Timp de două zile, ieri şi astăzi, se desfăşoară la Craiova, în holul central al Universităţii din Craiova expoziţia „Bune practici în industria vini-viticolă din regiunea transfrontalieră româno-bulgară”. Evenimentul face parte din cadrul proiectului „Drumul vinului”, finanţat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România – Bulgaria 2007 – 2013, Axa prioritară nr. 3 „Dezvoltare Economică şi Socială”, Domeniul de intervenţie 3.1. „Susţinerea cooperării mediului de afaceri din zona transfrontalieră şi a promovării imaginii şi identităţii regionale. Proiectul a fost implementat de Asociaţia Română pentru Transfer Tehnologic şi Inovare ARoTT Craiova, în parteneriat cu Universitatea din Craiova, Facultatea de Horticultură, Balkan Civic Coalition–Belogradchik, Agenţia pentru Dezvoltarea Regională şi Centrul de Afaceri 2000 Montana şi Centrul Naţional pentru Servicii de Informare Pleven. La acest eveniment participă producători, comercianţi, institute de cercetare şi alti factori interesaţi din domeniul vini-viticol din districtele Pleven, Vidin şi Montana – Bulgaria.
16 firme participante
Gabriel Vlăduţ, managerul de proiect a precizat că la acest eveniment sunt prezente 16 firme din România şi Bulgaria, fiind vorba de cele mai recunoscute brand-uri, care devin astfel remarcabile şi la nivel european. „Suntem la finalul unui proiect, un proiect de succes. Astăzi (n.r ieri) avem alături opt mari producători din România şi opt producători din Bulgaria, reprezentând brand-uri fiecare în ţara pe o reprezintă şi sperăm ca şi cu ajutorul acestei expoziţii să devină brand-uri europene. Spun acest lucru, pentru că tot astăzi ( n.r ieri) lansăm şi filmul „Drumul vinului”, realizat în limbile română, engleză şi bulgară, care va fi promovat şi prin Ambasadele ţărilor care au reprezentare la Bucureşti, respectiv, Sofia. Avem un catalog al vinului, un „Drum al Vinului” descris într-o manieră turistică, dar şi cu istoria comună, cu tradiţii şi obiceiuri, cu locuri în care pot fi degustate vinurile respective. Astăzi are loc şi o degustare de vinuri oferită de fiecare dintre cei 16 participanţi”, a subliniat Gabriel Vlăduţ, manager de proiect
Un catalog al producătorilor de vinuri
Pe parcursul expoziţiei vor avea loc şi evaluări profesioniste a calităţii vinurilor, în primul rând prin degustarea acestora. „Astăzi şi mâine ( n.r ieri şi azi) vom avea posibilitatea evaluării calităţii vinurilor făcute de Asociaţia Naţională Română a Degustărilor de Vinuri, persoane cu foarte mare experienţă, fiind vorba de de evaluatori la mari concursuri internaţionale. Va avea loc semanarea unui protocol româno-bulgar între Universitatea din Craiova şi Muzeul Vinului de la Pleven, prin care se va face un schimb de vinuri, vinuri certificate ca origine şi calitate, prin cele două unităţi, dar care reprezintă întreaga zonă vini-viticolă. Avem un catalog al producătorilor de vinuri, dar totuşi noi sperăm să aibă loc mai multe întâlniri bilaterale, atât a producătorilor cu comercianţii, cu casele de vinuri care sunt prezente, unităţi de cercetare, pentru că o dezvoltare nu o vedem fără participarea cercetării şi inovării şi în acest domeniu”, a mai spus Gabriel Vlăduţ.
Strategie de promovare
Proiectul propune dezvoltarea economică durabilă a regiunii transfrontaliere Dolj, Olt, Mehedinţi, Belogradchik, Montana, Pleven, prin identificarea şi promovarea oportunităţilor în domeniul viticulturii şi servicii adiacente. Activităţile proiectului vizează “Identificarea potenţialului de dezvoltare a industriei viticole din regiunea transfrontalieră româno-bulgară”, “Strategia de promovare a produselor vini-viticole din zona transfrontalieră Dolj, Olt, Mehedinţi, Belogradchik, Montana, Pleven pe pieţele Uniunii Europene”, un Ghid al “Celor mai bune practici în viticultură regiunii tranfrontaliere româno bulgare”, un film de promovare „Drumul vinului, drumul succesului”, un portal de promovare a industrie viţei de vie şi vinului şi industriile adiacente din zona transfrontalieră româno-bulgară, patru seminarii pentru IMM-uri din industria viticolă, două evenimente tip workshop şi brokerage pentru producătorii şi comercianţii din industria vinului, două misiuni economice pentru IMM-uri din industria vinului, o Conferinţă Regională, o expoziţie transfrontalieră, două iniţiative pilot pentru industria viţei de vie şi a vinului, o campanie de promovare.
Grupurile ţintă vizate de proiect sunt IMM-uri şi producători viticoli privaţi din regiunea transfrontalieră, IMM-uri furnizori de servicii adiacente industriei viticole din regiunea transfrontalieră, autorităţile locale şi regionale din regiunea transfrontalieră, întrega populaţie a regiunii de graniţe româno-bulgare.