Comerţul online, mai sigur pentru consumatori

0
368

Amploarea pe care a luat-o în ultima vreme comerţul online, cât şi faptul că nerespectarea drepturilor conferite prin lege consumatorilor, la acest tip de comerţ, poate afecta grav interesele economice ale acestora, au impus desfăşurarea, la nivel naţional, a unei acţiuni tematice de verificare a respectării drepturilor consumatorilor la comercializarea online a produselor şi serviciilor destinate consumatorilor.

196 de website-uri aparţinând unor operatori economici care comercializează diverse produse şi servicii online au fost verificate în timpul acţiunilor de control, iar la 148 dintre operatorii economici au fost depistate abateri de la prevederile legale. Acţiunea desfăşurată de comisarii Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor a vizat atât verificarea informaţiilor şi a ofertelor postate pe website-uri, cât şi a produselor oferite de comercianţi prin intermediul acestora. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 204 sancţiuni, din care 83 de amenzi contravenţionale. Valoarea totală a amenzilor aplicate este de 291.500 lei.

“Nu pot trece cu vederea faptul că din ce în ce mai mulţi români accesează acest tip de comerţ şi nici faptul că legea le conferă consumatorilor anumite drepturi la achiziţionarea de produse şi servicii online. Astfel, la fiecare tematică de control pentru verificarea conformităţii produselor şi serviciilor, vom verifica şi segmentul de comerţ online al acelor tipuri de produse şi servicii, astfel încât, indiferent de modalitatea în care consumatorul optează să-şi achiziţioneze produsele sau serviciile, drepturile de care beneficiază să-i fie respectate. Facem apel atât la consumatori, cât şi la mass-media să ne sesizeze orice fel de neregulă constatată pe website-urile de comerţ online”, a afirmat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.

Rezultatele verificărilor au relevat că în cazul a 75% din website-uri existau nereguli în ceea ce priveşte:

  • Afişarea datelor de contact ale comerciantului şi informarea asupra identităţii acestuia.
  • Informarea completă şi corectă asupra caracteristicilor esenţiale ale produsului sau serviciului.
  • Informarea asupra drepturilor consumatorilor la achiziţionarea online a produselor şi serviciilor.
  • Afişarea corectă a preţului final, cu toate taxele incluse, şi a informaţiilor privind modalităţile de plată, livrare, soluţionare a reclamaţiilor.
  • Afişarea link-ului către adresa oficială de web a ANPC: www.anpc.gov.ro.