Viitorul e la școală ! Cum arată școala în mediul rural (III)

0
837

Viitorul e la școală !

Cum arată școala în mediul rural (III)

  „Cum arată astăzi școala va arăta mâine țara” : Spiru Haret , întemeietorul învățământului românesc modern

Copiii își petrec o bună parte din timp la școală, prin urmare, aceasta trebuie să fie un loc esențial pentru conturarea stării lor generale de bine, cu ale sale aspecte sociale, fizice și emoționale. Sănătatea și starea de bine a elevilor le influențează capacitatea de a beneficia de pe urma unei educații de calitate și de a-și atinge întregul potențial școlar. Mai sunt două săptămâni și începe școala. Un nou început, noi provocări. Majoritatea școlilor din județul Dolj sunt în toiul pregătirilor : se repară, se schimbă, se zugrăvește, se amenajează, se reconsolidează, se înlocuiește mobilierul. Mulți se întreabă  zilele acestea, ce este o școală bună ? Cum trebuie să arate ea ? La ce nevoi trebuie să răspundă ca eu să pot să spun că într-adevar e o școală bună ? Am continuat proiectul “Viitorul e la Școală !” și săptămâna aceasta am vizitat două școli, una la Bucovăț și cealaltă la Mischii.  Climatul şcolar a fost identificat ca una dintre cele mai importante trăsături ale unei şcoli. Când atmosfera din şcoală este neprietenoasă, îngrijirea nu este atentă, lipseşte încurajarea şi recompensarea, sănătatea mentală, atât a elevilor cât şi a profesorilor poate fi afectată în mod advers. Impactul unei atmosfere neprietenoase este în mod particular dăunător dacă persistă o perioadă mai lungă de timp.  La ambele școli am găsit un climat prietenos, manageri care-și dau interesul și care cred în șansa unui elev care învață șa școala pe care o administrează. Ambii directori fac tot ce le stă în putință să demonstreze tuturor că și la țară se învață carte, și la țară școala poate fi prietenoasă.

Școala de la Bucovăț, dotată cu tablete inteligente

            Comuna Bucovăț este situată la o distanţă de 6 kilometri de Craiova și este formată din șase sate: Sărbătoarea, Leamna de Sus, Leamna de Jos, Bucovăț, Palilula, Cârligei. Are în jur de 5000 de locuitori, iar cea mai mare provocare este să-i convingi pe părinți să nu-și trimită copiii la școala de la oraș. Să le demonstrezi prin fapte, prin proiecte, că școala de la țară e la fel de bună, de inovativă, de modernă și ține pasul cu tehnologia, asemenea unei școli din mediul urban.

Ce putem să spunem este că prin 2014, când în Craiova existau doar câteva școli ce erau dotate cu tablă inteligentă, la Bucovăț, s-a investit peste un million de lei, fonduri europene, într-un proiect de extindere și modernizare a școlii. Atunci școala a fost dotată cu patru table inteligente.  A fost amenajată și o sală de informatică, cu zeci de computere, laptop-uri, plus tablă inteligentă. Am vizitat Școala Gimnazială din Bucovăț, structura central și am găsit un șantier în lucru. Se refăceau toate tavanele pentru ca elevii, întorși la 5 septembrie în bănci, să-și desfășoare activitatea în condiți de maximă siguranță. Directorul școlii, Doru Pascu, profesor de educație fizică la bază, era la datorie, supraveghea lucrările ca totul să se desfășoare ca la carte. Doru Pascu este managerul acestei școli din 2014. A candidat și la Primăria Bucovăț, dar la final, a rămas la catedră. Știe bine tot mersul în sistemul de educație și spune că cea mai mare problemă este cea cu învățământul online. Nu își mai dorește să treacă vreodată elevii săi prin această experiență.

