Centrul European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor (CEPIR) Craiova a anunţat, într-o conferinţă de presă organizată în Sala Mare de şedinţe a Consiliului Judeţean Dolj, lansarea unui nou proiect cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Denumit „Şanse egale de ocupare în mediul rural” şi având o valoare de 498.000 de euro, acesta se adresează persoanelor fără un loc de muncă şi cu o situaţie economică şi familială dificilă din comunele doljene Vârtop, Fărcaş şi Sadova. Proiectul este al treilea implementat de CEPIR în Dolj, după cel de la Segarcea, Băileşti şi Bârca şi acela derulat în parteneriat cu primăriile din Cetate, Amărăştii de Jos şi Catane. În judeţul Mehedinţi CEPIR mai derulează alte două proiecte.
«Proiectul pe care îl lansăm astăzi, „Şanse egale de ocupare în mediul rural”, îşi propune atragerea şi menţinerea cât mai multor persoane pe piaţa muncii, prin furnizarea de servicii de informare şi consiliere profesională, consiliere individuală sau de grup, care va fi efectuată de psihologi autorizaţi în psihologia muncii. Implementarea lui a început în ianuarie anul acesta şi se va finaliza în decembrie 2013. Vreau însă să subliniez că şi după expirarea celor 24 de luni, adică după decembrie 2013, noi vom asigura sustenabilitatea proiectului, în sensul că, timp de trei ani, vom continua să organizăm cursuri de calificare profesională în localităţile Vârtop, Fărcaş şi Sadova. Este important ca oamenii să ştie lucrul acesta», a precizat, la conferinţa de presă de lansare, vicepreşedintele CEPIR Mirela Sandu.
450 de persoane vor avea şansa unei consilieri individuale
Primul pas al proiectului constă în organizarea unor campanii de informare a locuitorilor din cele trei comune menţionate şi din localităţile limitrofe în legătură cu posibilităţile de calificare profesională şi de găsire a unui loc de muncă, fiind vizat un număr de 750 de persoane. 450 de persoane inactive, şomeri, oameni aflaţi în agricultura de subzistenţă, fără venituri proprii, din Vârtop, Fărcaş şi Sadova, vor beneficia de consiliere individuală, ocazie cu care se va urmări depistarea aptitudinilor, stabilirea nivelului de calificare necesar, dezvoltarea abilităţilor şi a încrederii în sine, vor fi informate asupra legislaţiei muncii şi a drepturilor/obligaţiilor angajatului/angajatorului şi vor fi instruite în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă (realizarea CV-ului, a unei scrisori de intenţie, susţinerea unui interviu).
Şansele cele mai mari le au cei fără venit ori cu situaţie familială grea
„Din aceste 450 de persoane vom selecta 135, câte 45 din fiecare localitate, care o să urmeze cursuri de calificare profesională în meserii non-agricole. Vreau să vă spun că asociaţia noastră este acreditată să organizeze cursuri de calificare în 15 meserii, însă nu vom impune noi ce cursuri se vor face, pentru că important este ce îşi doresc oamenii şi ce se cere pe piaţa locală a muncii”, a subliniat vicepreşedintele CEPIR. Ceea ce se ştie cu certitudine acum este că 40 de beneficiari vor urma cursuri de IT şi educaţie antreprenorială, iar 20 vor fi ajutaţi să devină persoane fizice autorizate, pentru a putea profesa ceea ce învaţă la cursuri. Întrebată, la conferinţa de presă, care ar fi criteriile de selectare a participanţilor la cursurile de calificare profesională, Mirela Sandu a răspuns că „vom căuta persoane fără venituri ori cu venituri foarte mici, persoane defavorizate, aflate în căutarea unui loc de muncă, şomeri tineri ori şomeri peste 45 de ani, care au copii în întreţinere şi care sunt serioase şi ne vor convinge că vor să înveţe”.
