Debut de an şcolar

0
415

Fiecare început de an şcolar are atât aura sa festivă, cât şi cotele sale de emoţie irepresibilă. De regulă, prima zi de şcoală, îndeosebi pentru preşcolari, nu se uită toată viaţa. 96.000 de elevi are Doljul, ale cărui şcoli şi-au redeschis ieri porţile. Prilej, mai mult sau mai puţin oportun, de a se discuta, din nou, despre Educaţie. Prezent la deschiderea anului şcolar la Colegiul Naţional “Ion Ghica” din Târgovişte, considerat “exemplu de performanţă, conectat cu realitatea şi iniţiativa“, preşedintele ţării, Klaus Iohannis, a menţionat că doreşte lansarea unei dezbateri naţionale pe tema Educaţiei. Avizat în domeniu, domnia sa fiind profesor de fizică, cu ore de predare la un prestigios colegiu naţional din Sibiu, chiar în timpul mandatelor de primar, Klaus Iohannis a exprimat pertinente puncte de vedere, precum necesitatea corelării învăţământului cu piaţa muncii, cu nevoile în societate, subliniind rolul învăţământului profesional şi tehnic şi, de asemenea, parteneriatul cu mediul privat, dobândirea statutului social meritat de dascăli. Discursul preşedintele Klaus Iohannis a fost unul atent calibrat, cu trimitere la curricula şcolară, care trebuie legată de noile exigenţe ale societăţii în care trăim. “Şcoala şi mediul economic trebuie să-şi regăsească parteneriatul firesc“, a accentuat Klaus Iohannis. Interesantă folosirea predicatului verbal “să-şi regăsească“, ceea ce presupune că a existat o perioadă în care “şcoala a fost legată de producţie“, constituind unul dintre domeniile în care nu ne făceam de râs, înainte de 1990. Infuzată fiind, încă, de ideile generoase ale lui Spiru Haret, dar şi ale altor vrednici intelectuali români. Vremurile s-au schimbat şi reforma lui Spiru Haret este deja învechită astăzi. Când Klaus Iohannis cere, cum spuneam, o dezbatere naţională pe “tema Educaţiei” la doar doi ani după “expirarea” Pactului naţional pentru educaţie (2008-2013) ale cărui efecte rămân străvezii. La 4 ani de la intrarea în vigoare a actualei Legi a educaţiei “moşită” de ex-ministrul Daniel Funeriu. Pentru a propune soluţii e înainte de toate nevoie să vedem unde ne aflăm astăzi, fiindcă orice restructurare a Sistemului trebuie începută nu de jos în sus, ci exact invers. Nici o soluţie nu va fi perfectă, poate nici echitabilă, dar ar trebui început cu ceva, care ar putea schimba în bine lucrurile. Performaţa didactică a şcolii româneşti, şi în context doljene, nu este una de slabă calitate, aşa cum se jeluieşte excesiv, atâta vreme cât o puzderie de copii superdotaţi, câştigă an de an olimpiade naţionale şi internaţionale. Actualul preşedinte a vorbit, pentru prima dată, la deschiderea unui an şcolar, lăsând sentimentul că vrea să se ocupe de lucruri serioase. Pe care doreşte să le facă bine. Mai trebuia să spună doar că străvechea rostire românească “ai carte, ai parte” îşi va intra, într-o zi, în drepturile depline. În Dolj, autorităţile publice locale, dar şi parlamentari au onorat cu prezenţa lor deschiderea noului an şcolar.