Comisia salută ieri, 16 iunie, publicarea Codului consolidat de bune practici împotriva dezinformării.
Cei 34 semnatari, printre care se numără platforme, companii din sectorul tehnologiei și organizații ale societății civile, au urmat Orientările Comisiei din 2021 și au ținut seama de învățămintele crizei cauzate de pandemia de COVID-19 și de cele desprinse în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Codul consolidat se bazează pe Codul de bune practici din 2018, primul de acest gen, recunoscut în întreaga lume ca un cadru deschizător de drumuri. Noul cod stabilește angajamente cu o sferă largă și precise din partea platformelor și a industriei de profil de a combate dezinformarea, marcând astfel un nou pas important către un mediu online mai transparent, mai sigur și mai demn de încredere.
Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență, a declarat: „Acest nou cod privind combaterea dezinformării intervine în contextul în care Rusia se folosește de arma dezinformării ca parte integrantă a agresiunii sale armate împotriva Ucrainei, iar democrația este ținta unor atacuri care capătă diverse alte forme. Acum am primit angajamente foarte ferme cu privire la reducerea impactului dezinformării online și dispunem de instrumente mult mai solide pentru a stabili în ce măsură angajamentele sunt puse în aplicare în întreaga UE și în toate limbile sale. De asemenea, utilizatorii vor dispune de instrumente mai bune pentru a semnala dezinformarea și pentru a înțelege ceea ce văd. Noul cod va reduce și factorii financiari care stimulează diseminarea dezinformării și va facilita accesul cercetătorilor la datele platformelor.”
Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a adăugat: „Dezinformarea este o formă de invazie asupra spațiului nostru digital, având un impact tangibil asupra vieții noastre de zi cu zi. Platformele online trebuie să acționeze cu hotărâre, în special în ceea ce privește finanțarea. Nimeni nu ar trebui să dobândească nici cel mai mic folos bănesc prin propagarea dezinformării. Pentru a fi credibil, noul Cod de bune practici va fi susținut de Actul legislativ privind serviciile digitale, prevăzându-se inclusiv sancțiuni disuasive severe. Platformele foarte mari care săvârșesc încălcări repetate ale codului și care nu aplică măsuri de atenuare a riscurilor sunt pasibile de amenzi ce pot reprezenta până la 6 % din cifra lor de afaceri mondială.”