Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, solicită să fie analizată acuzaţie de plagiat a tezei sale de doctorat

0
780
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a solicitat Universității de Științe Agronomice să-i analizeze de plagiat teza de doctorat, potrivit unei declarații de presă făcută de acesta, preluată de edupedu.ro. Oficialul spune că a cerut “USAMV București să continue demersul prin transmiterea tezei de doctorat către CNATDCU, în așa fel încât să fie posibilă analiza și la acest nivel de către experții CNATDCU din comisia de specialitate“.

Anunțul ministrului vine in contextul în care, la începutul lunii, Cîmpeanu le-a cerut universităților, în cadrul unei conferințe de presă susținute la Minister, să realizeze “într-un termen rezonabil, un an, de exemplu”, analiza tuturor tezelor de doctorat susținute în fiecare dintre aceste instituții. El a făcut cererea după ce a anunțat că nu va mai modifica regulamentul și metodologia CNATDCU.

Declarația integrală a ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu

“Considerând că un decident responsabil nu poate promova decizii pe care nu le poate susține prin exemplul personal, vineri, 13 august, am sesizat Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București cu solicitarea de analiză/verificare a conformității propriei teze de doctorat (susținută acum 21 de ani în cadrul USAMV București), inclusiv prin raportare la analiza întregii activități științifice (începând cu anul 1988/anul III de facultate), așa cum este prezentată în lista de lucrări științifice, disponibilă public pe site-ul usamv.ro. De asemenea, am solicitat ca USAMV București să continue demersul prin transmiterea tezei de doctorat către CNATDCU, în așa fel încât să fie posibilă analiza și la acest nivel de către experții CNATDCU din comisia de specialitate. Am inițiat acest demers având în vedere faptul că asumarea răspunderii este un principiu de la care nu se poate deroga, în speranța că exemplul va fi preluat și de către alți lideri din domeniul învățământului superior, de “personaje cheie” în educație și de promotori ai integrității academice. Respectarea normelor de etică și deontologie profesională a fost un principiu pe care l-am susținut continuu în cei 30 de ani de activitate academică. În același timp, îmi exprim speranța că solicitarea pe care am adresat-o CNATDCU cu privire la realizarea unei strategii de prevenire şi combatere a plagiatului, va fi onorată cât se poate de curând, în aşa fel încât în această toamnă să putem promova această strategie susținută prin forța legală necesară. Am solicitat universităţilor să se concentreze pe verificarea, prevenirea și combaterea abaterilor de la standardele de etică și integritate academică, inclusiv prin inițierea unui proces de verificare din perspectiva conformității, prin analiza tezelor de doctorat susţinute în cadrul fiecărei instituții organizatoare de studii universitare de doctorat. În acest sens, Ministerul Educaţiei va acorda încă din acest an o finanţare substanțială pentru susținerea procesului de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat, pregătind prima etapă a proiectului RUNIDAS. Astfel, intenționăm ca finanțarea procesului de susținere a eticii și integrității academice să se facă anul acesta, pentru prima dată, într-un cuantum semnificativ de 25 milioane lei (doar pentru ultimul trimestru). Finanțarea va fi continuată în anii următori, inclusiv prin susținerea digitalizării proceselor din educație. Este nevoie de un efort comun pentru a clarifica aceste aspecte care umbresc de prea mult timp prestigiul și realizările sistemului românesc de învățământ superior. Același nivel de importanță îl au măsurile care trebuie adoptate pentru redresarea unui sistem de învățământ greu și îndelung încercat, aproape învins de inerție și de prea multe politici educaționale de suprafață. Trebuie să recunoaștem că este momentul să schimbăm, până nu este prea târziu. Pachetul de măsuri legislative care urmează să fie promovat va veni cu soluții pentru: dezvoltarea infrastructurii, profesionalizarea generalizată a resursei umane și a guvernanței în educatie, îmbunătățirea mecanismelor de finanțare, un curriculum adaptat nevoilor reale ale tinerilor, reducerea abandonului în educatie și realizarea unui just echilibru între echitate și performanță. Toate aceste linii de intervenție prin politici publice pot fi implementate eficient doar pe baza eticii și integrității în educație, repere care oferă garanția unui sistem de învățământ performant.”