Teatrul de păpuşi de dincolo de cortină, descoperit la atelierele de creaţie

0
432

Odată cu deschiderea stagiunii artistice 2013-2014 în noul sediu, de pe Calea Bucureşti nr. 56, şi cu reluarea seriei de spectacole atât de aşteptate de public, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” a redeschis porţile atelierelor de creaţie din cadrul „Fabricii de poveşti”.

Proiectul a demarat în primăvara acestui an, din dorinţa de a-i aduce pe copii cât mai aproape de universul fascinant în care iau naştere spectacolele, de actori, de regizori, de scenografi, de întreaga echipă a teatrului lor drag. Acum, atelierelor „Jocul de-a joaca”, „Primul pas pe scenă” şi „Ucenicul păpuşar”, organizate în lunile mai şi iunie, li s-au adăugat alte patru: „ABC”, „Exerciţii-poezii pentru cei mai mici copii”, „Eu şi Păpuşa”, „Să cântăm şi să dansăm”.

„După ce s-au încheiat atelierele din vară am avut foarte multe solicitări, cărora le-am şi răspuns. Iată că am reluat atelierele, ba chiar le-am înmulţit! Toate sunt programate după-amiaza, de la ora 17.00, şi nu se adresează doar celor mici, ci tuturor segmentelor de vârstă. Pentru că teatrul de păpuşi nu este doar pentru copii”, a precizat Adriana Teodorescu, managerul Teatrului „Colibri”. Atelierele au început în perioada 21-26 octombrie şi se vor finaliza între 16 şi 20 decembrie, adică în ultima săptămână de şcoală a copiilor.

  • Rodica Prisacaru

    „ABC”: 21 octombrie – 15 decembrie (lunea, ora 17.00); se adresează cadrelor didactice, care pot, prin intermediul teatrului de păpuşi, să completeze procesul educaţional şi să facă lecţiile mult mai atractive.

Rodica Prisăcaru, coordonator: «Mi-am propus, alături de prietenele mele educatoare şi învăţătoare, care sunt iubitoare ale artei păpuşăreşti, şi cu o mână de ajutor a colegului meu de-o viaţă Mugur Prisăcaru, să promovăm păpuşa. Şi să încercăm să descoperim împreună alte valenţe şi alte praguri ale mânuirii artistice. De asemenea, îmi doresc să promovez şi spectacolele în care joc sau nu. Cursul se desfăşoară în trei etape: în prima – învăţarea păpuşii bi-ba-bo, în cea de-a doua – păpuşa wayang, iar în cea de-a treia – mişcare corporală şi mască. Fiecare se va finaliza cu câte un spectacol».

 

  •  
    Ionica Dobrescu

    „Exerciţii-poezii pentru cei mai mici copii”: 22 octombrie – 17 decembrie (marţea, ora 17.00); pentru copii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 6 ani.

Ionica Dobrescu, coordonator: «Acest atelier este adresat copiilor care au probleme de pronunţie. M-am gândit – având şi eu, la rândul meu, copil cu astfel de dificultăţi minore – că vin în ajutorul lor pentru mai târziu. Vor fi exerciţii-poezii care îi ajută să pronunţe anumite consoane cu care ei au dificultăţi. Important pentru noi este ca ei să rostească încă de la început corect cuvântul. E necesar ca unul dintre părinţi să vină împreună cu copilul, ca să înveţe aceste exerciţii-poezii, care îi vor ajuta pe cei mici să vorbească mai cursiv, mai corect pe viitor».

