Comisia Europeană a lansat, în urmă cu două săptămâni, un plan de acţiune privind facilitarea transportului de forţe şi echipamente militare pe teritoriul Uniunii Europene, ce poartă numele de „mobilitate militară” şi în care este implicată şi România. Două din cele nouă coridoare de transport europene traversează România. Este vorba despre coridorul Rin-Dunăre şi coridorul Orient-Mediterana de Est. Cele două coridoare leagă România de Ungaria, Slovacia, Austria, Cehia şi Germania. Coridorul Rin-Dunăre este împărţit de România cu Bulgaria la nivel de cooperare transfrontalieră. Deşi avem în regiunea Sud-Vest Oltenia, o zonă de frontieră Calafat-Vidin, sediul brigăzii multinaţionale NATO de la Craiova şi scutul antirachetă de la Deveselu, din păcate, Oltenia nu se leagă de Vest prin niciun fel de autostradă, iar pe măsură ce Bulgaria îşi ajustează masterplanul de transporturi şi se leagă de Serbia, această regiune devine şi mai izolată pe harta Europei. Despre infrastructura din această zonă am stat de vorbă cu europarlamentarul Marian Jean Marinescu
Domnule europarlamentar, nu de puţine ori, dumneavoastră aţi vorbit despre infrastructura rutieră şi feroviară din zona Olteniei. Aţi tras mai multe semnale de alarmă vizavi de posibilitatea ca această zonă să devină una izolată şi aţi susţinut că municipiul Craiova trebuie să se lege de oraşul Lugoj, Oltenia în felul acesta legându-se de Vest.
Da, aşa este, am vorbit mereu de pericolul izolării Olteniei. Dar aş vrea să explica ca să înţeleagă toată lumea, de ce se cere impetuos o autostradă care să lege Oltenia de Vest. Sunt cele două ramuri ale Coridorului 4. Cel care vine de la Arad şi se duce la Constanţa pe Sibiu-Piteşti şi cel care vine de la Arad şi se duce în Bulgaria şi în Grecia. Dacă ne uităm în Masterplan, Craiova – Lugoj ar trebui să se facă în 2030 şi vorbesc de o autostradă care să plece din Oltenia şi să se ducă în Vest, care ne-ar fi de mare folos, pentru că numai din Vest pot să vină investitori. Putem spune ca orice autostradă este bună, dar dacă ai de ales şi ai nevoie de priorităţi, eu cred ca prioritatea Olteniei, este Craiova – Lugoj pentru că autostrada Craiova – Piteşti o să te lege de posibila autostradă Sibiu – Piteşti şi asta peste foarte multă vreme, dar mi se pare absurd să te duci 120 de km spre est, ca după aceea să te întorci către vest. O să se spună eventual că face legătura cu Bucureştiul. În regulă, dar acest traseu Craiova – Piteşti din punct de vedere al traficului s-ar rezolva foarte simplu dacă s-ar face două centuri, una la Balş şi la alta la Slatina. Şi aşa cum am mai spus şi altă dată, aceste centuri ar trebui făcute din bun simţ.
Ar mai fi şi Craiova-Vidin…
Da… este vorba de cealaltă ramură a Coridorului IV, pe Calafat – Vidin, este iar absolute necesară şi asta pentru că atunci când se va completa autostrada de la Sofia către Belgrad, către vest, în acel moment Oltenia rămâne complet izolată. Acum lipseşte doar o bucată de autostradă, de dincolo de Nis, la Sud-Est de Nis până la Sofia, la care se lucrează şi atunci, tot ce vine din Bulgaria sau din Grecia sau tot ce vine din Turcia se poate duce pe autostrada Belgrad – Novisad – Budapesta sau se duce direct la Viena prin Croaţia. Şi noi rămânem complet izolaţi. Lucrurile acestea eu le-am spus de foarte multe ori, la foarte mulţi miniştri ai Transporturilor, toţi au spus că am dreptate, nici unul nu a spus ca nu am dreptate, dar, nici unul nu a făcut nimic.
Şi totuşi Craiova – Lugoj nu se află pe lista de priorităţi…
Eu ştiu sigur că listele de priorităţi din Masterplanul de Transporturi au fost făcute pe criterii care să dea un scor, şi în felul acesta să mulţumească nişte politicieni. Asta nu e presupunere, e informaţie sigură. Eu am stat de vorba şi cu reprezentanţii firmei americane care a făcut Masterplanul şi cu reprezentanţii de la Jasper şi cu miniştrii şi cu comisarul European Corina Creţu, cu toată lumea. Şi mi-au spus că au schimbat criteriile peste noapte. Şi vă dau un exemplu. În primul Masterplan propus de ministru Rus, autostrada Sibiu-Piteşti era pe locul al XIII-lea, la drum expres şi după reacţia opiniei publice, a ajuns pe locul I, la capitolul autostrăzi, dar pe scor, adică, pe criterii. Iar la întrebarea mea, “dar cum aţi reuşit să faceţi această schimbare ?!”, răspunsul a fost unul năucitor. “Simplu… am schimbat criteriile”. E posibil orice…acum, masterplanul e un document, dar nu este obligatoriu, mai ales ca el este aprobat printr-o hotărâre de guvern, nu este aprobat prin lege, ca toate celelalte masterplanuri din Europa, aşa cum cerea de altfel şi UE. Dar această formulă a găsit-o Guvernul Cioloş, în sistem de urgenţă, ca să aibă această strategie aprobată şi să nu pierdem fondurile europene. Toate aceste strategii trebuiau aprobate până la finele lui 2016. Dar, documentul care distribuie banii este Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), acolo sunt banii de coeziune, banii pe care îi aduce Oltenia şi Moldova, acestea fiind, din păcate, cele mai sărace regiuni ale ţării, dar nici acolo nu se întorc banii, din nefericire.
În concluzie să înţelegem că s-ar putea…?
Un guvern sănătos şi care se gândeşte numai la dezvoltare economică, ar putea schimba programul operaţional şi ar putea introduce aceste două autostrăzi,care leagă Moldova de Transilvania şi Oltenia de Transilvania, adică de Vest. Mai ales că suntem în anul Centenarului. Şi s-ar putea schimba lucrurile, adică, am putea să sperăm ca în doi – trei ani să înceapă şi lucrările.
Dar dumneavoastră, personal ce aţi putea să mai faceţi în această direcţie ?
Am o întrebare scrisă şi trimisă Comisiei Europene, prin care solicit să se facă publice toate proiectele de infrastructură cu banii europeni, ca să vedem ce vor să finanţeze mai exact. Pentru că eu aud că s-a pornit şi Sibiu-Braşov, că e licitaţie şi pentru drumul expres care este în POIM, Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău. Sunt mai multe drumuri pornite, dar să vedem care sunt finanţate de UE. Nicio logică economică nu ne poate spune că e mai bine să construim Craiova-Piteşti decât Craiova-Lugoj, iar acum, se pare că şi logica militară ne indică aceeaşi direcţie, iar preţurile pentru cele două autostrăzi sunt aproape comparabile.
Până în 2020, Bulgaria va închide toate culoarele principale de transport asumate faţă de Comisia Europeană
A1- Iugoslavia – Sofia – Burgas(Marea Neagra)
A2 – Sofia – Varna (Marea Neagra)
A3 – Grecia – Sofia
A4 – extensie de la A1 spre Turcia
A5 – Burgas – Varna
Centura Sofiei unde se întâlnesc toate aceste coridoare de autostrăzi