Forumul România Eficientă: Ce școli vor fi renovate prin cel mai mare proiect privat de eficiență energetică

0
553

În ciuda contextului dificil creat de pandemie, programul România Eficientă, lansat în iunie2019 și derulat de Energy Policy Group (EPG) în parteneriat cu OMV Petrom, va susține renovarea aprofundată a unui număr de cinci școli din localitățile Băicoi, Ovidiu, Cristuru Secuiesc, Drobeta-Turnu Severin și Vaslui. În plus, acestora li se adaugă o clădire aLiceului Tehnologic Energetic „Elie Radu” din Ploiești, unde proiectul de renovare va avea rol de pilot. Câteva mii de elevi, dar și câteva sute de profesori vor beneficia astfel de condiții mai bune de învățare, în urma renovării clădirilor în care își desfășoară activitatea.

Cele șase unități școlare care vor beneficia de investiții au fost anunțate în cadrul celei de-a doua ediţii a Forumului România Eficientă, care a avut loc în format online pe data de 10 noiembrie 2020.

Unitățile școlare incluse în programul România Eficientă -cel mai mare proiect privat de eficiență energetică la nivel național, ce se desfășoară până în 2022 – au fost selectate în urma unor criterii bine definite.

„În primul rând, ne-a interesat ca, la nivel național, să luăm în considerare localități urbane de dimensiuni mici și mijlocii, care să nu fie afectate semnificativ de scăderea populației școlare. Acesta a fost un indicator important în metodologia de selecție”, a declarat Radu Dudău, director Energy Policy Group (EPG) și coordonatorul principal al programului.

În 77% dintre orașele și municipiile României, numărul elevilor din clasele I-VIII a scăzut între 2014 și 2018. În cel mai mare număr de orașe din România, respectiv în 147, s-a înregistrat o scădere de până la 10%. La polul opus, creșteri semnificative au avut loc în unele mari orașe: București, Cluj, Sibiu, Brașov, Timișoara, Alba Iulia, Sibiu, conform datelor prezentate de către EPG.

Un al doilea criteriu a fost impactul socio-economic al investiției, fiind luate astfel în calcul localitățile în care venitul per capita este sub media națională. Cel de-al treilea criteriu a fost cel de diversitate geografică și climatică la nivel național.

Luând în considerare toate aceste criterii, iată localitățile și școlile selectatecare vor beneficia de lucrări ample de renovare energetică prin proiectul România Eficientă:

  • Băicoi (județul Prahova): Școala Gimnazială Liliești
  • Cristuru Secuiesc (județul Harghita): Liceul Tehnologic „Zeyk Domokos”
  • Drobeta-Turnu Severin (județul Mehedinți): Colegiul Național „Gheorghe Țițeica”
  • Ovidiu (județul Constanța): Liceul Tehnologic „Ion Podaru”
  • Vaslui (județul Vaslui): Școala Gimnazială „Elena Cuza”

Până în prezent, au fost realizate auditurile energetice și documentațiile tehnice pentru toate cele cinci școli incluse în program. În plus, ca proiect-pilot de renovare aprofundată, acestora li se adaugă o clădire școlară -corp C11 -de la Liceul Tehnologic Energetic „Elie Radu”din Ploiești (județul Prahova), clădire care găzduiește atât săli de curs, la parter, cât și uncămin-internat, la etajele superioare.

În toate aceste clădiri școlare vor fi realizate lucrări de renovare aprofundată, aliniate cu noile standarde ale UE, nu simple anvelopări. Rezultatele vor avea o valoare de model, care să poată fi replicat în alte programe de finanțare din sectorul privat și public.

Școlile din România, deficiente la capitolul eficiență energetică

Primii beneficiari ai investițiilor vor fi elevii, pentru că nivelul de calitate a actului educațional este influențat de calitatea clădirii în care acesta se desfășoară. Doar la Liceul Tehnologic „Ion Podaru”din Ovidiu, Constanța, învață aproximativ 1.300 de elevi, dar și peste 120 de profesori.

„Acesta este principalul argument pentru munca pe care vrem să o realizăm, pentru că este cea mai importantă datorie pe care o avem pentru viitor în această țară: să asigurăm condiții bune pentru învățare pentru acești copii”, a completat Radu Dudău, directorul EPG.

La rândul său, ChristinaVerchere, CEO OMV Petrom, sponsorul proiectului România Eficientă cu o finanțare de 4 milioane de euro, a declarat că grupul energetic a decis să susțină acest program conștientizând nevoia uriașă de a îmbunătăți eficiența energetică în România, în special în clădiri.

„Avem privilegiul și responsabilitatea de a fi sponsorul România Eficientă. Foarte multă energie este consumată și risipită, din păcate, în clădiri.Mai mult decât atât, credem că renovarea școlilor, dintre toate clădirile, este lucrul cu care putem începe și acestea vor fi renovate în mod extensiv.În paralel, succesul acestui proiect va fi măsurat prin contribuția la cultura de eficiență energetică din România, care se traduce prin schimbări comportamentale în școli, la serviciuși acasă, printr-o înțelegere mai profundă din partea tuturor a beneficiilor îmbunătățirii eficienței energetice. Ca partener, suntem încrezători că acest program va oferiun model de practici bune privind renovarea școlilor la standarde avansate, atât financiar, cât și tehnic”, a spus, în cadrul Forumului România Eficientă, ChristinaVerchere.

Câteva date statistice arată de ce este atât de necesară intervenția prin renovare ambițioasă și extinsă asupra școlilor din România. O analiză realizată de EPG pe baza datelor Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, culese prin platforma siiir.edu.ro, arată că în România sunt 17.819 unități de învățământ preuniversitar. Dintre acestea, cele 9.813 care au introdus date complete și au putut fi selectate în cadrul acestei analize dețin în total un număr de 13.596 de clădiri ce conțin spațiile utilizate zilnic de către elevi și profesori, respectiv săli declase, cancelarii, cabinete, laboratoare, ateliere pentru elevi, internate, săli de sport și grupuri sanitare.

Din analiza EPG rezultă că în 49% (adică 4.806) dintre unitățile școlare analizate, cel puțin o clădire utilizată de către elevi sau profesori necesită reabilitare. Din cele 17.819 unități școlare din România, doar 11.571 au oferitdate privind accesul la utilități,iar dintre acestea, 1.874 unități școlare (respectiv 16%) nu au apă curentă în niciuna dintre clădirile ce aparțin unității respective.

„Este o diferență foarte mare între standardele actuale de renovare pe care le are în vedere UE și pe care noi vrem să le realizăm și faptul că la noi în țară sunt, în continuare, atâtea școli care nu au acces la utilități minimale. Deci este enorm de lucru și este o responsabilitate socială și morală a noastră, a tuturor, să susținem astfel de investiții”, a conchis Radu Dudău, directorul EPG.