 

  • „Eu şi Păpuşa”: 23 octombrie – 18 decembrie (miercurea, ora 17.00); pentru copii cu vârsta între 6 şi 14 ani.
Adriana Ioncu

Adriana Ioncu, coordonator: «Am ales acest titlu mai scurt, „Eu şi păpuşa”, pentru că în teatrul de păpuşi este foarte interesant raportul păpuşă-actor. Păpuşa, în ultima perioadă, a fost mult mai mult adusă în faţa publicului craiovean. Oamenii au întâlnit-o, astă-vară, în aer liber, cu prilejul spectacolelor din stagiunea estivală a Teatrului „Colibri”. N-au mai văzut-o mascată de întunericul scenei sau de proiectoarele care se focalizau strict pe un gest sau pe figură, ci în totalitatea ei. Au văzut chiar şi partea tehnică, acolo unde se face mânuirea. Deci, s-a deconspirat un pic actul păpuşăresc în sine. Eu vreau să pun absolut orice individ, de la copil la adult, în faţa situaţiei de a lucra cu o păpuşă. Şi doresc să trec pas cu pas toate etapele prin care un actor păpuşar ajunge să-şi facă rolul. Cred că ar trebui să instige curiozitatea oricui acest lucru, pentru că dezvoltă foarte mult şi atenţia distributivă, şi capacitatea de creaţie, te pune în situaţii cu totul speciale».

 

  •  „Primul pas pe scenă”: 23 octombrie – 18 decembrie (miercurea, ora 17.00); pentru copii cu vârsta între 5 şi 12 ani.
Alis Ianoş

Alis Ianoş, coordonator: «Atelierul are ca scop dezvoltarea personală a copilului prin tehnici actoriceşti. Urmăreşte lucrul cu corpul, cu vocea şi respiraţia, dând copilului posibilitatea de a-şi dezvolta atât latura cognitivă, cât şi cea afectivă. Jocurile şi exerciţiile propuse stimulează expresivitatea, imaginaţia, spontaneitatea, capacitatea de concentrare, atenţia, memoria, iar jocul în rol urmăreşte încurajarea exteriorizării sentimentelor şi trăirilor, dezvoltarea capacităţii de a socializa, depăşirea fricilor şi emotivităţii, asumarea responsabilităţilor şi a lucrului în echipă într-un mod organizat».

Nu mai puţin de 17 copii au frecventat, în vară, acest curs. „Discutăm despre iubire, urât, frumos, frică, bunătate, răutate, prietenie, stabilim reguli pe care nu avem voie să le încălcăm şi ne jucăm cu bucurie într-un mod constructiv”, povestea, la vremea respectivă, actriţa Alis Ianoş. „Atelierul a fost primit cu bucurie de copii şi părinţi. A fost o provocare pentru mine, dar o provocare plăcută şi să ştiţi că la fiecare întâlnire am învăţat câte ceva de la copilaşi. Învăţ şi eu alături de ei lucruri pe care probabil le-am pierdut pe parcurs anilor…”, adăuga aceasta.

 

  • Oana Stancu

     „Jocul de-a joaca”: 24 octombrie – 19 decembrie (joia, ora 17.00); pentru copii cu vârsta cuprinsă între 6 şi 14 ani.

Oana Stancu, coordonator: «La acest atelier facem improvizaţie pe o temă impusă sau la alegere, ţinând seama de dezvoltarea personală a copiilor. Ei trebuie lăsaţi liberi să creeze şi să-şi dezvolte personalitatea. În plus, socializează, leagă prietenii… Mi-a foarte drag să-i văd că de la o etapă la alta cresc”, menţiona actriţa la cursul susţinut în această vară. Câtă energie mai are Oana Stancu, după repetiţii şi spectacole, să lucreze cu atâţia copii? „Cred că energia o găsesc lângă ei. De fapt, mie copiii îmi dau energie. Cât aş fi de obosită, în momentul în care îi am în jurul meu totul revine la normal”, spunea aceasta.

Actriţa consideră că, „într-o lume a calculatorului”, este necesară organizarea acestor ateliere. „Aceste minuni, care sunt copiii, au dreptul de a deveni liberi, de a-şi crea momente de poezie, de teatru, de frumos. Eu îmi doresc să văd un copil lucrând la scenă decât stând ore întregi la calculator. E şi acesta necesar, dar e prea mult pentru un copil de 6, 7, 8 ani să stea peste o oră, două în faţa lui. Şi atunci e bine să îşi găsească alte activităţi – teatru, balet, sport, ieşiri în parc. Adică să socializeze, să iubească natura, să lege prietenii, care pot fi pe viaţă. Asta cred că este partea frumoasă la un astfel de atelier de teatru – să se împrietenească şi să creeze”, a mai spus Oana Stancu.