308 elevi învață la Bucovăț

Școala de la Bucovăț are o lungă istorie, datează de prin 1930, dar periodic a fost renovată și consolidată. Pe lângă structura centrală, în comuna Bucovăț mai sunt două unități, la Palilula, unde învață 60 de elevi, învământ primar și gimnazial, plus o grădiniță și la Sărbătoarea, unde învață 80 de elevi. Per total, la Bucovăț,  studiază 308 copii, iar cei de la Sărbătoarea au fost dislocați temporar la Bucovăț, pentru că școala trece printr-un amplu proces de modernizare. Școala se încălzește pe lemne, este dotată cu o centrală performantă. Nu a existat în niciun an problem cu încălzirea, anul acesta este deja făcut stocul de lemne, fiind una din problemele cele mai importante.

          “Este vorba despre un proiect depus, aprobat și în execuție. Ținem foarte mult la condițiile de studiu ale elevilor. Nu poți să ceri performanță copiilor, dacă nu le oferi condiții optime de învățare. Avem și două grădinițe, aici, la Bucovăț. Una este cu program normal și cealaltă cu program prelungit. Sunt 80 de preșcolari. Ne bucură faptul că părinții își aduc copiii la grădinițele din Bucovăț. De asta am făcut și grădiniță cu program prelungit, pentru ca părinții să se poată duce la serviciu liniștiți, știindu-și copiii în siguranță, la grădinița noastră : Dorin Pascu, directorul Școlii Gimnaziale Bucovăț.

Pandemia, factor de regres în educație

Perioada de pandemie a fost una marcantă, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice din Bucovăț. Directorul școlii spune că nu și-ar mai dori această experiență. Nu este vorba despre lipsa tehnologiei, nicidecum, pentru că toată lumea s-a mobilizat, s-au cumpărat tablete, fie cu fonduri din bugetul local, fie printr-un proiect în parteneriat cu World Vision, în baza căruia, 25 de elevi au fost dotați cu tablete performante și astfel toată lumea s-a putut conecta la platformele Ministerului Educației. A fost vorba adaptabilitate la mediul online, un mediu cu care  profesorii și elevii nu erau familiarizați.

“Este greu să predai în online și mult mai greu pentru elevi. Da, s-au adaptat în cele din urmă, dar din punct de vedere emoțional și social, și astăzi se văd consecințele. Poate că și la Evaluarea Națională rezultatele erau mult mai bune, dar s-a pierdut destul în aceea perioadă. Noi am făcut tot ce ne-a stat în putință să recuperăm. Am adus profeorii de acasă, au făcut ore suplimentare, dar tot s-a simțit un regres…” : profesorul Dorin Pascu.

Și în mediul rural se face performanță sportivă

La examenul de Evaluare Națională, procentul de promovabilitate a fost unul mulțumitor, 80%, un singur elev nu s-a înscris la examen, iar cei care s-au înscris vor începe clasa a IX-a, la Craiova, fie la licee tehnologice, fie la școli profesionale. Ca profesor de sport, Doru Pascu spune că fără o sală de sport, un teren de fotbal sau unul de atletism nu poți să ceri copiilor performanță sportivă. De aici, de la țară, pleacă talentele. Dar trebuie să le descoperi și nu poți să le descoperi decât în sala de sport sau pe terenul de fotbal.

“De la Bucovăț a plecat un atlet și ne mândrim cu acest fapt.  A câștigat locul V la nivel național și a continuat cu acest spor tpe mai departe. Am obținut de-a lungul anilor mai multe premii și medalii la jocurile sportive organizate la nivel de școli generale. Am avut elevi care după clasa a VIII-a au plecat la liceul sportiv, unii chiar au urmat Facultatea de Educație Fizică. Cred că nume precum David Popovici sau Simona Help inspiră și vor inspira pe viitor, totul este să avem noi ce să le oferim, talente sunt”, a mai spus directorul Școlii Gimnaziale Bucovăț, Dorin Pascu.

