilor cu terții implicați în relocarea utilităților.

Noiembrie 2023…data estimată de CNAIR

Pentru ca rețeta autohtonă de construire a drumurilor să fie completă şi să nu iasă din tiparele cu care ne-am obișnuit deja, deznădejdea gorjenilor şi a tuturor românilor care (încă) se mai mândresc cu moștenirea culturală a zonei are toate șansele să atingă cote şi mai ridicate. Simpla accesare a comunicatelor oficiale publicate de CNAIR cu privire la momentul deschiderii mult-visatei centuri ne pune în faţa unui termen „estimat” pentru luna noiembrie a anului viitor.

Reprezentanții administrației publice locale și centrale dau și ei din umeri. Constantă, își exprimă consternarea, dar trec mai departe. Cu prilejul uneia dintre vizitele efectuate pe şantier a fostului prefect de Gorj,Marcel Iacobescu, acesta a constatat și că lucrările înaintează destul de greu și că sunt ceva probleme. Totodată, le promitea gorjenilor că se va rezolva problema, se va găsi soluția. Speranțele de reușită au fost însă, în mod asumat, reduse încă de atunci, întrucât prefectul i-a avertizat cu privire la imposibilitatea respectării contractului. Mai mult, în baza unei analize personale, a apreciat că prietenii noștri italieni vor avea nevoie de o prelungire de contract de circa un an.

De la oficialități, la cetățeni… 

Până vom afla mai multe detalii cu privire la această investiţie, cofinanțată (75%) de altfel din bani europeni (Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020), rămânem cu întrebarea: ne-au uitat autorităţile? Sau o treia încercare ar putea avea mai mult noroc? Şi astfel …rămâne de văzut cum vor evolua lucrările şi câte termene vor mai fi înaintate până când vom putea circula pe cei 20 de km de drum.