Stephane Batoux, Global CEO al producătorului de dulciuri ETi : “În prezent, fabrica din Craiova produce un total de 87 de SKU-uri, distribuite la nivel național și internațional”

0
845

Grupul turc ETI şi-a început activitatea în 1961 şi are în prezent circa 7.500 de angajaţi, conform datelor de pe site-ul companiei. Compania are în portofoliu branduri precum ETI Wanted, Dare, Cin, Puf sau Milk Burger. În total, grupul are circa 45 de branduri şi 300 de produse. ETI este lider pe piaţa din Turcia în categoria produselor coapte (biscuiţi şi prăjituri), cu o cotă de piaţă de 40%, conform datelor de pe site-ul companiei. ETI European Food Industries, parte a grupului turc ETI, a primit în luna noiembrie a anului trecut o infuzie de capital de peste 118 milioane de lei (circa 25 mil. euro), conform datelor de la Registrul Comerţului. Fabrica ETI a început producţia în 2016, după investiţii de peste 50 de milioane de euro. România este prima investiţie a grupului în afara Turciei şi cea mai mare investiţie făcută de la zero în ultimul deceniu în sectorul dulciurilor. Unitatea de producţie a ETI, cea mai mare investiţie de la zero în sectorul dulciurilor din ultimii zece ani, are o suprafaţă de circa 75.800 de metri pătraţi, dintre care aproximativ 18.500 de metri pătraţi reprezintă fabrica propriu-zisă, conform datelor furnizate anterior de companie. Fabrica a fost proiectată pentru extinderi viitoare planificate, care vor deservi pieţele din Balcani, Europa Centrală şi de Est. Despre ceea ce a realizat compania ETI la Craiova, dar și despre proiectele de viitor, am stat de vorbă cu Stephane Batoux, Global CEO al producătorului de dulciuri ETi.

R: Cu un consacrat prestigiu în industria de patiserie, ETI European Food Industries SA are ca primă filială străină ETI Craiova, decizie luată în 2015. S-a spus că este prima investiţie „greenfield” (adică ridicată de la zero) realizată de ETI în străinătate, şi nu credem că greşim, dar a fost şi prima prezenţă consistentă a unui investitor din Turcia. Anii au trecut şi de la 50 de angajaţi – potrivit datelor noastre – s-a ajuns la peste 350. Cum apreciaţi anii care au trecut?

SB : România este o piață importantă în cadrul grupului ETi și un puternic hub de producție. Într-adevăr, investiția de peste 50 de milioane de euro în deschiderea fabricii de lângă Craiova este prima de acest gen a grupului ETi în Uniunea Europeană și cea mai mare investiție din industria alimentară din România în mai bine de trei decenii. Totodată, fabrica este cea mai nouă și una dintre cele mai performante din cadrul grupului, dotată cu unele dintre cele mai avansate tehnologii de fabricație din industria dulciurilor. Amplasată pe o suprafață totală de peste 76.000 mp, la un program standard de lucru de cinci zile pe săptămână, fabrica are o capacitate de producție anuală de 18.000 de tone și exportă către aproximativ 30 de țări. Suntem în al șaptelea an de producție, primii ani au fost de consolidare a investiției, am dezvoltat echipa și ne mândrim cu o activitate de producție constantă și neîntreruptă. Chiar și în perioada de vârf a pandemiei, nu am avut nicio sincopă în activitate, am continuat producția fără nicio întrerupere în condiții de maximă siguranță sanitară pentru toți colegii noștri și am asigurat în permanență disponibilitatea produselor noastre la raft.

Fabrica ETİ din România a devenit centrul de producție al companiei în Uniunea Europeană și a impulsionat afacerile ETi în afara bazei sale de origine. În prezent, fabrica din Craiova produce un total de 87 de SKU-uri, distribuite la nivel național și internațional. Afacerile ETi sunt în continuă creștere în întreaga Europă, dovedind că dulciurile și gustările sărate ETi reprezintă o alegere perfectă pentru consumatorii europeni.

R : La momentul studiului premergător tehnico-economic al primei investiţii, în afara Turciei de firma mamă, s-au evaluat mai multe oportunităţi, între care şi 10 oraşe din România. Ajutorul de stat pentru acest proiect a fost poate un stimulent suplimentar, dar de bună seamă s-au avut în vedere şi alte criterii. Dacă puteţi dezvolta ideea?

SB : Craiova prezintă numeroase avantaje din punct de vedere logistic și al amplasării. Are o poziție geografică strategică din punct de vedere al infrastructurii de transport. Din acest punct de vedere, regiunea oferă acces nu doar la piața internă, ci și la piețele europene. Oportunitățile oferite investitorilor, infrastructura industrială, locația strategică și potențialul economic al regiunii pentru viitor au fost factorii cheie care au determinat grupul ETi să facă această investiție.

