„Proiectul Oreste”, în premieră la Naţionalul craiovean

0
359

TNC premieraSpectacol produs de Compania Teatrulescu şi susţinut de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova prin Programul ProIndependenţa – Proiectul Feelancer, care îşi propune sprijinirea iniţiativelor artistice independente, „Proiectul Oreste” / „PR013C7UL 0R3ST3”, după Euripide, va avea premiera mâine, 17 noiembrie, ora 17.00, la Sala „Ion D. Sîrbu”. Biletele se pot achiziţiona de la Agenţia teatrală sau online, de pe site-ul instituţiei. Spectacolul – unul nerecomandat persoanelor sub 16 ani – poate fi (re)văzut şi pe 19, 23 şi 27 noiembrie.

Adaptarea scenică este rezultatul unui proces colaborativ bazat pe textele antice „Oreste”, „Elena”, de Euripide, „Oreste 2.0” de Charles Mee şi inserţii de texte scrise de echipa artistică, urmând un proces de documentare riguros, adaptat necesităţii producţiei.

Regia este semnată de Laurenţiu Tudor – actor şi regizor, absolvent al Departamentului de Artă din cadrul Universităţii din Craiova, specializarea actorie (2007-2010), cu o intensă activitate în zona teatrului independent, iar coregrafia este realizată de Attila Bordas – coregraf, dansator/actor şi regizor, dedicat constant căutării noilor instrumente artelor scenice. Absolvent al U.N.A.T.C., Attila Bordas a studiat apoi masterat de regie la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş, iar în 2014 a devenit regizor bursier al Teatrului Naţional din Budapesta. Din distribuţie fac parte atât actori ai Naţionalului craiovean, cât şi actori ai Companiei Teatrulescu: Claudiu Mihail, Raluca Păun, Haricleea Nicolau, Cătălin Miculeasa, Laura Dumitrescu.

«„Proiectul Oreste” aduce personajul antic Oreste în contemporaneitate, fără a denatura firul narativ propus de tragedia antică. Piesa îi urmăreşte pe cei doi fraţi Oreste şi Electra în aşteptarea sentinţei lor, în urma matricidului la care au fost complici, alături de Pilade, prietenul cel mai bun al lui Oreste. În încercarea lor de a face dreptate tatălui care fusese ucis de mama lor, Clitemnestra, cele două personaje prezintă perspective diferite atât asupra ideii de conştiinţă, cât şi asupra principiului datoriei morale. Se discută raportul crimă-sacrificiu. Prin prezenţa altor două personaje importante, Menelau şi Elena din Troia, singurele rude care i-ar putea ajuta pe cei doi fraţi, spectacolul aduce în prim plan alte probleme actuale: alienarea din sânul propriei familii, egocentrismul, obsesia pentru imagine. Electra şi Pilade susţin că autorul moral al tuturor nenorocirilor este Elena, care a stârnit Războiul Troian», se precizează într-un comunicat de presă al Teatrului Naţional din Craiova.

teatru 1