Aproape 400 de imigranţi au fost salvaţi, în noaptea de luni spre marţi, în apropierea Siciliei, în Marea Mediterană, prin trei operaţiuni distincte. În cursul primei operaţiuni, o barcă pneumatică cu 80 de persoane la bord, care se găseau în apele libiene, a fost salvată de o navă comercială, deturnată de la traseul său de căpitănia portului italian. În alte două operaţiuni au fost implicate fregata Espero şi nava de patrulare Vega. Cele două ambarcaţiuni au salvat, cu ajutorul vedetelor Gărzii de coastă, un grup de 80 de imigranţi care se găseau în dificultate la circa 100 de km de Lampedusa şi un al doilea grup, de circa 210 persoane, care se găseau la aproape 80 de km de mica insulă italiană. Intervenţiile au survenit imediat după decizia guvernului italian de lansare a operaţiunii „Mare nostrum”, pentru întărirea dispozitivului militar în Mediterană şi evitarea repetării de drame, precum cele două naufragii care au făcut împreună circa 400 de morţi într-o săptămână. Italia a deplasat deja 12 vedete ale Gărzii de coastă şi ale poliţiei financiare, care operează într-un spaţiu de 40 de mile (cca. 75 de km) în jurul insulei Lampedusa, principalul port de intrare în Europa al imigranţilor sosiţi din Africa. Patru vase militare sunt, de asemenea, prezente pentru a opera în zonă. „Dispozitivul actual costă 1,5 milioane euro pe lună. Cu acest nou plan ne vom descurca mai bine”, a afirmat luni seară ministrul italian al Apărării, Mauro, fără a face alte precizări. „O navă amfibie, operaţională începând de vinei, va fi utilizată pentru prima oară”, în timp ce „capacitatea de preluare a refugiaţilor şi găzduirea acestora va fi mărită”, a mai adăugat ministrul. Poliţia italiană a anunţat ieri punerea de sechestru în largul coastei calabreze, pe o „navă mamă” bănuită de remorcarea ambarcaţiunilor cu refugiaţi în largul coastei nord-africane până în apele italiene, şi arestarea a 17 membri ai echipajului. Autorităţile greceşti au efectuat o operaţiune de salvare a 73 de sirieni naufragiaţi în largul Peloponesului, transferaţi în portul Kalamata, potrivit surselor portuare. Supravieţuitorii, între care 11 femei şi 18 copii, se găseau la bordul unui yacht fără pavilion, dar şi fără carburant, care au cerut ajutor autorităţilor greceşti în timp ce navigau la 97 de km de coasta peloponeză. Un vas italian, aflat în apropiere, a remorcat barca imigranţilor până în portul Kalamata, cu ajutorul patrulelor greceşti. Premierul Italiei, Enrico Letta, a cerut Uniunii Europene punerea imediată în funcţiune a sistemului de supraveghere a frontierelor Eurosur, dar acesta nu va deveni operaţional înainte de sfârşitul anului. Pentru premierul maltez, Joseph Muscat, Mediterana este în curs de a deveni un cimitir. El se întreabă câte decese mai trebuie înregistrate până a se întreprinde ceva. Acesta a făcut deja o scurtă vizită în Libia, unde s-a întâlnit cu omologul Ali Zeidan, care s-a arătat determinat în tratarea problemei. Dar mai mult în vorbe. La rândul său, ministrul francez al Afacerilor Europene, Thierry Repentin, recunoaşte că Franţa nu poate lăsa Italia singură. La 24 şi 25 octombrie, Consiliul European va trebui să abordeze propunerea Parisului, care presupune însă un efort financiar, dar şi tehnic. Oricum, nu se poate continua în sfidarea bărbaţilor şi femeilor care se îneacă în mare fără un răspuns colectiv.