Anchete în liceele cu rezultate slabe la bacalaureat

0
872

Ministrul Educaţiei a anunţat că instituţia pe care o reprezintă va începe anchete de analiză a cauzelor care au determinat rezultatele slabe obţinute la examenul de bacalaureat. Ecaterina Andronescu a menţionat o serie de măsuri pentru remedierea acestei situaţii, care ar putea include chiar şi transformarea în şcoli gimnaziale a liceelor unde nici un elev nu a reuşit să promoveze.

Liceele cu rezultate slabe la bacalaureat vor prezenta atât situaţia din acest an şcolar, cât şi pe cea din anii anteriori. În plus, cadrele didactice vor avea de demonstrat că au atins toate atribuţiile la cote maxime în pregătirea elevilor pentru aceste examene.

„În mod natural, cred că fiecare om trebuie să se uite la ce lasă în urma lui. Cei care au rezultate atât de proaste la examenul de bacalaureat trebuie să justifice de ce. Să ne arate că dacă ei (cadrele didactice – n.r.) şi-au îndeplinit, la cotele maxime, atribuţiile ce le revin în activitatea didactică, atunci poate cauzele sunt în altă parte”, a spus Andronescu.

Naveta poate scuti sancţiunile

Liceele ar putea scăpa nesancţionate dacă elevii au avut de făcut naveta pe distanţe mari şi nu au posibilitatea astfel să participe la toate orele de curs.

„Dacă, de exemplu, liceul a fost la zece kilometri de domiciliul elevilor, aceştia reuşind să ajungă numai câte două ore la şcoală. Acesta poate fi un argument pentru care nu putem sancţiona liceul, dar dacă lucrurile nu pot fi justificate, atunci ne vom uita cu mare atenţie (…)”, a mai spus ministrul.

Se vor urmări măsurile care au fost luate

Potrivit ministrului, măsuri radicale se vor impune în unităţile de învăţământ în care nu s-au încercat nici un fel de soluţii pentru remedierea situaţiilor. Deciziile se vor lua însă după rapoartele realizate în teritoriu. „Noi trebuie să facem o evaluare şi în funcţie de anii trecuţi. Dacă nici anul trecut nu a promovat nici un elev în liceul acela şi dacă timp de un an nu s-a făcut nimic pentru a creşte nivelul de acumulare al elevilor, atunci înseamnă că acel liceu trebuie să se transforme în şcoală gimnazială, pentru că nu poate fi de nivelul liceului. Dar nu putem da verdicte pe care le scoatem din buzunarul drept sau din cel stâng. Aceste lucruri le vom face analizând fiecare caz în parte şi fiecare caz trebuie să fie foarte bine argumentat. Nu putem lua decizii din cabinetul ministrului”, a afirmat ministrul.

Subiectele de la bacalaureat ar putea deveni mai uşoare

În urma examenului de bacalaureat au apărut multe discuţii şi pe marginea subiectelor de la acest examen, calificate de cadre didactice, dar şi de elevi ca fiind destul de dificile pentru unele discipline de examen. De mai bine de cinci ani, cele mai multe probleme le pun subiectele de la Matematică. În aceste condiţii, ministrul se gândeşte chiar ca aceste subiecte să aibă un grad mai mic de dificultate.

„Stabilirea unor subiecte mai uşoare pentru liceenii care susţin examenul de bacalaureat ar rezolva problema, însă, în opinia sa, subiectele ar trebui făcute de profesori care cunosc sistemul, de profesori de la liceele cu rezultate excepţionale, dar şi de la liceele tehnologice, pentru a putea avea o abordare corectă, pentru că subiectele unei evaluări nu se plasează pe cotele maxime ale standardelor, ci pe nişte cote medii şi acest lucru trebuie avut în vedere”.

Bacalaureatul diferenţiat ar îngrădi şansele absolvenţilor

Potrivit ministrului, introducerea bacalaureatului diferenţiat ar „îngrădi” şansele liceenilor care au promovat un astfel de examen. „Dacă vom centra examenul de bacalaureat pe disciplinele care ţin de profilul liceului, va trebui foarte bine să ne gândim ce se va întâmpla cu un absolvent care a promovat un astfel de bacalaureat (liceu vocaţional – n.r.). Înseamnă că el are rute profesionale ulterioare destul de îngustate. El se va putea duce spre arte sau spre sport. Dacă vrea să aibă abordări, atunci va trebui să ne gândim în ce condiţii. De aceea, un bacalaureat diferenţiat înseamnă să diferenţiem conţinutul examenului pentru fiecare domeniu în parte, dar în acelaşi timp să şi restricţionăm drepturile la ieşire”, a susţine ministrul.