 

  • „Să cântăm şi să dansăm”: 25 octombrie – 20 decembrie (vinerea, ora 17.00); pentru copii cu vârsta între 6 şi 10 ani.

Alla Cebotari, coordonator: «Facem ABC-ul muzicii, până la ceea ce înseamnă ieşirea pe scenă. Copiii învaţă genurile de muzică – ce înseamnă jazz, operă, muzică populară –, ce este o gamă, un portativ, un negativ/pozitiv, cum să te obişnuieşti cu microfonul pe scenă. Pentru că mulţi copilaşi asta visează, să cânte pe scenă. Vor să fie mici vedete, dar mulţi nu au aceste noţiuni. Desigur, fac vocalize, învaţă câte o melodie, dar şi mişcări de dans modern. Le-am arătat şi paşi de jocuri populare, cei mai simpli, pentru că ei sunt micuţi. La început am întâmpinat şi câteva dificultăţi, pentru că cei mici nu ştiau care e mâna stângă şi care e dreapta. Eu spuneam „un pas spre stânga, unul spre dreapta” şi ei se călcau pe picioare! Şi atunci ne-am rezervat două ore pentru a învăţa şi recapitula acest lucru». La atelierul dedicat muzicii şi dansului, coordonat de actriţa Alla Cebotari, participă în prezent aproape zece copii.

 

  • Norica Preduţ

    „Ucenicul păpuşar”: 26 octombrie – 20 decembrie (sâmbăta, ora 17.00); fără limită de vârstă.

Norica Preduţ, coordonator: «La acest atelier copiii au libertatea de a-şi alege personajul pe care vor să-l creeze. Au învăţat să facă păpuşi pe linguri, iar la final am avut o diversitate – de la prinţi şi cavaleri la monştri şi… Ştefan cel Mare! Apoi am trecut la păpuşile pe mână, „à la Muppets”, un sistem mai uşor pentru ei, dar care îi încântă foarte mult. La fel, şi-au ales personajele pe care le-au dorit, dar şi muzica pe care să le interpreteze apoi», povestea, în vară, sculptorul de păpuşi Norica Preduţ, despre „Ucenicul păpuşar” – un atelier destinat tuturor acelora care doresc să înveţe cum se construiesc păpuşile de teatru.

Peste 20 de participanţi, cu vârste de la aproape 4 ani până la 49 de ani, au făcut atunci proba imaginaţiei şi pe cea a îndemânării. Li s-au alăturat chiar şi câţiva părinţi, care, captivaţi de activitate, nu şi-au lăsat copiii singuri şi au petrecut două ore alături de ei. „Acasă, îşi vor putea face singuri o păpuşă, fie pentru ei, pentru a-şi umple într-un mod plăcut timpul liber, fie pentru a o oferi cadou prietenilor”, adăuga Norica Preduţ. Peste zece cursanţi vin şi acum, în fiecare sâmbătă, să înveţe a meşteşugi păpuşi. „La anul, eu ar trebui să ies la pensie şi vreau ca această meserie să rămână altora. Chiar şi aceste mânuţe mici se pot pregăti pentru a fi un viitor sculptor sau constructor de păpuşi”, crede Norica Preduţ.

 

Adriana Teodorescu, managerul Teatrului „Colibri”: «Scopul atelierelor din „Fabrica de poveşti” este acela de a educa, de a modela, de a corecta, de a descoperi. Prin particularităţile şi tehnicile teatrului, oamenii se (re)cunosc mai bine. Părinţii îşi descoperă copiii, actorii îşi cunosc publicul, teatrul îşi trasează tendinţele… Cele şapte ateliere sunt interdependente şi nu alese la întâmplare. Ele fac parte din programul de educaţie culturală pe care Teatrul „Colibri” îl va derula de-acum înainte».