Primăria Craiova pregăteşte un mega contract-cadru pentru autobuze

0
850

 

După ce a încercat mai multe variante pentru îmbunătăţirea flotei de autobuze şi tramvaie a RAT, Primăria Craiova îşi propune să meargă într-o singură direcţie: fondurile europene. Autorităţile spun că se află chiar foarte aproape de încheierea unui prim contract-cadru pentru 30 de autobuze, care vor fi achiziţionate pe Axa 4.1, dar că marea achiziţie se va face pe baza unui mega contract-cadru, ce va oferi posibilitatea de achiziţie, pe fonduri europene, de până la 80 de autobuze şi 15 tramvaie, toate noi – atât cât are nevoie parcul auto al RAT Craiova.

Autorităţile locale spun că, spre deosebire de alte dăţi, acest lucru este posibil, având la dispoziţie Axa 4.1. Ba chiar, reprezentanţii municipalităţii susţin că au început să lucreze, încă din vară, la toată documentaţia necesară şi că au avansat foarte mult în această privinţă. „Ca o noutate, vom da drumul la acordul-cadru de achiziţie, atât pentru autobuze, cât şi pentru tramvaie. Este vorba de cele 30 de autobuze şi nouă tramvaie”, a anunţat, în ultima conferinţă de presă, primarul Mihail Genoiu. Contractul-cadru de 30 de autobuze este, aşadar, doar un început, după cum susţin autorităţile. Perspectivele de achiziţie a mijloacelor de transport pe proiecte cu fonduri europene s-au deschis, astfel că Primăria Craiova pregăteşte, în paralel, documentaţia şi pentru un al doilea contract-cadru, tot pe fonduri europene, pentru achiziţia de până la 80 de autobuze şi 15 tramvaie, adică toată flota de care are nevoie RAT Craiova pentru a asigura călătorilor un transport decent.

Fondurile europene – roata de rezervă a RAT Craiova

Potrivit autorităţilor, din discuţiile purtate cu Agenţia de Dezvoltare Rurală Sud-Vest Oltenia şi cu Ministerul Dezvoltării, s-a tras concluzia că se poate deja începe întocmirea caietelor de sarcini pe un acord-cadru de achiziţie mult mai mare. „Nu neapărat pentru numărul de 39, pe care noi îl prevăzusem încadrându-ne în suma pe care o avem alocară oraşului Craiova, ca pol de dezvoltare, ci pe tot necesarul nostru de 80 de autobuze şi 15 tramvaie”, a anunţat primarul Craiovei. „Ideea este că nu se mai aşteaptă după cei care nu sunt pregătiţi. Dacă la un moment dat, Craiova şi-a consumat suma alocată şi şi-a consumat cele 30 de autobuze, şi alte oraşe nu au început procedurile şi există riscul de a se pierde banii europeni, automat banii se alocă celui care este pregătit. Fiind pe o procedură de acord-cadru, adică doar de plată a lor, să fim pregătiţi să luăm cât mai multe ne permitem”, a detaliat care ar urma să fie procedura edilul-şef al Craiovei.

Autobuzele Solaris – o adevărată poveste

În vara lui 2013, Primăria Craiova a întocmit caietul de sarcini pentru achiziţia, în leasing, a 50 de autobuze noi. Evobus SRL (dealer Mercedes) şi Auto Exact SRL (Mercedes, Mitsubishi) au contestat caietul de sarcini şi, deşi au obţinut modificarea lui la CNSC, societăţile nu au mai venit la licitaţie. S-a prezentat doar o singură firmă, asocierea BCR Leasing SA – IAC Management SRL, dealer în România al producătorului polonez de autobuze Solaris. Primăria a anulat licitaţia, considerând că oferta acestora este prea mare – contractul fusese estimat la 51,7 milioane de lei fără TVA (11,7 milioane de euro), dar, în cele din urmă, în iunie 2014, a fost semnat contractul-cadru pentru achiziţia de 50 de autobuze marca Solaris.

Prima tranşă a fost de 17 autobuze, care a venit, în două loturi, în luna septembrie 2014, plătindu-se în total 14,8 milioane de lei, cu TVA inclus. Prima dată, au sosit 7 autobuze, apoi următoarele 10. Anul următor, în noiembrie 2015, Primăria a mai comandat încă 7 autobuze noi Solaris – numărul total ajungând la 24. În 2016 nu s-a mai cumpărat nimic, iar în primăvara lui 2017 municipalitatea a anunţat că urma să mai comande încă 5 autobuze Solaris – cu 5,6 milioane de lei. Și această comandă urma să fie împărţită în două loturi – un autobuz care era anunţat încă din septembrie şi patru autobuze pentru luna decembrie. Acest acord-cadru a fost încheiat pe 4 ani şi urmează să expire în iunie 2018.

Împrumut pentru 5 autobuze second-hand

Cu votul consilierilor municipali, RAT Craiova urmează să cumpere şi cinci autobuze second-hand, la suma de 1.125.000 de lei – dintre care 165.000 de lei din sursele proprii. Pentru restul, RAT Craiova şi-a făcut planul să contracteze un credit de investiţii – de 960.000 de lei. Potrivit caietului de sarcini, autobuzele trebuie să aibă o lungime de 12 metri şi capacitate de 80-100 locuri (27-35 locuri pe scaune), să fie de aceeaşi marcă şi de acelaşi tip şi să nu aibă anul de fabricaţie după anul 2010, inclusiv. De asemenea, autobuzele vor fi tip-salon, nearticulate, dotate cu aer condiţionat, rampă de acces şi spaţiu interior pentru căruciorul persoanelor cu dizabilităţi. Autobuzele trebuie să aibă volanul pe stângă, trei uşi pe partea dreaptă, designul exterior şi interior „modern şi să confere confort corespunzător călătorilor.