Nefastele evenimente rutiere, mereu şi mereu în actualitate!

0
100

O femeie de 67 de ani, din Craiova, a fost lovită miercuri seara pe o trecere de pietoni, pe Bulevardul Decebal, din Craiova, de un autoturism condus de un tânăr de 29 ani din Băileşti, căruia i s-a întocmit dosar penal, pentru vătămare corporală din culpă. Aceasta era, ieri, ultima ştire, din evantaiul, aproape cotidian, de evenimente rutiere, la nivelul Doljului. Puţine sunt zilele „sărace” în accidente de tot felul, petrecute în traficul rutier. Nu puţine cu consecinţe grave. Şi cu fiecare perioadă de vacanţă, discuţia despre conduita celor aflaţi la volan devine de actualitate, în pofida reglementărilor de tot felul, prevăzute de codul rutier, începând cu recomandarea imperativă a prudenţei individuale, ataşarea centurii de siguranţă, nefolosirea telefonului mobil, respectarea restricţiilor de viteză etc. Statisticile Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliţie Județean Dolj, atestă pe primele 6 luni ale anului o reducere (-17) a totalului de accidente grave, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (109); o reducere (-11) a numărului de persoane decedate (17); şi, de asemenea, o reducere a numărului de persoane grav rănite (-13). De asemenea poliţiştii rutieri au ridicat în vederea suspendării un număr de 3.175 permise de conducere, aplicând un număr total de 23.133 contravenţii. La acestea din urmă se adaugă şi contravenţiile aplicate de Poliţia Locală. Se pot discuta aceste cifre – repetăm – în comparaţie cu cele din primele 6 luni ale anului trecut, ele conturând, fie şi vag, un tablou al indisciplinei rutiere din partea participanţilor în trafic. Dacă ne putem consola cu o mai bună situaţie statistică faţă de alte mari judeţe ale ţării, în dinamică regăsindu-se aportul nemijlocit al Poliţiei Rutiere Dolj, discuţia rămâne oricum deschisă, fiindcă nu putem exclude conduita individuală, uneori iresponsabilă, a multor participanţi în trafic, în desconsiderarea exigenţelor codului rutier, pe arterele şi drumurile publice. Descurajarea nesăbuinţelor de tot felul, a teribilismului la volan, din partea multor tineri şi tinere, a agresiunii la volan, rămân deziderate perene pentru poliţiştii rutieri, care fie că ne plac sau nu – uneori şi pentru comportamentul abraziv – îşi fac datoria. Într-un anonimat desăvârşit. Şi totuşi…

Rigoare sporită la obţinerea permisului  de conducere

Comisarul-şef de poliţie, Maria Vasile, şefa Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Dolj, ştie bine obiectul activităţii sale. Are în subordine 21 de persoane, tinere în majoritate, şi bănuim competente. Gestionează cu responsabilitate un volum imens de activitate. Nu are dreptul moral, în primul rând, la niciun compromis, la nicio „închidere de ochi”, cum se spune, decât la ceea ce spune legea. La vârsta de 48 de ani, cu copii mari, nu poate fi decât „categorică”, dar pe ton civilizat. Este preocupată asiduu de îmbunătăţirea calităţii examinării candidaţilor, în vederea obţinerii permisului de conducere, prin adaptarea permanentă a cerinţelor, privind cunoştiinţele teoretice şi abilităţile practice în conducerea autoturismului, la sistemul de criterii bazate pe evaluarea cuantificată şi comportamentală, legate de conducerea preventivă, evaluarea riscurilor, siguranţa rutieră, primul ajutor, conducerea ecologică ş.a.m.d. În perioada ianuarie-iunie a.c., au fost programaţi la proba teoretică 11474 candidaţi, din care au fost admişi 5523 şi respinşi 5951. La proba de traseu, au fost examinaţi 7371 candidaţi, şi au promovat 5027 (68,2%). Pentru prima dată exigenţele au devenit maxime: aviz psihiatric, fişă medicală, curs de şoferie, introducerea sistemului audio-video la examinare. Şi discuţia e lungă.

Multe maşini vechi în trafic

231.000 de maşini de diferite tipuri sunt înregistrate la nivelul Doljului. Rata anuală de creştere a numărului de maşini flotează undeva în jurul cifrei de 10.000, dar trebuie avute în vedere şi radierile care se operează, şi acestea la rândul lor semnificative. Cum 66% din numărul maşinilor de toate felurile se regăsesc în municipiul Craiova este şi firesc să avem, în anumite zile ale săptămânii, traficul ameţitor cunoscut. Se discută, din nou, de oportunitatea limitatoarelor de viteză, care, din varii motive, au dispărut de pe raza municipiului. Chiar dacă legislaţia în materie s-a înăsprit, ceea ce se întâmplă şi în alte ţări, în Franţa de pildă sunt discuţii în privinţa limitării vitezei la 70 km la oră, şi a sancţiunilor contravenţionale aspre împotriva motocicliştilor „rodeo”, siguranţa rutieră are o bornă: îmbunătăţirea calităţii instruirii oferite de şcolile de conducători auto şi de centrele de pregătire profesională din transporturi, cerinţă corelată cu îmbunătăţirea calităţii examinării pentru obţinerea permisului de conducere. Şi asta este o cerinţă circumscrisă deplin priorităţilor Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2013-2020.

Transportul rutier public de mărfuri şi persoane – 937 sancţiuni contravenţionale

Şeful Serviciului Rutier din cadrul IPJ Dolj, comisarul şef de poliţie Gheorghe Emilian Zuican, poate ţine oricând un curs ex-cathedra, despre acţiunile vizând combaterea încălcării normelor legale privind circulaţia rutieră pe drumurile publice. În primele 6 luni ale anului în curs, s-au aplicat 937 de sancţiuni contravenţionale pe linia transportului public de persoane şi 1190 de sancţiuni pe linia transportului public de mărfuri generale, pentru nerespectarea legislaţiei în materie. Are exemple concrete cu nemiluita. Dar nu ele ne interesează. Cât activităţile de taximetrie ilegală, pentru coliziunea cu Asociaţia Transportatorilor din Dolj, mereu în ofensivă îndreptăţită, absenţa certificatelor de înmatriculare ş.a.m.d. În general se veghează, atât cât este posibil, la siguranţa circulaţiei, acţionându-se stăruitor pentru realizarea unor indicatori specifici cât mai rezonabili. Nu e mai puţin adevărat că potrivit codului rutier – actualizat – autorităţile administraţiei publice locale au obligaţii imperative privind menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează, precum şi pentru iluminarea corespunzătoare a acestora conform legii. De asemenea, sprijină activităţile organizate pentru educaţia rutieră a elevilor, în unităţile de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial, fiind obligatoriu să se desfăşoare cel puţin o oră de educaţie rutieră pe săptămână pe parcursul anului şcolar.