Poetul Dan Sociu vine la „Scriitori la TRADEM”

0
432

Invitatul lunii decembrie la „Scriitori la TRADEM” este poetul Dan Sociu, unul dintre cei mai talentaţi scriitori români de azi. Mâine, 14 decembrie, de la ora 17.00, Dan Sociu va citi poeme din recenta sa carte „Poezii naive şi sentimentale” (Editura „Cartea Românească”) şi va dialogul cu publicul prezent la această ultimă întâlnire literară din 2012, la Casa de Cultură „Traian Demetrescu” a municipiului Craiova.

Dan Sociu s-a născut la 20 mai 1978, la Botoşani, unde şi-a făcut studiile gimnaziale şi liceale, apoi a absolvit Ştiinţe Politice şi Filologie la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi. A debutat în presa botoşăneană, la „Gazeta de Botoşani” şi „Intertext”.

A tradus, în 2007, prima antologie în limba română a poeziilor lui Charles Bukowski, „Dragostea e un câine venit din iad” (Editura „Polirom”), iar în 2009 „Ţara mlaştină şi alte poeme”, o antologie din poeziile lui Seamus Heaney. A fost invitat de scriitoarea Herta Muller la Literaturfestival Berlin (2007) şi, la recomandarea lui Mircea Cărtărescu, a obţinut o bursă la Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (2008). A fost invitat pentru lecturi publice în Slovenia, SUA, Cehia, Polonia, Suedia, Austria, Republica Moldova. În prezent, lucrează ca redactor al Editurii „Polirom”.

A publicat „Borcane bine legate, bani pentru încă o săptămână” (Editura „Junimea”, 2002, Premiul Naţional pentru Poezie „Mihai Eminescu” – debut), „Fratele păduche” (Ed. „Vinea”, 2004), „Cântece eXcesive” (Ed. „Cartea Românească”, 2005, Premiul pentru Poezie al Uniunii Scriitorilor din Romania), romanul „URBANCOLIA” (Ed. „Polirom”, 2008), romanul „Nevoi speciale” (Ed. „Polirom”, 2008), „Pavor nocturn” (Ed. „Cartea Românească”, 2011), iar anul acesta – „Poezii naive şi sentimentale” (Editura „Cartea Românească”) şi romanul „Combinaţia” („Casa de Pariuri Literare”).

 

«Mai avem chef şi timp de fiţe literare arhaice, de estetisme inutile, de autorlîc? Sociu, nu. Sociu e din generaţia-criză (criză postcomunistă, criza capitalistă) mai mult decât orice altceva: adică supravieţuire, realism frust, intuiţii corecte în mersul apocaliptic-mediatic al lucrurilor şi încercare de transmitere fără floricele a urgenţelor. Un tip din est cu chef de ceva sânge. Într-o astfel de epocă, mizele artistice se schimbă, cine nu are nas pentru asta e pierdut. Sociu ia la grămadă realităţile imediate politice, sociale şi le sintetizează cu tupeu, grăbit, fără scrupule într-un text intens care ar putea trece rapid în film sau chiar într-un clip pe youtube. Sociu face ca un analist bancar (neplătit) simulări de prăbuşire socială, caută să vadă încotro merg naţionalismele, extremismele creştinoide, ezitările middle-class-ului de azi, le pune într-un viitor apropiat şi obţine un efect Houellebecq într-un Bucureşti extrem de autentic. Cum se face trecerea de la extremismul de terasă, de la îmbenzinarea retorică la fapte, la omor, la organizare, aici joacă tare Sociu şi câştigă cu o poveste credibilă, cu o construcţie solidă. Ştie că ce produce ca scriitor mai poate avea putere doar dacă recâştigă ceva capital din angoasa politică de azi, loc pierdut complet de literatura contemporană. Acesta nu e un text de rezervaţie culturală. Sociu vrea putere literară. Nu pot decât să fiu alături de el». (Costi Rogozanu)