Cine nu-i cunoaşte pe Nicu Covaci, Ovidiu Lipan Ţăndărică ori Mircea Baniciu? Şi cine nu le-a cântat măcar o dată melodiile „Fată verde cu părul pădure”, „Mica Ţiganiadă”, „Andrii Popa”, „Te întreb pe tine, soare”, „Timişoara” sau „Mugur de fluier”? Într-un cuvânt, cine nu a auzit de „Phoenix”? Mai puţini sunt însă, cu siguranţă, cei care ştiu cum arătau în urmă cu 35 de ani veteranii de azi ai rock-ului românesc. Graţie pasiunii şi inspiraţiei unui craiovean, care a surprins şi a păstrat pe peliculă imagini dintr-un concert susţinut de trupă la Grădina cinematografului „Patria”, şi cei mai tineri îi pot vedea pe nonconformiştii rockeri, purtând plete şi cisme, zornăind chitarele şi lovind tobele.
Pe 20 mai 1977 Victor Boldâr îşi însoţea fiul de 16 ani la concertul trupei. Şi pentru că nu era un împătimit al rock-ului, ci al fotografiei (ca şi astăzi, de altfel…), şi-a făcut de lucru imortalizându-i pe artişti, fără să-i treacă prin minte că, peste ani, acestea vor reprezenta imagini-document unice. Mai mult decât atât, Victor Bodâr – astăzi în vârstă de 77 de ani, distins cu titlul de Excelenţă a Federaţiei Internaţionale de Artă Fotografică (E.FIAP) –, nici n-a bănuit că se află la ultimul concert al formaţiei „Phoenix”, înainte ca membrii acesteia să părăsească România clandestin, pentru a se stabili în Germania Federală, de unde au revenit imediat după revoluţia din ’89.
Peliculele i-au fost desprăfuite de Dorian Delureanu, preşedinte al Fotoclubului „Mircea Faria”, care, cu sprijinul Asociaţiei „Focus Oltenia” şi al Muzeului de Artă din Craiova, au organizat expoziţia intitulată „’77 Craiova – Ultimul concert”. Vernisajul, sub patronajul Asociaţiei Artiştilor Fotografi din România (AAFR), a avut loc miercuri, 11 ianuarie, la Galeria „ARTA” a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Şi nu întâmplător: 11 ianuarie – ziua de naştere a celui mai reprezentativ pictor-fotograf din România, primul fotoreporter de război din lume, Carol Popp de Szathmary – a fost declarată Ziua Artei Fotografice din România prin Hotărârea Guvernului nr. 458 din 5 mai 2010.
Memoria Craiovei, păstrată pe peliculă
Te poţi întreba – şi pe bună dreptate! – ce surprize mai poţi avea scotocind prin arhiva personală a artistului fotograf Victor Boldâr… În 2010 prezenta în premieră pe simezele Muzeului de Artă din Craiova o serie de 57 de fotografii alb-negru reunite sub genericul „07.05.’75. Impresii” şi avându-l în obiectiv pe marele maestru al fotoreportajului modern, Henri Cartier-Bresson. Imaginile sunt datate 7 mai 1975, cu ocazia vizitei acestuia şi a soţiei sale, fotografa Martina Frank, în Craiova şi în Nordul Olteniei (judeţul Vâlcea). În imagini sunt surprinşi şi alţi doi veterani craioveni ai fotografiei, care i-au însoţit pe traseu – Mihai Dan-Călinescu şi Nicu Dan Gelep –, din păcate plecaţi astăzi dintre noi, ca şi bătrâna Dacie 1100 care i-a purtat în acest itinerar şi pe care autorul expoziţiei, pentru a „certifica” autenticitatea documentelor fotografice, a parcat-o, la momentul vernisajului, în curtea Muzeului de Artă…
De curând, Victor Boldâr a developat momentul 20 mai 1977, unul purtat până acum doar în amintirea celor trecuţi de prima tinereţe… Un fotoreportaj, şi de această dată, realizat pe când legendara „Phoenix” – una dintre primele formaţii rock din România, înfiinţată în urmă cu 50 de ani, la Timişoara – făcea „valuri” în rândul tinerilor rebeli, dar şi al vigilentelor autorităţi ale vremii. Şi poate nu degeaba se spune că nimic nu e întâmplător, pentru că existenţa fotografiilor a fost descoperită de autorul expoziţiei „Misterele Craiovei”: artistul fotograf Dorian Delureanu, preşedinte al Fotoclubului „Mircea Faria”.
