Solomon şi mitul parcării subterane

0
340

Primarul Antonie Solomon e gata să-şi parcheze primul maşina în parcarea subterană a Băniei. Dar are o mică problemă: până ieri nu o regăsea nici măcar teoretic, printre proiectele cu finanţare europeană. Deşi s-a insistat mult timp pe acest proiect, recunoaşte primarul, reprezentanţii Primăriei Craiova nu au apucat nici până acum să scrie cererea de finanţare pentru atragerea sumei de 55 miliarde de lei, neceare pentru amenajarea celor 605 locuri de parcare.

Antonie Solomon

Primarul Craiovei, Antonie Solomon, a declarat, la sfârşitul săptămânii trecute, că proiectul parcării subterane, care ar urma să se construiască sub platoul Teatrului Naţional “Marin Sorescu”, mai are de aşteptat cel puţin câteva luni pentru a se putea spune că a intrat în cărţi. “Spre marea mea dezamăgire, parcarea subterană nu a avansat mai deloc. Abia acum facem documentaţia şi o să încercăm să recuperăm tot timpul care s-a pierdut. Anul trecut s-a tot vorbit despre această lucrare, dar am fost uimit să constat că erau un proiect care nu era prea avansat”, a afirmat edilul-şef al Craiovei, referindu-se la declaraţiile pe care le-a făcut viceprimarul Mărinică Dincă, în toamna anului trecut când cei doi s-au contrat pe tema proiectelor edilitare.

Se munceşte pe rupte la documentaţie

Potrivit primarului, parcarea subterană se află acum într-un stadiu aproape incipient. Autorităţile locale nu au depus cererea de finanţare, intenţionându-se ca şi acest proiect să fie realizat cu fonduri externe. “Într-adevăr, nu am depus deocamdată cererea de finanţare pentru acest proiect. Dar, în acest moment, lucrăm la documentaţie şi, după cum stau lucrurile, nu cred că vom întâmpina greutăţi în această privinţă”, a confirmat şi Laurenţiu Anghel, directorul Zonei Metropolitane din cadrul Primăriei Craiova. Un alt document care este necesar şi care, de asemenea, lipseşte este proiectul tehnic după care se va face lucrarea. Potrivit reprezentanţilor Primăriei Craiova, acest act trebuie ataşat obligatoriu la cererea de finanţare şi se află acum în lucru.

Câte locuri de parcare va câştiga municipiul

Municipalitatea dispune, totuşi, de un studiu de fezabilitate, care a fost modificat de curând şi care poate sta la baza întregii documentaţii, fără nici un fel de problemă. Potrivit ultimei variante acceptate de autorităţile locale, parcarea ar urma să aibă 603 locuri de parcare, care ar fi dispuse pe trei niveluri, proiectanţi prevăzând în schiţe o suprafaţă de desfăşurare a parcării de aproape 27.000 de metri. Un alt amănunt important, care a fost prevăzut în studiul de fezabilitate, este că Aleea Personalităţilor nu trebuie să fie afectată de lucrări, amenajările rămânând intacte în zonă. Pentru a se păstra aceste date, proiectanţii au prevăzut două intrări în parcare, una din zona Universităţii şi alta dinspre Calea Bucureşti, chiar de unde va începe pasajul suprateran.

O lucrare cu grad sporit de dificultate

Parcarea subterană ar trebui, conform aşteptărilor pe care le are primarul Antonie Solomon, să fie finalizată în acest an, urmând să fie şi inaugurată până la sfârşitul lui decembrie. “Dacă se semnează cererea de finanţare în această primăvară, eu vreau să organizăm licitaţia şi să ne şi apucăm de lucru. Dacă firmele se ţin de treabă, chiar îndrăznesc să cred că o să terminăm lucrarea în acest an”, a mai spus primarul. După ultimele modificări care au fost aduse soluţiei tehnice, execuţia parcării a fost estimată la suma de 55 milioane de lei. Cum autorităţile intenţionează să atragă aceşti bani dintr-o finanţare externă, singura teamă care ar mai rămâne este legată de modul cum se vor desfăşura lucrările, parcarea fiind cotată cu un grad de dificultate sporit din cauza săpăturilor care sunt prevăzute.

Parcare dintr-a treia încercare

Acesta ar fi şi motivul, recunosc autorităţile, pentru care proiectul nu a fost agreat, deşi a fost lansat de câteva ori de Primăria Craiova pentru găsirea unui constructor. Primul plan de amenajare a fost lansat în 2006, când s-a dorit constuirea unei parcări mai mari, de 1.000 de locuri. Edilul spera atunci ca municipalitatea să găsească un partener care să fie dispus să investească 20 de milioane de euro, în schimbul cărora să exploateze parcarea şi să plătească apoi o redevenţă de 150.000 de euro pe an primăriei, în primii trei ani, apoi 10 la sută din cifra de afaceri. Deşi anunţul a fost făcut de două ori, nici o firmă nu s-a prezentat la licitaţia organizată de reprezentanţii Primăriei Craiova. În cele din urmă, municipalitatea a renunţat cu totul la proiect.