Proiectului Multilateral Comenius, la final: Intérêts, Inquiétudes et Espoirs des Jeunes Européens /Preocupări, nelinişti şi speranţe ale tinerilor europeni

0
341

Sfârşitul anului şcolar 2014-2015  marchează, la Colegiul Naţional Carol I din Craiova şi perioada de final a Proiectului Multilateral Comenius Intérêts, Inquiétudes et Espoirs des Jeunes Européens /Preocupări, nelinişti şi speranţe ale tinerilor europeni,desfăşurat pe o periodă de doi ani, începând cu toamna anului 2013.

Colegiul craiovean a fost coordonator de proiect,  având ca parteneri Liceul Klaipedos Vytauto Didzioj din Klaipeda, Lituania şi Liceul Georges Cabanis din oraşul Brive-la-Gaillarde, Franţa. La capătul celor doi ani de activităţi ce au adus  satisfacţii şi amintiri de neuitat unui număr de aproape 200 de elevi şi profesori din cele trei licee partenere (din care aproximativ 75 de participanţi la mobilităţile proiectului desfăşurate la Brive la Gaillarde, Franţa – octombrie 2013 , reuniune de coordonare a proiectului , Craiova, România – martie 2014 , Klaipeda, Lituania  – octombrie 2014 şi Brive la Gaillarde – martie 2015 ) , redactarea unei sinteze asupra impactului asupra beneficiarilor direcţi ar fi greu de realizat , sinteza fiind, fără îndoială, reducţionistă şi nereuşind să surprindă emoţii, zâmbete, dăruire de sine, comunicare, trăiri intense ocazionate de şansa participării la un proiect european de anvergură.

Proiectul a fost unul  transdisciplinar

Prof.dr Alina Ioanicescu, coordonator de proiect a precizat că obiectivele parteneriatului au fost clar formulate încă din faza de candidatură pentru obţinerea finanţării din fonduri europene şi ele se regăsesc în întregime îndeplinite în momentul finalizării proiectului (31 iulie 2015) :  cunoaşterea , aprecierea şi promovarea diversităţii culturale şi a dialogului intercultural, cunoaşterea  trecutului, a patrimoniului istoric şi tradiţional, analiza problemelor şi a dificultăţilor cu care se confruntă tinerii, precum şi depistarea soluţiilor pentru a le depăşi, promovarea valorilor democratice, a toleranţei si respectului reciproc, dezvoltarea capacităţilor organizaţionale, a spiritului critic şi a autonomiei elevilor, utilizarea TIC pentru elaborarea materialelor şi comunicarea intre parteneri, sporirea motivaţiei pentru învăţarea limbilor străine – mijloc de comunicare , acces către universul Celuilalt. „Limba comună de lucru în cadrul proiectului a fost limba franceză, de aceea participarea la proiect a fost deschisă cu prioritate  elevilor de la secţiile bilingve de limba franceză, dar şi elevilor de la alte clase ce studiază limba franceză. Comunicarea s-a efectuat însă şi în limba engleză – limbă de studiu pentru toţi elevii participanţi, aceştia exersând chiar şi câteva cuvinte de „supravieţuire” în limba română şi lituaniană . Proiectul a fost unul  transdisciplinar, implicând elevi şi profesori din ariile curriculare Limbă şi comunicare, Om şi societate, Tehnologii, Arte”, s subliniat prof.dr Alina Ioanicescu.

Teme sociologice legate de viaţa tinerilor europeni

În timpul primei întâlniri de proiect de la Craiova, activităţile comune au gravitat în jurul temelor sociologice legate de viaţa tinerilor europeni, de preocupările, neliniştile şi speranţele privind rolul lor  în societate. Punctele forte ale acestei întâlniri au fost dezbaterile legate de  ancheta sociologică realizată de elevi români şi aplicată printre elevii celor trei licee partenere,1 dar şi în cadrul altor licee craiovene. Dezbaterea a pus în evidenţă asemănări ( preocuparea pentru viitor , teama de insecuritate economică, valori comune precum munca, timpul liber, familia sau prietenia) dar şi deosebiri între aşteptările şi preocupările tinerilor ( probleme legate de ecologie , de valori materiale şi spirituale ).