„Un adevărat salon al portretului”
Intitulată „’77 Craiova – Ultimul concert”, expoziţia maestrului Victor Boldâr cuprinde fotografii alb-negru realizate la concertul susţinut de Nicu Covaci, Ovidiu Lipan Ţăndărică, Mircea Baniciu, Josef Kappl şi Erlend Krauser, în urmă cu 35 de ani, la Grădina cinematografului „Patria” din Craiova. «Dincolo de caracterul documentar al expoziţiei, putem afirma că suntem într-un adevărat salon de portrete, pentru că fiecare dintre cei cinci membri ai formaţiei este surprins în atitudini diverse, cu modul intens în care îşi trăieşte diferite momente pe parcursul acestui concert – de la gestul de rugăciune al lui Josef Kappl la cel extraordinar de dinamic al lui Ovidiu Lipan Ţăndărică. Şi trebuie ţinut seama că toate fotografiile au fost realizate cu o aparatură la nivelul anului 1977», a subliniat la vernisaj Florin Rogneanu, directorul Muzeului de Artă din Craiova.
Ultimul concert din Epoca de Aur
Fără să bănuiască măcar, ca simplu spectator, artistul Victor Boldâr a imortalizat pe peliculă ultimul concert „Phoenix” din Epoca de Aur. Peste doar câteva zile, mai precis în noaptea de 1 spre 2 iunie 1977, un camion îi transporta pe membrii trupei, ascunşi în boxe, prin vama Porţile de Fier. După mai multe ore de stat la frontieră, în timpul cărora maşina era percheziţionată de grăniceri, Nicu Covaci – care emigrase legal în Olanda cu un an înainte – reuşea să îi scoată clandestin din România, trecând în Iugoslavia. După cum a povestit mai apoi liderul formaţiei, vigilenţa grănicerilor vecini a fost „adormită” cu bani şi discuri cu muzică. Mult timp s-a crezut că muzicienii au fost eliminaţi în secret, iar Mircea Baniciu – care a rămas în ţară, susţinând ulterior că nu a fost anunţat de această plecare – a fost anchetat o vreme de Securitate. Uşurarea a venit în momentul în care la Radio Europa Liberă s-a anunţat că membrii trupei au ajuns cu bine în Germania Federală. Au revenit abia după revoluţia din ’89 şi au descoperit cu surprindere şi bucurie că, deşi după o absenţă de 13 ani, publicul – mulţi născuţi după plecare lor clandestină – le cunoaşte foarte bine vechile piese.
Din tolba cu amintiri…
Expoziţia „’77 Craiova – Ultimul concert”, de la Galeria „ARTA”, a stârnit în rândul vizitatorilor nu numai curiozitate, ci şi emoţie şi amintiri, ceea ce maestrul Victor Boldâr anticipase deja: „Sunt mulţi care vor veni să vadă cum arătau atunci Covaci şi Dinu Lipan, iar cei care au fost la concert, să-i revadă şi, într-un fel, o să se uite la ei ca într-o oglindă…”.
Artistul fotograf Horaţiu Buzatu a fost unul dintre cei care şi-a amintit de atmosfera etno-rock a anilor ’70. «Sentimentul meu de-atunci, fiind prezent la concert, a fost extraordinar. „Phoenix”-ii erau o trupă rebelă, nesupusă. Înainte de momentul 1977 fuseseră deja cenzuraţi de nenumărate ori. Aveau apariţiile în public negociate, conţinutul discurilor era negociat cu cenzura, ei nu puteau să cânte aşa cum şi-ar fi dorit să o facă. Iar noi, cei care aveam posibilitatea să îi ascultăm, aveam impresia – şi chiar aşa şi era! – că participarea la un astfel de concert era modalitatea noastră de a ne împotrivi, de a ne simţi solidari cu oameni care avuseseră curajul să se împotrivească în mod vizibil vremurilor care erau atunci», a povestit Horaţiu Buzatu.
«Eu nu am fost la acel concert. Nu îmi amintesc de ce, probabil eram la facultate, în Bucureşti. În schimb, am fost la primul concert rock din Craiova, din 1964. Cânta o formaţie englezească de care pe urmă nu s-a mai auzit nimic, „The Federals”. Concertele rock se ţineau întotdeauna la Grădina „Patria”, pentru că se puteau da în jur de o mie de bilete. Pe atunci nu era moda concertelor pe stadion. Spaţiul cel mai mare ăsta era. Mai exista şi cel de la Teatrul de Vară din Parcul „Romanescu”, dar acolo zona nu se putea închide, aşa că era preferată Grădina „Patria”», a rememorat Florin Rogneanu.
***
Directorul Muzeului de Artă din Craiova a precizat că membrii formaţiei „Phoenix” au fost anunţaţi de evenimentul de la Craiova, însă nu au putut să fie prezenţi la el. „Le vom trimite imagini de-aici. Sperăm ca expoziţia să fie o surpriză pentru ei şi să fie preluată şi de Muzeul de Artă din Timişoara”, a adăugat acesta. De altfel, la vernisaj, Mădălina Călinescu, reprezentantă a Asociaţiei „Focus Oltenia”, a transmis un scurt mesaj din partea lui Nicu Covaci: «Lozinca noastră de azi şi dintotdeauna a fost: „Găseşte-ţi şira spinării şi învaţă să spui nu!”».