Consiliul Concurenţei a sancţionat cu amenzi în valoare totală de 154 milioane lei (circa 35 milioane euro) retailerii Metro, Real, Selgros şi Mega Image şi 21 de furnizori ai acestora, în cadrul investigaţiei având ca obiect înţelegeri pentru fixarea preţurilor în perioada 2005-2009. În urma investigaţiei, a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.
Dintre retaileri, cea mai mare amendă, de 49,68 milioane lei (11,3 milioane euro) a fost primită de compania Metro Cash&Carry România, urmată de Selgros Cash&Carry România SRL – 29,2 milioane lei (6,6 milioane euro), Mega Image SRL – 24,56 milioane lei (5,6 milioane euro) şi Real Hypermarket România SRL – 23,86 milioane lei (5,5 milioane euro).
Dintre furnizori, au fost sancţionate cu cele mai mari amenzi Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro), Quadrant-Amroq Beverages SRL – 3.193.541 lei (725.805 euro), Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro), Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro) şi Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528.292 euro). Amenzi semnificative, între 200.000 euro şi 500.000 euro, au primit şi Albalact SA – 2.199.507 lei (499.888 euro), Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro), Tymbark Maspex România SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro), Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro) şi Delaco Distribution SA – 910.047 lei (206.829 euro).
De asemenea, au mai fost sancţionate firmele Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro), Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro), Agroalim Distribution – 607.214 lei (138.000 euro), Zarea SA – 347.489 lei (78.975 euro), Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro), Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro), Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro), Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro), Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro), De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro) şi Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro).
„Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă, prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul”, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei.
În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.
La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora. În cadrul acestei investigaţii, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate şi a ridicat documente.