„Angajamentul nostru pentru o viaţă demna de respect”

Un alt eveniment notabil a fost expoziţia de afişe intitulată „Angajamentul nostru pentru o viaţă demna de respect”, care a cuprins un număr de aproximativ 50 de afişe – expresii artistice ale viziunii tinerilor români, francezi şi lituanieni asupra temei propuse . De menţionat valoarea artistică a colajelor realizate în urma expoziţiei ,aceste produse finale obţinând anul acesta un important premiu II pentru Colegiul Carol I la Concursul Naţional de Proiecte Europene Made for Europe , Arad, aprilie 2015.  O impresionantă piesă de teatru realizată de elevii români, debordând de fantezie, talent şi antren a adus în prim plan istoria calendarului julian precum şi a celebrului mărţişor , celebru deja, căci în timpul atelierului hand-made realizat în spaţiul impresionant al Bibliotecii  Colegiului Carol, fiecare invitat a putut confecţiona propriul său mărţişor – suvenir de neegalat al reuniunii de proiect de la Craiova .

Reuniunea de la Klaipeda, o explozie de ritm, culoare şi gust…

Reuniunea de proiect din octombrie 2014, având ca loc de desfăşurare oraşul port de la Marea Baltică, Klaipeda, a fost o explozie de ritm, culoare şi gust .. „A fost momentul ca tradiţiile să vorbească despre fiecare ţară participantă , prin dansuri şi cântece populare, ateliere  gastronomice , prezentări power-point despre tradiţiile cultural-artistice şi religioase specifice fiecărei regiuni reprezentate în cadrul proiectului . A fost din nou o „oră de teatru” oferită de elevii români care, împreună cu profesorii lor, cu toţii îmbrăcaţi în costume populare , au pus în scenă într-o manieră mai mult decât originală, tradiţia românească străveche a dansului ursului”, a povestit  coordonatorul proiectul.

Istorie şi mitologie – au fost tematicile ultimei reuniuni de proiect din Franţa , martie 2015. Mituri şi personaje legendare care au marcat ţările şi regiunile participanţilor, mituri şi realităţi actuale în viziunea tinerilor au defilat în timpul acestei întâlniri de la Brive la Gaillarde, prin prezentări power point, eseuri  şi vizite tematice . Tot în timpul acestei întâlniri a fost realizată expoziţia de logo-uri realizate de elevii din cele trei licee partenere , expoziţie concurs în urma căreia logo-ul unei eleve din Lituania a fost ales pentru a reprezenta imaginea proiectului. Sloganul său este sugestiv : „Comenius nous a fait grandir l’arbre multiculturel”.

Elevii şi profesorii au beneficiat de vizite tematice la muzee

Coordonatorul proietului a mai spus că în timpul tuturor întâlnirilor de proiect, elevii şi profesorii au beneficiat de vizite tematice la muzee , instituţii administrative şi culturale locale, precum şi de descoperiri turistice inedite precum Mănăstirile din Nordul Olteniei, Peştera Muierii , capitala Bucureşti , Istmul Curonian  şi Castelul Trakai din Lituania , oraşul Vilnius , porţelanurile de la Limoges , grotele de la Lascaux , pitoreşti localităţi in Perigord si de pe Valea Dordogne , oraşul Toulouse. „Impresiile acumulate în timpul celor doi ani de proiect sunt puternice, ecourile activităţilor desfăşurate cu multă motivaţie şi implicare , câştigurile pe planul cunoştinţelor despre cele trei ţări europene dar şi pe cel al comunicării şi relaţionării sunt de netăgăduit, un astfel de proiect fiind pentru toţi participanţii  o şansă de cunoaştere şi autocunoaştere  de valorificare a aptitudinilor şi competenţelor– profesionale şi umane , pe care şcoala continuă să le insufle tinerilor , pretutindeni în Europa”, ”, a consemnat prof.dr Alina Ioanicescu. Acest proiect a fost o punte , un liant prin care tineri din regiuni diferite ale Europei au avut ocazia să comunice în jurul unor constante ale vieţii lor de aici, din România, de acolo, din Lituania şi de acolo , din Franţa : preocupări, nelinişti şi speranţe.

Acest proiect este finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Acest comunicat reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor  pe care le conţine

Mai multe informaţii despre Proiectul Comenius Intérêts, Inquiétudes et Espoirs des Jeunes Européens se pot găsi pe site-ul proiectului http://www.iieje-comenius.com/, precum şi pe paginile web ale şcolilor partenere  http://www.cnc.ro/ , http://www.lyc-cabanis.ac-limoges.fr/, http://www.vdg.ku.lt/old/