Licitaţia pentru achiziţia celor 50 de autobuze este contestată de două firme. Unul dintre ofertanţi cere suspendarea procedurilor pe motiv că Primăria Craiova vrea ca livrarea primelor 20 de autobuze să se facă foarte repede, ceea ce înseamnă că autobuzele se află deja în curtea câştigătorului. Cealaltă firmă contestă atât termenul de livrare, cât şi capacităţile tehnice, susţinând că doar un singur producător din România poate face autobuzul dorit.
În caietul de sarcini al achiziţiei, se menţionează că primul lot de 20 de autobuze trebuie să fie livrat în 30 de zile de la intrarea în vigoare a contractului, urmând ca diferenţa de 30 de autobuze să fie pusă la dispoziţie în două tranşe a câte 15 autobuze. SC Evobus România SRL, cu sediu în Bucureşti, contestă acest timp de livrare, considerându-l „nerealist”. ”Este o condiţie atipică, nu se regăseşte în mod uzual în prevederile caietelor de sarcini privind achiziţia de autobuze”, se arată în contestaţie. În opinia firmei, condiţia de livrare este de natură să restrângă participarea la proceduri, în contextul în care autobuzele destinate transportului urban de călători sunt bunuri care se realizează la comandă, iar „durata construcţiei şi adaptarea lor în funcţie de specificaţiile cumpărătorului fiind de ordinul câtorva luni de zile”.
Termenul de livrare este prea scurt
Reprezentanţii SC Evobus România SRL susţin, prin intermediul unui avocat, că Primăria Craiova va achiziţiona, astfel, 50 de autobuze la care calitatea şi preţul oferit vor fi irelevante, atâta timp cât cel puţin 20 de autobuze „sunt disponibile în curtea cuiva la data semnării contractului”. Timpul de livrare, de 30 de zile pentru primele 20 de autobuze, este contestat şi de firma SC Auto Exact SRL din Bucureşti care cere „de urgenţă” suspendarea procedurii de licitaţie din acest motiv. „Autoritatea contractantă a creat un filtru de care nu poate trece decât operatorul economic care are posibilitatea de a livra 20 de autobuze în 30 de zile”. În contestaţia depusă de SC Auto Exact SRL se precizează că, pe piaţă, perioada de la lansarea comenzii şi livrare este în medie de 60 sau 90 de zile, şi nu de 30 de zile, concluzia fiind că „se favorizează un anumit operator economic”.
Autobuzele au rezervorul prea mare
Licitaţia este contestată şi din punctul de vedere al capacităţii tehnice a autobuzelor. Primăria Craiova cere, printre altele, ca mijloacele de transport în comun să aibă podeaua joasă, dar şi un rezervor pentru combustibil de 300 de litri. Firma Evobus România SRL susţine că un rezervor de mare capacitate este inutil pentru municipalitate. „Supradimensionarea contravine chiar intereselor autorităţii contractante, un rezervor mai mare este implicit mai greu şi va conduce la un consum suplimentar de combustibil”, se arată în contestaţie. Din calculele firmei, un autobuz parcurge în oraş zilnic o distanţă de 165 de kilometri pentru care ar fi necesară o cantitate de 75 de litri de combustibil. „Licitaţia ridică semne de întrebare în condiţiile în care un singur furnizor de autobuze ce acţionează pe piaţa din România echipează autobuzele sale cu rezervoare de astfel de capacitate, în timp ce marea majoritate oferă rezervoare de maxim 280 de litri”.
Un leasing pe 5 ani
Primăria Craiova a lansat licitaţia pe data de 20 iulie, iar temenul limită de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru 9 septembrie. Autorităţile vor să cumpere cele 50 de autobuze noi printr-un leasing financiar care va fi achitat într-o perioadă de 5 ani. Valoarea achiziţiei este de 51,75 milioane de lei, fonduri integrale de la bugetul local, dintre care 37,82 milioane de lei reprezintă valoarea estimată a mijloacelor de transport în comun şi 13,93 milioane de lei este costul estimat al leasingului, reprezentând taxele şi comisioanelor care vor fi plătite. Conform caietului de sarcini, preţul ofertei reprezintă 60% din punctaj, iar termenul de livrare al autobuzelor – 40%. Cele 50 de autobuze vor fi nou-nouţe, silenţioase, de mare capacitate, cu trapă joasă pentru accesul mai uşor şi cu aer condiţionat. Autorităţile speră ca primele 20 de mijloace de transport să fie cumpărate în această toamnă şi să fie scoase în trafic.
N-ati priceput ca “femeia” trebuie sa scoata cat
mai multi bani?Din orice si oricum…
Comments are closed.