Ministrul Digitalizării, în vizită la Școala din Mischii

Comuna Mischii are în jur de 1.700 de locuitori, cu domiciliu declarat, dar în fapt, aici locuiesc vreo 2500 de suflete. Comuna are şase sate, conectate între ele prin drumuri comunale, cele mai multe dintre ele asfaltate și renovate. Aici învață 54 de elevi. Există o școală cu clasele I-VIII, Școala Gimnazială „Alecsandru Nicolaid“, aceasta fiind și structura centrală și mai sunt două grădinițe renovate complet în satele Mlecănești și Motoci.  La Mischii, în județul Dolj, fiinţează cel mai mare Data Center din Europa şi al patrulea din lumea. Proiectul aparţine unei companii înfiinţate în 2019, ClusterPower, iar acest centru va găzdui peste 5000 de servere.

           În ultimii ani, în modernizarea unităților de învățământ din comuna Mischii s-a investit constant. Clădirea Şcolii din Mischii este renovată în totalitate, la fel și cele două grădinițe. Școala poartă numele unui fiu al satului, fost primar al municipiului Craiova, Alecsandru Nicolaid, care a donat terenul unde astăzi se află școala iar administrația s-a gândit că această școală să se numească Școala Gimnazială “Alecsandru Nicolaid”.

Directorul școlii, Tudor Lungan Paul Alin, la bază învățător, este tot din Mischii, își face meseria cu mare pasiune și spune că familia, de mic copil i-a trasat viitorul : ori va fi preotul, ori învățătorul satului. A ales învățător și din dragoste pentru copii. Nu sunt vorbe mari, oamenii din Mischii îl stiu ca directorul care și-a mutat casa la școală. Tot acolo l-am găsit și noi, după ora prânzului. Este director din 2010, cu o pauză de câțiva ani, în care a fost dascăl. A absolvit Liceul Pedagogic și s-a întors imediat acasă, la Mischii, iar din 1995 este învățător și nu și-ar schimba meseria pentru nimic în lume.

     “A fi învățător, trebuie să ai vocație și să iubești copiii : Tudor Lungan Paul Alin, directorul Școlii din Mischii.

Învățământul simultan, un cartof fierbinte

La Școala din Mischii, la structura centrală învață 32 de elevi. Marea problemă este că aici se face un studiu simultan, motiv pentru care unii dintre părinți își transferă copiii la o școală de oraș, deși condițiile de la Mischii sunt mai bune ca la oraș.

 “Ce mă supără este faptul că părinții nu vor să vadă cum e școala din Mischii, cum sunt profesorii, cum sunt condițiile, ca apoi să facă comparația. Fără să vadă, fără să analizeze își duc copiii la  oraș. Avem 32 de elevi în învățământul primar, unde clasa I învață cu clasa a IV-a și clasa a II-a cu a III-a. Iar la gimnaziu, sunt 22 de elevi. Se învață simultan clasa a V-a cu a VI-a și clasa a VII-a cu a VIII-a. Avem 12 profesori titulari. La Matematică și Informatică sunt chiar excepționali profesorii, motiv pentru care elevii de gimnaziu încep să se orienteze către aceste materii. Cred că îi inspiră și cei de la Cluster Power. Începe să se vadă luminița și asta e de bine : directorul școlii din Mischii.

La Evaluarea Națională, toți cei 6 elevi de clasa a VIII-a au luat note peste 5 și acum merg să-și continue studiile la Craiova, la liceu. Am putea spune că promovabilitatea a fost de 100%. Dar elevii de la Mischii sunt și extrem de talentați. O bună parte dintre ei activează la Ansamblul de Dansuri “Doina Mischiului”, unde coregraf este Marga Chiurtu. Sunt 30 de elevi care se pregătesc aici și care participă la tot felul de concursuri și festivaluri, de unde vin cu premii și medalii. Din toamna acestui an, elevii din Mischii mai pot participa și la o altă activitate extrașcolară și anume, la cursuri de Șah.