Birouri de informare şi consiliere la Vârtop, Fărcaş şi Sadova
Tot prin intermediul proiectului vor fi înfiinţate trei birouri de informare şi consiliere, la Vârtop, Sadova şi Fărcaş, care „vor oferi informaţii cu privire la locurile de muncă vacante la nivelul judeţului Dolj, consiliere în domeniul carierei şi orientare profesională. Reabilitarea spaţiilor unde vor funcţiona aceste birouri va demara în luna mai. Fiecare birou va avea doi angajaţi, un coordonator local şi un psiholog, ceea ce înseamnă că, în total, vom angaja şase persoane. Birourile vor primi, pe lângă mobilier, instalaţie de aer condiţionat, frigider, calculator, videoproiector, imprimantă multifuncţională, dozator de apă, cafetieră, telefon cu fax, consumabile şi rechizite, care vor rămâne, apoi, în proprietatea primăriilor. Toate aceste dotări şi materiale le vom asigura noi, cu bani din proiect”, a punctat vicepreşedintele CEPIR.
Mirela Sandu, vicepreşedinte CEPIR: „Celor 135 de persoane care vor urma cursuri de calificare profesională le vom asigura suportul de curs şi întregul echipament pentru practică, respectiv uniformă şi materiale, plus o subvenţie de 400 de lei pe lună, ceea ce înseamnă că, pentru cele trei luni, vor primi câte 1.200 de lei. Singura obligaţie pe care cursanţii noştri o au este să vină la ore, pentru că au ce învăţa. De asemenea, ne-am angajat să le asigurăm participarea la diferite târguri şi burse ale locurilor de muncă, iar la final pe o parte din ei să-i şi angajăm. Deja avem încheiate acorduri de parteneriate cu diferite societăţi comerciale, atât pentru proiectele care se derulează deja, cât şi pentru cele care încep acum, pentru plasarea beneficiarilor noştri pe piaţa forţei de muncă. Vreau să se ştie că nu ne-am propus doar să-i calificăm, ci şi să-i plasăm pe piaţa forţei de muncă. Şi nu doar în ţară, pentru că avem încheiate acorduri de parteneriat şi cu agenţii de plasare a forţei de muncă şi anul acesta vom trimite cursanţi de-ai noştri să muncească în Grecia, Cipru şi Spania”.
CEPIR derulează, în prezent, un număr de cinci proiecte pe POSDRU: “Informare şi consilier profesională în centre urbane mici şi mediul rural”, „Îmbunătăţirea calităţii resurselor umane în mediul rural şi promovarea antreprenoriatului în activităţi non-agricole” şi cel lansat acum, „Şanse egale de ocupare în mediul rural” – în judeţul Dolj, şi “Centre multifuncţionale de informare şi consiliere profesională” şi „Creşterea competenţelor antreprenoriale în zonele rurale” – în judeţul Mehedinţi. «De când implementăm proiecte pentru dezvoltarea resurselor umane am constatat că oamenii sunt foarte dornici să urmeze astfel de cursuri de calificare. Mulţi dintre indicatorii pe care noi ni i-am stabilit au fost consideraţi greu de realizat de către cei care ne monitorizează, însă vreau să vă spun că nu numai că i-am atins, dar i-am şi depăşit. Şi o să vă dau ca exemplu proiectul „Informare şi consilier profesională în centre urbane mici şi mediul rural” , derulat în localităţile Băileşti, Segarcea şi Bârca, unde ne-am propus să consiliem 1.200 de persoane şi am consiliat 1.700, iar în loc de 135 de cursanţi avem 205 şi, dacă ar fi fost să răspundem tuturor solicitărilor, puteam avea încă pe atât. Pur şi simplu am fost asaltaţi de oameni, care au văzut că suntem serioşi, au căpătat încredere în noi şi ne caută. Acesta este şi motivul pentru care, din iunie, adică la doar o lună după încheierea cursurilor care se derulează în prezent, vom începe altele la Băileşti, Segarcea şi Bârca», declară vicepreşedintele CEPIR.