Guvernul României şi compania americană Ford au ajuns de curând la un compromis în ceea ce priveşte penalităţile pe care compania trebuie să le achite, pentru nerealizarea la Craiova a numărului de maşini la care s-a angajat, cu pretinse daune de mediu invocate de Ford, după ce investitorul s-a adresat Curţii de Arbitraj.
Grupul american a preluat în 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, plătind 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiuni. Conform contractului de privatizare, investitorul avea obligaţia să realizeze până la 19 martie 2012 investiţii tehnologice şi de mediu de 675 milioane euro şi un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unităţi. Până la această dată, Ford România a primit de la statul român ajutoare de stat în valoare de 37 de milioane de euro, primiţi în mai multe tranşe anuale de companie. Ajutorul de stat ar fi trebuit să fie şi mai mare dar Ford nu a atins targetul stabilit iniţial. A fost încheiat un nou act adiţional la contract, prin care Ford se angajează să producă până 2018 un anumit număr de maşini.
În 2013 sunt preconizate peste 70.000 de autoturisme B-Max
Ford avea de dat 14 milioane de euro statului român, ca penalităţi pentru că nu a făcut la Craiova producţia de maşini promisă prin contract. Compania Ford, la rândul ei cere României despăgubiri de 15 milioane de euro, pentru cheltuielile suportate de producătorul auto cu decontaminarea pânzei freatice de sub fabrica de la Craiova, poluare care a fost de fapt produsă de investitorul auto, stabilit în Bănie, înaintea lui Ford. Guvernul a adoptat astfel o ordonanţă de urgenţă pentru compensarea sumelor între stat şi Ford. În 2012, la Craiova, au fost produse în jur de 30.000 de maşini, iar în 2013 sunt preconizate undeva la 70.000 – 80.000 de autoturisme B-Max, dar fabrica de vehicule a fost oprită din cauza diminuării cererii pe pieţele externe şi abia de săpătmâna trecută, 7 octombrie a fost se reluată producţia la Ford Craiova.