Fabrica ETi este amplasată în cadrul parcului industrial Ghercești, ceea ce înseamnă că avem capacitatea să triplăm producția astfel încât să răspundem nevoilor pieței. Planul nostru este să continuăm investițiile în Craiova pentru a ne crește capacitatea și pentru a ne consolida poziția în regiune, care este o poartă de acces importantă către piețele de export.

Ne diversificăm constant gamele și aducem inovații în piață

R : Ştim că ETI este între primele 30 de mari companii din Turcia şi produce biscuiţi, produse de ciocolată, napolitane, creme, jeleuri, sticksuri ş.a.m.d.. Enumeraţi dacă doriţi întreaga gamă sortimentală şi perspectivele lărgirii acesteia.

SB : ETi are un portofoliu complex alcătuit din aproximativ 300  de produse, comercializate sub umbrela a peste 45 de de mărci, în mai mult de 40 de țări ale lumii. Producem game variate, de la biscuiți la napolitate, ciocolată, prăjituri ambalate, deserturi reci și gustări sărate, precum și deserturi speciale, cum sunt, de pildă biscuiții gluten-free. Ne diversificăm constant gamele și aducem inovații în piață, atât la nivel de produs, cât și la nivel de ambalaje. Suntem atenți la tendințele pieței și avem grijă să răspundem cât mai bine noilor preferințe de consum. Alimentația echilibrată se află, în prezent, în topul preocupărilor consumatorilor, astfel ne-am diversificat gama de biscuiți din cereale integrale, cu conținut crescut de fibre dietetice care susțin digestia. Totodată, reducem conținutul de grăsimi nesănătoase și adaosul de conservați și coloranți artificiali.

ETi este o companie axată pe inovație și calitate, doi dintre pilonii pe care ne-am bazat mereu creșterea. Ne mândrim cu produse inovatoare, recunoscute la nivel de industrie, cum este, de pildă ETi Milk Burger, produsul cu formă unică, recompensat, în 2015, cu premiul “Inovația anului în Europa”.

R : Craiova are un liceu de industrie alimentară, cu bună reputaţie. Aveţi intenţia să generaţi o colaborare strânsă în vederea asigurării resursei umane pentru perioada imediată?

SB : Nu excludem posibilitatea de a demara parteneriate pe termen lung. Suntem încântați de existența liceului cu profil de industrie alimentară, mai ales în contextul în care, la ora actuală, recrutarea de forță de muncă calificată devine o provocare din ce în ce mai mare, în toate domeniile de activitate, nu doar în industria noastră.

Lider de piață în categoria biscuiților și a prăjiturilor, cu o cotă de piață de 40%

R : Turcia -şi de acest detaliu s-au convins toţi turiştii români- excelează în produse de patiserie. Cât de competitivă este la nivel european?

SB : Piața dulciurilor este una extrem de competitivă și dinamică. Turcia are jucători puternici, iar ETi este una dintre cele mai mari companii din această țară. Lider de piață în categoria biscuiților și a prăjiturilor, cu o cotă de piață de 40%, și al doilea cel mai mare producător de ciocolată în Turcia, ETi s-a impus ca un jucător important în industrie, prin inovație și lansarea de produse care au făcut istorie în categoriile lor. Un mare avantaj competitiv este că grupul a dezvoltat propriile echipamente, deschizând calea către diversificarea portofoliului și un foarte bun management al procesului de producție. Încă din anii ‘70, grupul a lansat ETi Makine, astfel toate echipamentele sunt produse in-house la standardele și performanțele dorite. Bazele ETi Makine datează chiar de dinainte de înființarea oficială a companiei, mai exact din 1962, când a fost produs primul cuptor pentru biscuiți, sub directa îndrumare a fondatorului companiei,  Firuz Kanatlı, un antreprenor vizionar, iar câțiva ani mai târziu ETİ Makine devenea prima companie din Turcia care avea să dezvolte o linie automatizată, revoluționând producția de biscuiți în țară. Așadar bazele cu care Turcia și, implicit, ETi, concurează pe piața europeană sunt unele solide: bazate de inovație, investiții în tehnologie și dorința de a răspândi gustul bun – The Taste of Happiness.

###

Stephane Batoux este licențiat în Finanțe și Administrarea Afacerilor la Universitatea Kent și a absolvit un Master în Economie la Universitatea din Bordeaux, precum și un MBA în Achiziții și Finanțe la Institut du Management de l’Achat Industriel. Reprezentantul companiei ETI și-a început cariera în anul 1989 ca Purchasing and Innovation Manager la Plasto în Dijon, Franța. A ocupat mai apoi funcții ca European Purchasing Manager, Purchasing Director și Supply Chain Director la Reckitt Benckiser pentru Franța și, respectiv, Italia.

Din anul 2000 până în 2005, acesta a activat în cadrul companiei Danone, ocupând și funcția de director general pentru România, Moldova și Adriatica. Între 2012 și 2014 a fost director general al Coca-Cola HBC pentru România și Moldova. De asemenea, a ocupat și poziția de director general al Albalact, până în anul 2017.

 

Interviu realizat de Marga Bulugean şi Mircea Canţăr