Va fi o grupă de 10 de elevi și va veni un profesor de șah special de la Craiova, plătit din bugetul local, pentru a-i pregăti pe acești elevi pasionați de jocul minții”, a explica directorul Școlii de la Mischii.

Toate clădirile unde învață copiii din Mischii sunt încălzite cu ajutorul centralelor  racordate la rețeaua de gaze. Factura, anul acesta, a fost cam mărișoară, dar buna colaborare dintre managerul școlii și edilul localității, destoinicul primar Gheorghe Popa, face ca toate problemele să-și găsească rezolvare.

Trei proiecte importante cu impact asupra educației

În aceste condiții, atât primarul, cât și directorul școlii vorbesc despre cele trei proiecte implementate de Primăria Mischii, proiecte ce au ca beneficiari direcți elevii. Este vorba despre un proiect prin care s-au cumpărat tablete pentru toți elevii, laptop-uri pentru toți profesorii și șase table inteligente, care se găsesc montate în toate cele șase clase de studiu, de la școala de centru.

Al doilea proiect este cel care a vizat măsurile de igienă și securitate sanitară, în timpul pandemiei de Covid, cu ajutorul căruia s-au cumpărat măști, dezinfectanți, termoscannere, lămpi UV, etc, astfel că cetățenii din comună au depășit mult mai ușor și în siguranță pandemia de Covid 19.

Cel de-al treilea proiect este în faza de evaluare, un proiect pe fonduri europene, ce vizează eficiența energetică. Este un proiect pe mediu prin care se va înlocui sistemul de încălzire, se vor face termoizolații, schimbări de pardoseli, fiind vorba de pompe de încălzire, panouri fotovoltaice, etc.

Elevii sunt aduși cu microbuzul din satele îndepărtate

În fața școlii, la loc de cinste, se află microbuzul școlar, care zilnic face câte 100 de kilometri cu dusul și întorsul elevilor. Dar nimic nu contează atunci când vine vorba de educație. Niciun efort nu este prea mare pentru administrația de la Mischii.

      “Când spui 100 de kilometri, pare foarte mult. Dar avem două sate izolate, la 10 km fiecare de Mischii, unul este Gogoșești și celălalt este Călinești. Avem 16 elevi și preșcolari din aceste două localități, care trebuiesc luați de acasă, duși la școală și apoi, tot microbuzul se întorc acasă. Cam pentru 90% din elevi folosim transportul cu microbuzul, a explicat directorul școlii.

Acum se lucrează și la sala de sport și la amenajarea unui teren sintetic. Se dorește ca din anul școlar 2022-2023, adică, din toamnă, totul să fie la cheie, funcțional. Directorul dorește să mai propună părinților și reintroducerea catalogului electronic. Proiectul a mai fost în vigoare și din punctual său de vedere era foarte bine pentru părinții știau ceea ce fac copiii la școală, ce rezultate au la învățătură și desigur, dacă lipsesc de la ore. Tot pandemia a făcut ca acest catalog să nu mai fie functional.

Un parteneriat solid cu Cluster Power

Marți, ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja și conducerea companiei Cluster Power, au vizitat Școala Gimnazială “Alecsandru Nicolaid” din Mischii, unde au fost așteptați de directorul unități de învățământ, alături de conducerea Primăriei Mischii. Calculatoarele din laboratorul de informatică al școlii fiind conectate direct la Data Center. Aceasta a fost ideea conducerii de la Cluster Power, care mai are în plan și alte proiecte ce vizează parteneriatul cu comunitatea locală.

Ministrul Burduja s-a interesat de proiectele ce țin de domeniul Digitalizării, proiecte care vizează atât administrația publică locală, cât și de proiectele din educație. S-a arătat deschis pentru orice tip de ajutor, dar și pentru implementarea de proiecte noi, digitalizarea find viitorul. S-a interesat totodată și  de proiectul companiei Cluster Power cu școala din Mischii, fiind un proiect unic în țară.